Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσιευμένο

Τελευταιες μερες εχω φαει ενα σκαλωμα με την phrygian dominant. Τη μελετω εχοντας παιξει μεχρι τωρα με αρκετα backing tracks. Απο θεωρητικα δε πολυσκαμπαζω. Τυχαια επεσα σε ενα backing track οπου το γυριζει απο E phrygian dominant σε Α harmonic minor. Μου αρεσε πολυ το αποτελεσμα καθως ταιριαζε η μια με την αλλη σκαλα. Ψαχνοντας, ειδα οτι η phrygian προερχεται απο την 5 βαθμιδα της minor, και η phrygian dominant ειναι η παραλλαγη της. Ολα ξαφνικα αποκτουν ενα νοημα, καθως η harmonic minor (και η major) ειναι οι μονες που γνωριζω και χρησιμοποιω εως σημερα (+πεντατονικες). Και ξεροντας την minor, μπορω να κατανοησω πληρεστερα την phrygian, ή οποιαδηποτε αλλη κλιμακα προερχεται απο τη minor.

 

Θεωρητικα αλλα και πρακτικα, μπορω να χρησιμοποιω πχ τη Ε phrygian dominant σε ροκ τραγουδια απο A minor και υπο ποιες προυποθεσεις? Καταλαβαινω οτι υπαρχει μια αλλεργια στο G. Τι αλλο πρεπει να εχω υποψη μου?

 

 

Γιώργος

  • Απαντήσεις 40
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Δημοσιευμένο

Ολα στη μουσικη εχουν σχεση με κατι αλλο. Οταν καταλαβεις με ποιο, ολα γινονται πιο ευκολα.

Ουσιαστικα η E phrygian dominant ειναι mode (τροπος) της A harmonic minor.

Εχουν  δλδ τις ιδιες ακριβως νοτες και απλα ξεκινανε απο διαφορετικη,

A harmonic minor : A - C - D - E - F - G# - A

E phrygian dominant : E - F - G# - A - B - C - D - E

 

Παμε ενα βημα παρακατω

Η A harmonic minor ειναι σαν την A minor (Aeolian), αλλά με μια διεση στην 7η βαθμιδα

A minor (Aeolian): A - B - C - D - E - F - G - A

A harmonic minor : A - B - C - D - E - F - G# - A

 

Παμε ενα βημα παρακατω

Η A minor (Aeolian) ειναι mode της C major

C major: C - D - E - F - G - A - B - C

A minor (Aeolian) : A - B - C - D - E - F - G - A

 

Παμε ενα βημα παρακατω

Οταν εναρμονισεις την C major scale θα σου βγουν τα triads

C - E - G  που ειναι το C chord

D -  F - A που ειναι το Dm chord

E - G - B που ειναι το Εm chord

κλπ

 

Αυτες οι συγχορδιες χρησιμοποιουνται οταν παιζεις σε C major scale.

Οι ιδιες και οταν παιζεις A minor scale

 

Οταν εναρμονιζεις ομως την κλιμακα A minor και βαζεις # στη G (κι ετσι γινεται A harmonic minor), αυτη η αλλοιωση επηρεαζει ολες τις συγχορδιες που εχουν την νοτα G (ειτε ως 1η ειτε ως 3η ειτε ως 5η).

 

Μια απο αυτες πχ ειναι η Em, που απο μινορε (E - G - B) γινεται ματζορε (E - G# - B).

 

Αν πχ παiζεις ενα progeression που  ειναι Am Dm Em, θα παιξεις σε Am scale.

Oταν αντικαταστησεις την Em με Ε και το prog γινει Αm Dm Ε, τη στιγμη που θα παιξεις το E θα περασεις απο Α minor σε A harmonic .

 

Αυτα πιστευω φτανουν για αρχη και ελπιζω να ειναι κατανοητα.

 

Δημοσιευμένο

Καλημερα Σπυρο!

