Προς το περιεχόμενο

Περί αρμονικών 5ο, 7ο, 12ο τάστο ή και αλλού;;;;;


geka

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Εδώ και καιρό έχω την απορία. Εγώ στην κιθάρα μπορώ εύκολα να κάνω αρμονικές σε 7ο 12 τάστο και πιο δύσκολα στο 5ο . Γίνεται και αλλού; Είναι θέμα που χει να κάνει κμε το σεταπ στην κιθάρα,  είναι ζήτημα τεχνικής. 

Βλέπω ότι κάποιοι κάνουν και εκτός αυτών των τριών τάστων.

 

Πχ εδω ο τύπος κάνει στο τρίτο τάστο.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κατα κανονα γινεται ολο και πιο δυσκολο οσο ανεβαινεις στην αρμονικη σκαλα. Η πιο ευκολη δηλαδη ειναι η 1η* αρμονικη στο 1/2 μηκος της χορδης (12ο ταστο), μετα η 2η στο 1/3 (7o ταστο) ειναι λιγο πιο δυσκολο να βγει καθαρα, ειναι λιγο πιο χαμηλη σε ενταση, η 3η στο 1/4 (5ο ταστο) ακομη παραπανω και παει λεγωντας. Με το που φτασεις στην 4η (1/5ο της χορδης, στο 4ο ταστο) αρχιζει να δυσκολευει αρκετα.

 

Eχε υποψην μερικα ακομη πραγματα:

- Τυπικα οι πιο χοντρες χορδες ειναι και πιο ευκολες στο να παιχτουν οι αρμονικες τους.

- Οσο πιο κοντα στη γεφυρα παιζεις συνηθως και πιο ευκολο να βγουν οι πιο ψηλες και δυσκολες αρμονικες.

- Ο "ηχος" παιζει μεγαλο ρολο, ειναι πολυ πιο ευκολο να κανεις μια αρμονικη να ακουστει καμπανα με εναν overdriven ηχο παρα με εναν καθαρο.

- Η τεχνικη επισης παιζει ρολο, θελει ενα ιδιαιτερο "τσιμπημα" στη χορδη που ειναι λιγο δυσκολο να μεταφερθει γραπτα.

- Αν επαιζες καποιο τοξωτο εγχορδο θα εβλεπες οτι ειναι τρομερα πιο ευκολο να βγαλεις υψηλες αρμονικες με δοξαρι παρα με πενα/δαχτυλα.

 

και τελος, οσο ανεβαινεις στην αρμονικη σκαλα ισως παρατηρησεις 2 πραγματα. Πρωτον, η τοποθεσια της αρμονικης ΔΕΝ ειναι 100% ιδια με αυτη του ταστου, πρεπει να τις "κυνηγησεις" λιγο και δευτερον, οι αρμονικες αυτες, οταν και αν τις βγαλεις, ΔΕΝ ειναι "in tune" με το πιανο ή το κουρδιστηρι σου. Το πρωτο εχει να κανει με τους περιορισμους των ενταστων οργανων, το δευτερο με τα προβληματακια του equal temperament συστηματος στο οποιο βασιζεται η δυτικη μουσικη.

 

 

*Ναι η αρμονικη οκταβα στο 12ο ταστο ειναι τεχνικα η 2η αρμονικη της ανοικτης χορδης γιατι η ανοικτη ειναι η 1η και μετα η 3η στο 7ο κλπ κλπ αλλα you get the point. 

 

  • Like 7
  • Συμφωνώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ο odis13 έκανε ό,τι καλύτερο υπάρχει σε περιγραφή!

 

Νομιζω ότι η ΣΟΛ κάπου λίγο μετά το δεύτερο τάστο βγάζει μία πολυπαιγμένη αρμονική που συνηθίζεται σε μεγάλα dive bombs κλπ (Satriani κοκ). Σε λεπτότερες χορδές οι αρμονικές χάνουν τον όγκο τους (μικρή ενέργεια).

 

Δες λίγο το Poundcake των Van Halen (λογικά θα σε κουράσει γιατί μάλλον δεν θα είσαι φαν αλλά οκ). Ειδικά στο 0:50, για τις αρμονικές στο 7ο, 5ο και 4ο τάστο

 

( Καλά, για τις tapped harmonics στο 2:48 δεν μεταδίδω άλλο..... )

 

Να προσθέσω στην γενικότερη ενότητα των αρμονικών κάτι που με βασάνιζε πολύ (μέχρι που άρχισα να βλέπω YTube και έπιασα το μυστικό) : η πλειονότητα των αρμονικών στην ροκ μουσική είναι Pinch/Artificial Harmonics και όχι οι κλασικές με το άγγιγμα πάνω από συγκεκριμένα τάστα (ή περίπου πάνω). Είναι αυτό που σε τρελαίνει γιατί η κιθάρα ΣΚΟΥΖΕΙ ενώ ο παίκτης φαίνεται ότι παίζει απλά και "κανονικά" (αμ δε ! )

