Προς το περιεχόμενο

Γνώμονας ΦΑ


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Ίσως να είναι ηλίθια η ερώτησή μου, αλλά γιατί χρειάζεται ο γνώμονας του ΦΑ στη μουσική; 

Δεν μπορούν όλα να είναι σε γνώμονα ΣΟΛ?

Η διαφορά είναι πολύ μικρή, μόλις ένα διάστημα 3ης!

Γιατί στο αριστερό χέρι στο πιάνο να γράφεται πχ η νότα  ΛΑ σε γνώμονα ΦΑ, και εσύ πρέπει να κάνεις τρανσπόρτο και να σκεφτείς ότι "διαβάζω ΛΑ στο πεντάγραμμο, άρα πρέπει να παίξω ΝΤΟ στο πιάνο"! λίγο χαζό δεν είναι αυτό; Γιατί να μην μου γράφει το ΝΤΟ σε γνώμονα ΣΟΛ κατευθείαν;

Πως θα πω σε ένα παιδάκι που μόλις έμαθε τις νότες στο πεντάγραμμο, "ξέρεις στο αριστερό χέρι στο πιάνο αν βλέπεις ΣΟΛ στο πεντάγραμμο, εσύ θα πρέπει να παίζεις ΣΙ! και να με κοιτάει σαν εξωγήινος και να μου λέει "γιατί αυτό?"

  • Like 1
  • Λυπάμαι 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τα κλειδιά υπάρχουν για να γράφεται η μουσική όσο το δυνατόν μέσα στο πεντάγραμμο, χωρίς χρήση βοηθητικών γραμμών.

 

Επίσης δεν υπάρχουν ονόματα νοτών χωρίς κλειδιά. Τα κλειδιά δίνουν τα ονόματα στις νότες. Οπότε όταν διαβάζεις κλειδί φα, στο δεύτερο διάστημα είναι το ντο. Δεν είναι κάποιο λα που το τρανσπορτάρεις σε ντο. Είναι ντο. Ξερά.

 

Επίσης η διαφορά δεν είναι μια τρίτη, Αλλά μια οκτάβα και μια έκτη ακόμα. (Από κλειδί φα σε κλειδί σολ, νότα γραμμένη στο ίδιο διάστημα π.χ.)

 

Το κλειδί το σολ είναι μεταγενέστερο των κλειδιών του ντο, που υπάρχουν σε διάφορες γραμμές ακριβώς για να εξυπηρετούν τις εκτάσεις των φωνών. Αυτά.

  • Like 6
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

Στο δεξί χέρι στο πιάνο δεν υπάρχει γνώμονας ΦΑ (πολύ σπάνια) . Στο φλάουτο ποτέ, που παίζει και 2 οκτάβες πάνω από το πεντάγραμμο και χρησιμοποιείς και 5 βοηθητικές γραμμές. Στο δεξί χέρι δηλαδή δεν υπάρχει πρόβλημα με τις νότες, αλλά υπάρχει στο αριστερό και γίνεται τόση φασαρία με τον γνώμονα ΦΑ? 

 

Ένα παιδάκι μαθαίνει τις νότες στο πεντάγραμμο και ξέρει ότι στο δεύτερο διάστημα είναι το ΛΑ. Μετά του λές ότι ξέρεις στο αριστερό χέρι όταν βλέπεις δεύτερο διάστημα θα είναι ΝΤΟ και όχι ΛΑ. Αυτό εμένα μου ακούγεται πολύ άκυρο. 

Θες να παίξεις ΝΤΟ στο αριστερό χέρι? Γράψε ΝΤΟ στο 3ο διάστημα σε γνώμονα ΣΟΛ. Γιατί να πρέπει να μάθω διαφορετικά πράγματα για το αριστερό χέρι και διαφορετικά για το δεξί? Δεν βλέπω τον λόγο. Μόνο σύγχυση δημιουργεί αυτό. Και σιγά τη διαφορά στην έκταση. Δηλαδή που το πρόβλημα να γράψεις ΝΤΟ σε γνώμονα ΣΟΛ στο 3ο διάστημα αντί για ΛΑ στο 2ο διάστημα σε γνώμονα ΦΑ? Η διαφορά είναι μηδαμινή. Μόλις ένα διάστημα από πάνω. Πας και γράφεις ΜΙ στην 1η γραμμή σε γνώμονα ΦΑ? γιατί? Γράψε ΣΟΛ στη 2η γραμμή σε γνώμονα ΣΟΛ! Τόσο απλά! μόλις μια γραμμή διαφορά στο γράψιμο. Γιατί το ταλαιπωρείς το θέμα?

 

Ξεφυλλίζω βιβλία για πιάνο που έχω, και για προχωρημένους, και βλέπω ότι άνετα οπουδήποτε μπορεί το αριστερό χέρι να γραφτεί σε γνώμονα ΣΟΛ. Οι νότες μετακινούνται μόλις ένα διάστημα ή μια γραμμή πάνω. Που το πρόβλημα?

