Τα γράφω συμπεριληπτικά ως hints/λέξεις κλειδιά, και ψάχνεις ανάλογα. Είναι τα πιο θεμελιώδη κάθε μίξης (τα τρία τέσσερα πρώτα είναι τα σημαντικότερα, επικεντρώσου για αρχή σε αυτά). Μάθε - ψάξε, ρώτα πειραματίσου πώς και γιατί χρησιμοποιείς το καθένα, ή και τι δυνατότητες έχουν :
1. EQ
2. COMPRESSION
3. REVERΒ/DELAY (μάθε να κάνεις ξεχωριστά κανάλια για τα reverb κλπ.)
4. Gain staiging
5. PANNING
6. SATURATION (και ψάξε γενικά με την λέξη/κλειδί "analogue emulation plug ins" κλπ)
7. Πρόσεχε πολύ την ενορχήστρωση των κομματιών σου (είναι σημαντικό και αυτό).
8. Automation.
9. Width/Depth. 3D διάσταση στις μίξεις σου.
10. Μάθε τα monitor ακουστικά ή ηχεία που έχεις και αναπαράγεται η μουσική σου.
11. Parallel και EQ compression ή και dynamic EQ (κάτι πιο προχωρημένο , για αρχή και να μην μάθεις δεν έγινε και τίποτα, αλλά χρειάζεται)
12. Re-amping ή playback απο ηχεία και ενισχυτές.
(είναι και άλλα ακόμη, αλλά προσπαθώ να στα συμπιέσω, τα πιο καίρια για έναν αρχάριο, για αρχή).
Αν μάθεις κάπως αρκετά καλά αυτά τα πράγματα που έγραψα πιο πάνω και ξέρεις κάπως τι κάνεις και έχεις πειραματιστεί αρκετά (μαζί με μερικά ακόμη που θα μάθεις στην πορεία) μπορείς να φτάσεις σε ένα πολύ ικανοποιητικό επίπεδο τις παραγώγες σου απο το σπίτι σου (σιγά - σιγά παίρνεις και καλύτερο εξοπλισμό).
Ενώ όσο πιο καλά θα τα μαθαίνεις τόσο και θα βελτιώνονται οι παραγωγές σου.
Πάντως, αν δεν βγάζεις ένα αξιοπρεπές έστω αποτέλεσμα, (δεν μιλάμε για υπερπαραγωγές) με έναν σχετικά λίγο γρήγορο υπολογιστή, μια σχετικά φτηνή αλλά καλή κάρτα ήχου, ένα-δύο επαγγελματικά μικρόφωνα, ένα καλό ενισχυτή (και ας μην είναι λαμπάτος, αρκεί να είναι καλός) ένα καλό οργανάκι κλπ. κλπ. ΜΗΝ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΦΤΑΙΝΕ ΤΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ, και τα εργαλεία, ούτε αυτά και τα μικρόφωνα κλπ. κάνουν τις μίξεις κλπ. Αυτά είναι απλά εργαλεία που βοηθάνε. Τίποτα περισσότερο τίποτα λιγότερο. Το 90 της εκατό του τελικού αποτελέσματος εξαρτάται από τις ικανότητες του ηχολήπτη/μηχανικού. Τα μηχανήματα πιο επαγγελματικού επιπέδου φυσικά και βοηθάνε και πολύ μάλιστα, αλλά δεν σημαίνει ότι έαν δεν έχεις το τάδε ή δείνα ακριβό εξοπλισμό δεν μπορείς να βγάλεις ένα ικανοποιητικότατο και καλό αποτέλεσμα. Ότι άλλο ακούς, όποιος και αν το λέει, δεν ισχύει (στο υπογράφω και με τα δύο μου χέρια).
Είναι μύθοι που συντηρούνε διάφοροι για τους δικούς τους και διάφορους λόγους ή απλά λόγω άγνοιας.
(εξαρτάται βέβαια και τι μουσική παίζεις. Εάν παίζεις κάποια μουσική που σηκώνει πιο σαμπλαρισμένα ή ηλεκτρονικά ντραμς, είναι σίγουρα κάτι που θα σε βοηθήσει, δεν θα έχεις θέμα -- εφόσον ξαναλέω έχεις και μια εμπειρία).
Το σημαντικότερο : η μίξη έχει τρικ, μυστικά και κόλπα. Κάποια απο αυτά μπορεί να τα ανακαλύψεις μόνο εσύ (ή τέλος πάντων να μην είναι και τόσο πολύ διαδεδομένα) πάνω στις δικές σου ανάγκες και αδιέξοδα που βρέθηκες και να μην τα ξέρει και κανένας άλλος. Δεν υπάρχει όριο με το τι μπορείς να κάνεις και πόσο καλό μπορείς να το κάνεις, δεν έχει ταβάνι αυτό το πράγμα, εξαρτάται κυρίως με την διάθεση για πειραματισμό και εξερεύνηση και εξάσκηση και να αποκτήσεις σιγά σιγά μία εμπειρία. Το μυαλό σου τότε θα αρχίσει να γεννάει ιδέες, και θα βγάζεις απο το "τίποτα" καλό ήχο ή ενδιαφέροντα πράγματα. Οι άλλοι θα το ακούνε αυτό που έγραψες και θα σου λένε "αποκλείεται μας κοροϊδεύεις ότι έβγαλες αυτόν τον ήχο, μόνο με αυτά που λες, στο σπίτι σου κλπ.". Και όμως...
Είναι 90 της εκατό και άνω ο μηχανικός ήχου και να το διασκεδάζεις. Να καταλάβεις ότι ο ήχος είναι σαν μια πλαστελίνη που μπορείς εσύ να τον κάνεις όπως θέλεις και ότι θέλεις και χωρίς να έχεις και τα τρομερά μέσα. Αν το πάρεις σαν παιχνίδι μπορείς να το φτάσεις μακριά και να ξεπεράσεις και επαγγελματικά στούντιο. Δεν έχει τόση μεγάλη σημασία εάν γράφεις με τον υπολογιστή και μια κάρτα ήχου ή με εκατό χιλιάδες ευρώ εξοπλισμό σήμερα. Ο ηχολήπτης είναι το Α και το Ω. Ο καλός ηχολήπτης θα βρεί τρόπο να το κάνει να ακουστεί όπως "πρέπει". Θα αυτοσχεδιάσει, θα κάνει, κάτι θα σκαρφιστεί, στο τέλος θα το βρει.