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Γειά σου φίλε Geka,
το θέμα είναι μαθηματικό και είναι πολύ απλό.
Ας πούμε ότι το καθαρό μήκος της ελεύθερης χορδής [δηλαδή από το nut μέχρι το saddle της γέφυρας είναι 64 εκατοστά (δεν είναι ακριβώς 64 αλλά το βάζω τόσο χάριν ευκολίας)].
Οι φυσικές αρμονικές βγαίνουν στη μισή απόσταση, στη μισή της μισής, στη μισή της μισής της μισής και πάει λέγοντας.
Η μισή λοιπόν απόσταση από το 64 εκατοστά, είναι το 32 και πέφτει πάνω στο 12ο τάστο όπου βγαίνει η πρώτη και πιο εύκολη αρμονική.
Η μισή της μισής απόστασης είναι το 16 εκατοστά και πέφτει πάνω στο 5ο τάστο από την πλευρά του nut αλλά και περίπου πάνω στην αρχή του neck μαγνήτη από την μεριά της γέφυρας. Και στα 2 αυτά σημεία βγαίνει αρμονική.
Η μισή της μισής απόστασης είναι τα 8 εκατοστά όπου εμφανίζεται σε 4 σημεία πάνω στην ταστιέρα. Περίπου πάνω στο 2ο τάστο & περίπου πάνω στο 9ο τάστο από τη μεριά του nut και περίπου πάνω από το 17ο & πάνω από τον middle μαγνήτη από τη μεριά της γέφυρας.
Και αυτή η υποδιαίρεση στα μισά των μισών συνεχίζεται για πάντα...

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ωπ, δεν είναι ΜΟΝΟ στα μισά των μισών!

 

O odis13 το περιέγραψε ως:

Η πιο ευκολη δηλαδη ειναι η 1η* αρμονικη στο 1/2 μηκος της χορδης (12ο ταστο),

μετα η 2η στο 1/3 (7o ταστο) ειναι λιγο πιο δυσκολο να βγει καθαρα, ειναι λιγο πιο χαμηλη σε ενταση,

η 3η στο 1/4 (5ο ταστο) ακομη παραπανω και παει λεγωντας.

Με το που φτασεις στην 4η (1/5ο της χορδης, στο 4ο ταστο) αρχιζει να δυσκολευει αρκετα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 Η συγκεκριμενη που παιζει λιγο μετα το 3 ταστο, ειναι στο 1/ 6 ο της χορδης. Ειναι η μιση του 1/3 ου, οποτε βγαζει την ιδια νοτα ( Μι για τη Λα χορδη) αλλα μια οκταβα ψηλοτερα.

 

 Την ιδια αρμονικη τη βγαζεις και στα 5/6α της χορδης, στο μεσαιο μαγνητη μιας στρατ πεφτει αυτο.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ναι οντως, οπως το εγραψε ο @Nicholas_Chili δεν ειναι ακριβως σωστο επειδη δεν παμε απαραιτητα με υποδιαρεσεις του 2, (1/2, 1/4, 1/8) αλλα με ολες τις υποδιαιρεσεις. Αυτο που τονισε πολυ σωστα ομως ειναι οτι η ιδια αρμονικη "ζει" σε καθε πολλαπλασιο της υποδιαιρεσης της, ειναι ουσιαστικα τα παντα "mirrored" στα 2 μισα της χορδης.  

 

Δηλαδη, η 2η (με το συστημα που μετρησα παραπανω) αρμονικη στο 1/3ο της χορδης (7ο ταστο) υπαρχει επισης και στα 2/3α της χορδης (στο 19ο ταστο). Η 1/4ο θα ζει και στα 3/4α κ.ο.κ.


Παραθετω πχ αυτο το graph απο τη wikipedia, ειναι αρκετα πληρες αν και οχι το πιο ευκολοδιαβαστο. Οι μαυρες γραμμες πανω πανω αντιπροσωπευουν τα ταστα, και οι κυκλοι τις τοποθεσιες των αρμονικων υποδιαιρεσεων. Μπορεις να δεις πως επαναλαμβανονται ανα τις υποδιαιρεσεις τους και επισης πως "ξεφευγουν" απο τις θεσεις των ταστων σιγα σιγα.

1920px-Table_of_Harmonics.svg.png

Επεξεργασμένο από odis13
  • Like 2
  • Ευχαριστώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, geka είπε

Γίνεται και αλλού;

 

Γίνεται, δοκίμασε σε όλα τα τάστα στην κιθάρα σου.

Κάπου θα είναι πιο δυνατό (τα είπαν τα παιδιά) κάπου πιο μουγκό.

Αλλά επίσης, γίνεται εκ του ασφαλούς σε όλα τα τάστα αν βάλεις δαχτυλάκι από το δεξί χεράκι (artificial harmonics).

  • Like 1

Freud-Σαντές

Ποιητής-Ερωαναλυτής PhD-SG

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου