Ειναι πολυ δυσκολο,ακομα και για καποιον πολυ εμπειρο να περιγραψει (αξιολογησει) ενα οργανο υψηλης ποιοτητας,εξαρταται απο παρα πολλους παραγοντες,την στιγμη της αξιολογησης.Θα αναφαιρω καποιες εμπειριες μου για να γινει αντηληπτο ποσο ευκολα μπορει καποιος να κανει λαθος στην αξιολογηση ενος οργανου.Σχεδον παντα, οταν βαζω χορδες για πρωτη φορα,η αντιδραση μου ειναι να θελω να καταστρεψω
οτι με πολυ κοπο εφτιαξα,δεν υπαρχει πιο ακαταληλη στιγμη για να πεις χαλαλι ο κοπος.Το πραγμα αρχιζει να ξεκαθαριζει την τριτη - τεταρτη ημερα αλλα εαν δεν περασουν 15-20 ημερες,να χει ολοκληρωθει το πρωτο σταδιο της ωριμανσης(στεγνωμα βερνικιων,εξισοροπηση των υλικων κατω απο την πιεση των χορδων κ.λ.π.)δεν μπορουμε να αξιολογησουμε ασφαλως.
Ας υποθεσουμε ομως πως οι συνθηκες ειναι καταληλες,(χωρος αποθηκευσης του οργανου,θερμοκρασια,υγρασια,)καθως και ο χωρος αξιολογησης, πρεπει να ναι ουδετερος,να μην κολακευει,αλλα ουτε να ειναι αρνητικος.
Το πρωτο στοιχειο που θα προσεχα ειναι το αισθητικο,αυτο μας προδιαθετει θετικα η αρνητικα,δηλ.εαν ειχα να αξιολογησω ενα οργανο αισθητικα προβληματικο,θα σταματουσα εκει.κατα την γνωμη μου βασικη προυποθεση ειναι το βερνικι,πρεπει να ναι παρασκευασμενο απο φυσικες ρητινες(γομα λακκα,μαστιχα,ελεμι,σανταρακα,κ.λ.π.
σε αλκοολουχο δυαλυτη)Εαν το βερνικι ειναι συνθετικο,οπως τα περισσοτερα οργανα βιομηχανικης παραγωγης, τοτε εχουμε πολυ πιο σκληρη επιφανεια λουστρου,με συνεπεια εναν ηχο πλαστικοποιημενο,ψυχρο,και απροσωπο.
2ο στοιχειο)παντα στην φαση της πρωτης ωριμανσης,Μπασα καθαρα,με διαρκεια,με βαρος (ογκο)χωρις βομβο,εαν τα μπασα ειναι προβληματικα, η πορεια θα ναι επισης προβληματικη.
3ο στοιχειο)καθαρες, και ευκολες αρμονικες,δειχνουν πως το οργανο ειναι στην σωστη κατευθηνση.
4ο)καλο θα ναι τα καντινια να ναι καπως σφιγμενα στην αρχη,ειναι απολυτα σιγουρο
πως θα κερδισουν απο τα μπασα στην εξελιξη.
5ο)Ισορροπια σε ολη την εκταση,χωρις over notes,η wolf notes,ειναι το ιδιο ενοχλητικες.
6ο)κατα την μεταβαση απο καντινια σε μπασα και αντιθετα να μην γινεται αντιληπτη η διαφορα στο ηχοχρωμα
7ο)απολυτα καθαρες φωνες,να μη καλυπτει η μια την αλλη, ειναι τουλαχιστον ενοχλητικο στα εργα Bach,
8ο)Πρεπει ο χρηστης να νοιωθει το οργανο φιλικο προς αυτον,να το νοιωθει σαν συνεχεια των χεριων του,να μην αναγκεζεται να ξοδευει ενεργεια χωρις ουσιαστικο λογο.
9ο)Σε πραγματικες συνθηκες(μεγαλη αιθουσα,ακροατηριο)πρεπει να υπαρχει καλη διασπορα, και ευκρεινια σε καθε σημειο του χωρου.
κουραγιο και υπομονη στην αξιολογηση,που καλο θα 'ναι να γινεται απο δυο ατομα,ενας παιζει ενας ακουει,
τελος,θα συμφωνησω με καποιο φιλο μελος του φορουμ που λεει πως οταν συναντησουμε αυτο που ψαχνουμε θα το αναγνωρισουμε.
καλημερα σε ολους
gypasp