 

Επεξεργασμένο από killbill
  • Like 1
  • Λυπάμαι 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μα αν θες να γραψεις την ιδια νοτα στα 2 κλειδια τοτε οι νοτες ΔΕΝ μετακινουνται μονο ενα διαστημμα ή μια γραμμη πανω. Δεν ειναι μια μικρη 3η η διαφορα οπως λες, ειναι μια 8α + 6η.

 

Κακως σκεφτεσαι απλα το ονομα της νοτας (Σολ, Φα, whatever) - σκεψου και την οκταβα. To "πενταγραμμο" οφελει περισσοτερο να το σκεφτεσαι σαν ενα συνεχες απο 2 πενταγραμμα (μαζι και με τον ενδιαμεσο χωρο τους οπου οι νοτες υποδεικνυονται με βοηθητικες γραμμες), με το Bass clef (φα) κατω και το Treble clef (σολ) πανω. Αν θες μπορεις να σκεφτεις τον ενδιαμεσο χωρο να καταλαμβανεται απο το Alto clef (ντο) αλλα μιας και αυτο δεν χρησιμοποιειται ευρεως ας το αφησουμε.

 

Clef - Wikipedia

 

Τωρα αν το σκεπτικο σου ειναι απλα γιατι να μην εχουν και τα 2 κλειδα (bass/treble) την ιδια "δομη" και να εχεις πχ το G4 στη δευτερη γραμμη του Treble clef και το G2 στη δευτερη γραμμη ενος νεου Bass clef, τοτε η συζητηση αλλαζει. Προσωπικα δε νομιζω οτι θα ηταν και τρομερα πιο ευκολο, ισα ισα που μπορω να δω σεναρια που θα δημιουργουσε αλλα μπερδεματα αν τα 2 κλειδια ειχαν την ιδια "σημειολογια". Βαλε και την ιστορικη εξελιξη της μουσικης και το ποσο αρηκτα εχει  εδραιωθει η μορφη γραφης αυτη και νομιζω κερδιζει ξεκαθαρα το υπαρχον συστημα...

 

  • Like 1
  • Συμφωνώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

Στην παρακάτω παρτιτούρα για πιάνο ας πούμε, στο αριστερό χέρι, στο 1ο μέτρο (ομοίως και στα υπόλοιπα) γιατί να μην γραφτεί σε γνώμονα ΣΟΛ, η νότα ΛΑ (στο 2ο διάστημα) και οι νότες ΝΤΟ-ΜΙ στο 3ο & 4ο διάστημα αντίστοιχα?

Εγώ έμαθα στη μουσική ότι στη 5η γραμμή είναι η νότα ΦΑ. Με δυσκολεύει πολύ να πρέπει να κάνω τρανσπόρτο, και να ξεχάσω ότι στην 5η γραμμή είναι το ΦΑ, αλλά είναι το ΛΑ επειδή έχει γνώμονα ΦΑ (για το αριστερό χέρι), ενώ άνετα θα μπορούσε να μου γράφει ΛΑ στο 2ο διάστημα με γνώμονα ΣΟΛ. Δεν βλέπω να υπάρχει δυσκολία στο να γραφόταν σε γνώμονα ΣΟΛ

Συγνώμη αλλά δυσκολεύομαι πολύ να διαβάσω τέτοια παρτιτούρα. Εγώ έμαθα ότι στην 5η γραμμή είναι η νότα ΦΑ. Αντε τώρα αυτό να το αλλάξω

turca.jpg.62ec0d9549e7178248efc93daccec3c7.jpg

Επεξεργασμένο από killbill
  • Λυπάμαι 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πολύ ωραίο παράδειγμα αυτή η παρτιτούρα.

 

Αν γραφόταν το αριστερό χέρι στο κλειδί του σολ, (που κι αυτό υπάρχει σε παρτιτούρες πιάνου, εξαρτάται από το τονικό ύψος πάντα) θα έβλεπες πολύ ωράια τα 4 πρώτα μέτρα (λα ντο μι), και μετά θα έβγαζες τα μάτια σου να δεις ποια νότα είναι αυτή με τις 800 βοηθητικές γραμμές κάτω από το πεντάγραμμο. Και δεν είναι νότα του πεταματού. Είναι το μπάσο.

 

Αν γράφαμε τα δύο χέρια του πιάνου σε κλειδί σολ με μία οκτάβα διαφορά, θα γινόταν χαμός με τις διασταυρώσεις χεριών, και με την άμεση (prima vista) εκτίμηση του τονικού ύψους μιας νότας. Δες και παρτιτούρες του Chopin που υπάρχουν ελεύθερες, δες του Liszt, όχι για να τις παίξεις, αλλά για να εκτιμήσεις τις λύσεις που προσφέρονται ως προς την κίνηση των δύο χεριών, την αποτύπωση τεραστίων αποστάσεων στο κλαβιέ κ.ά.