 

Ευχαριστω για το σεντονι. Αρα αυτη "αλλεργια" στην G επηρρεαζει σιγουρα τρεις συγχορδιες. Αρα απο aeolian πηγαινω σε αρμονικη και αλλαζω εντελως τα φωτα στην αρμονια του κομματιου. Αρα εαν θελω να ειμαι εντος αρμονιας του δεν το κανω αυτο.

 

Τι γινεται ομως εαν θελω να παρακαμψω καποιους κανονες και θελω να του αλλαξω την αρμονια λιγο. Συχνα ακουω ροκ τραγουδια οπου σε live πετανε ενα σολο ή μερος του σε αλλη κλιμακα, στο πλαισιο της δημιουργικοτητας. Αλλαζει ο ηχος μεν, αλλα βγαινει ενα ωραιο αποτελεσμα. Ειναι κατι που συνηθιζεται? Θα μπορουσε να δεσει η A aeolian με την αρμονικη ή με οποιαδηποτε αλλη?

 

 

Υ.Γ. Βρηκα εναν εξαιρετικο και γνωστο κιθαριστα (και εξαιρετικο καθηγητη απ' οσα ακουω) και ξεκινω ιδιαιτερα απο βδομαδα. Μου πεφτει λιγο μακρια, αλλα αγαθα κοποις κτωνται.

 

Υ.Γ2. Εχω τοσα προβληματα της καθημερινοτητας να λυσω, και 6 το πρωι ασχολουμαι με κλιμακες. Οπου να 'ναι θα πιασω και την κιθαρα...

Γιώργος

Δημοσιευμένο

Τι γινεται ομως εαν θελω να παρακαμψω καποιους κανονες και θελω να του αλλαξω την αρμονια λιγο. Συχνα ακουω ροκ τραγουδια οπου σε live πετανε ενα σολο ή μερος του σε αλλη κλιμακα, στο πλαισιο της δημιουργικοτητας. Αλλαζει ο ηχος μεν, αλλα βγαινει ενα ωραιο αποτελεσμα. Ειναι κατι που συνηθιζεται?

 

Περί των θεωρητικών ο Σπύρος από πάνω τα αναλύει πολύ ωραία. Όσον αφορά το συγκεκριμένο σου ερώτημα είναι λίγο αόριστο. Δηλαδή ναι συνηθίζεται και το τρανσπόρτο (ίδια αρμονία αλλά από άλλο τόνο) αλλά και η μετατροπία (μεταβολή κλίμακας), ανάλογα φυσικά και με το είδος μουσικής.

 

Θα μπορουσε να δεσει η A aeolian με την αρμονικη ή με οποιαδηποτε αλλη?

 

Εξαρτάται τι εννοείς όταν λες "να δέσει". Γενικώς τα πάντα μπορούν να ταιριάξουν με τα πάντα αρκεί να μη γίνονται τυχαία και ο μουσικός να ξέρει πού και γιατί πατάει. Τώρα αν ρωτάς περί των συγκεκριμένων κλιμάκων, στο απαντά πάλι ο Σπύρος πιο πάνω. Δηλαδή αν είσαι σε ένα περιβάλλον λα φυσικής μινόρε και βάλεις μέσα στο σόλο σου ένα σολ δίεση, υπάρχουν πιθανότητες να μην ακουστεί καλά. Π.χ. Αν ο πιανιστας ξέρω γω εκείνη τη στιγμή παίζει ένα ντο ματζόρε, το σολ του ακόρντου με το δικό σου σολ δίεση θα ακουστεί παράφωνο/παράξενο. Όμως τα πάντα εξαρτώνται από το πάνω σε πιο ακόρντο θα το παίξεις, τι διάρκεια θα κρατήσεις στη νότα. σε τι νότα θα πας μετά, αν θα την βάλεις σε ισχυρό ή αδύναμο μέρος του μέτρου και πολλά άλλα.

 

Γενικά έχε υπόψιν ότι η θεωρία είναι μία κατά προσέγγιση περιγραφή της μουσικής ώστε να είναι ευκολότερη η μετάδοση της πληροφορίας και η εκμάθηση. Από τη στιγμή που αποκτάς εξοικείωση, το μόνο που έχει ουσιαστική σημασία είναι το τι ακούγεται καλά σε εσένα.

Ενωμοτάρχης

Δημοσιευμένο

Τα 40 πρώτα δευτερόλεπτα, επαναλαμβάνω τα 40 πρώτα δευτερόλεπτα από αυτό, αρκούν για να καταλάβεις ΤΑ ΠΑΝΤΑ γύρω από τη... Λα μινόρε  ;D ;D ;D

 

 

 

 

Ιδιαίτερα σε ενδιαφέρει το διάστημα από το 21ο δευτερόλεπτο μέχρι το 29ο  ;D ;D ;D

 

 

Όπως βλέπεις δε θα προλάβεις να σπάσεις κανέναν κανόνα, πρόλαβαν οι περούκες που τα... έσπαγαν γενικώς  ;D ;D ;D Θα στα πει αναλυτικά ο δάσκαλος, υπομονή  ;D ;D ;D

 

 

 

Δημοσιευμένο

Μανο, κανω υπομονη αλλα οι αποριες τρεχουν και με ξεπερνουν... :)

 

@jazzjoker

Το τελευταιο ειναι πολυ σημαντικο που λες. Οντως, η θεωρια φανταζει πολυ "λιγη" καθως αναγκαστικα βαζει περιορισμους.

 

Σχετικα με τις κλιμακες, οκ δεν πεταμε G# εκει που οι υπολοιποι παιζουν με φυσικη μινορε.

Εαν ολοι συννενοηθουμε και για καποια μετρα αλλαξουμε κλιμακα τι γινεται?

Πιο συγκεκριμενα, εαν ενα τραγουδι αποτελειται μονο πχ απο δυο κοινες (ή πολυ κοντινες) συγχορδιες δυο διαφορετικων κλιμακων (πχ A φυσικη μινορε και E phrygian dominant), υπαρχει νοημα στην αλλαγη κλιμακας και με γρηγορο περασμα απο τις καινουργιες νοτες?

Γιώργος

Δημοσιευμένο

Δεν είναι η θεωρία λίγη, είναι λίγη αν το δεχτούμε αυτό η λογική. Η θεωρία δεν είναι τίποτα άλλο από τη λογική ανάλυση της μουσικής. Και πίστεψέ με είναι πολλή  ;D Άλλωστε η λογική μας πήγε στα άστρα.

 

Το φαινόμενο όμως είναι η μουσική. Βρίσκεις ποια μουσική σου αρέσει, και αν θέλεις να την κατανοήσεις λογικά χρησιμοποιείς τη θεωρία. Δεν έχει κανένα περιορισμό η θεωρία, η μουσική που μελετάς έχει. Ας πούμε η θεωρία άνετα αναλύει μουσικές που μπορούν να έχουν Σολ δίεση μαζί με Σολ φυσικό, πολυτονικότητα λέγεται και έχει αναλυθεί εκτενώς.

Δημοσιευμένο

Οντως, η θεωρια φανταζει πολυ "λιγη" καθως αναγκαστικα βαζει περιορισμους.

Η θεωρια δεν βαζει περιορισμους.

Επεξηγει την πράξη, έτσι ώστε να μεταδίδεται η γνώση.

Ακόμα κι αν παίξεις το πιο κουφο πράγμα, κάπου θα υπαρχει και η αναφορά του στους κανονες της θεωρίας ή στις εξαιρέσεις τους.

Κι αν δεν υπαρχει πουθενα γραμμένο, τότε αν αξίζει αυτο που έπαιξες, θα γραφτεί.

 

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...