 

Για να εξοικειωθείς με το κλειδί του Φα, εγώ θα σου προτείνω το εξής:

 

Παίζε μόνο σε κλειδί του φα. Κλίμακες και αρπεζ. Κοίτα στην παρτιτούρα τις νότες που παίζεις και ΑΚΟΥ. Δεν αρκεί το μάτι να εξοικειωθεί, πρέπει και το αυτί να εξοικειωθεί, και όταν βλέπει τη νότα γραμμένη να περιμένει να ακουστεί. (Να δεθεί το μάτι και το αυτί στη συγκεκριμένη περιοχή του κλαβιέ δηλαδή)

  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

Μα μόλις μία γραμμή (ή μόνο ενα διάστημα) είναι η διαφορά μεταξύ γνώμονα φα και γνώμονα σολ. Αν θες να παίξεις τη νότα ΦΑ στο πιάνο, τότε στο γνώμονα σολ η νότα θα γράφει στη 5η γραμμή ενώ αν έχεις γνώμονα φα πρέπει να γραφτεί στην 4η. Μικρή διαφορά. 

Άρα οι 800 βοηθητικές γραμμές που λες στο γνώμονα σολ, γίνονται 799 στο γνώμονα φα! Δεν βλέπω κάποιο όφελος στη χρήση του γνώμονα φα... 

Επεξεργασμένο από killbill
  • Like 1
  • Λυπάμαι 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κάτι δεν έχεις καταλάβει. Το κλειδί του Φα είναι η επέκταση του Σολ προς τα κάτω, δεν έχουν ουδεμία σχέση και οι αποστάσεις δεν είναι μόνο ένας τόνος. Χρησιμοποιείται επειδή καλύπτεται μεγαλύτερο εύρος. Είναι σαν να λες ότι δεν χρειάζονται πάνω από 2 οκτάβες σε ένα πληκτροφόρο.

 

c3-5.jpg.a877f6fc2168c061727c0336992310ee.jpg

  • Like 4
  • Συμφωνώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)

Όχι killbill.

 

Κάντο όμως αυτό που λες, για να το δεις και μόνος σου ΓΙΑΤΙ δε βολεύει.

 

Δηλαδή στο πιο πάνω παράδειγμα, κάνε το κλειδί του ΦΑ κλειδί του Σολ με 15 στην ουρά και μετά γράψε το αριστερό χέρι σαν να το παίζαν φλάουτα (λα βοηθητική, ντο 2 βοηθητικές, μι 3 βοηθητικές).

 

Κρίσιμη ερώτηση. Σε ποιο Λα θα βάλεις το αριστερό χέρι σου για να αρχίσεις να συνοδεύεις; Το να υπολογίζεις πάντα 2 οκτάβες διαφορά είναι ευκολότερο από το να διαβάζεις τη νότα εκεί που ακούγεται; ?

 

Αντιθέτως, με τα κλειδιά ΦΑ/ΣΟΛ, έχεις ΜΙΑ συνεχόμενη έκταση όλου του οργάνου. Το ντο στο κλειδί του σολ με μία βοηθητική κάτω από το πεντάγραμμο, είναι το ίδιο και το αυτό με το ντο στο κλειδί του φα με μία βοηθητική πάνω από το πεντάγραμμο.

 

Οπότε αν σμίξεις τα πεντάγραμμα ΣΟΛ και ΦΑ κοντά, βλέπεις ότι έχεις χώρο να γράψεις ας πούμε μια κλίμακα που ξεκινάει από το ΜΙ μπάσο κάτω από το πεντάγραμμο στο κλειδί του ΦΑ και τελειώνει στο ΛΑ πάνω από το πεντάγραμμο στο κλειδί του ΣΟΛ (πάνω από την 4η βοηθητική), και όλη η κλίμακα θα είναι μία ευθεία γραμμή από νότες που ανεβαίνουν. Μπορείς μάλιστα να βάλεις το ντο κοινό μεταξύ των δύο πενταγράμμων για ποζεριά, εκεί που θες να αλλάξουν τα χέρια (ή όχι, αυτό είναι άλλο τεράστιο θέμα δαχτυλοθεσίας).

 

Edit: Πρόλαβε ο άλεξ με ωραίο γραφικό.

Επεξεργασμένο από Ali Barout
  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσιευμένο (επεξεργασμένο)
15 λεπτά πριν, killbill είπε

Μα μόλις μία γραμμή (ή μόνο ενα διάστημα) είναι η διαφορά μεταξύ γνώμονα φα και γνώμονα σολ.

 

Οχι, ΔΕΝ ειναι μια γραμμη η διαφορα, αυτο σου εξηγουμε τοση ωρα. Δες ξανα και το διαγραμμα που σου ποσταρα, ειναι λαθος αυτο το πραγμα στο οποιο επιμενεις. 

 

Edit με προλαβαν, δεν ειδα τα updates.
 

Επεξεργασμένο από odis13
  • Ευχαριστώ 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου