Προς το περιεχόμενο

Παρεστιγμένες νότες και σύζευξη διαρκείας.


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Μόλις ανοίξατε αυτό το νήμα και  πιθανότατα να αναρωτιέστε, τι δουλειά έχουν στο Drums & Perc δύο καθαρά μελωδικοί όροι που εκφράζουν ..διάρκεια .

 

Σε αυτό το άρθρο θα εξηγήσω, όχι μόνο τι σημαίνουν και πως εφαρμόζονται σε μια παρτιτούρα για drums αυτές οι δύο έννοιες, αλλά και την ανάγκη κάθε drummer να γνωρίζει και να μπορεί με άνεση να διαβάσει παρτιτούρες με τέτοια σύμβολα μέσα.

 

Καταρχήν τι σημαίνει σύζευξη διαρκείας και τι , παρεστιγμένη νότα.

 

Σύζευξη διαρκείας ή σύνδεση διαρκείας

Σύζευξη διαρκείας λέγεται η καμπύλη γραμμή που ενώνει δύο διαδοχικές νότες του ίδιου τονικού ύψους. Οι νότες που ενώνει η σύζευξη διαρκείας μπορεί να είναι ίδιας ή διαφορετικής αξίας και μπορεί να βρίσκονται στο ίδιο μέτρο ή ακόμη και σε διαδοχικά μέτρα.

 

Στιγμή διαρκείας {Παρεστιγμένες νότες}

Η νότα που έχει δεξιά της μια μικρή τελεία λέγεται παρεστιγμένη. Η μικρή τελεία λέγεται στιγμή διαρκείας. Ο ρόλος τής στιγμής διαρκείας είναι να αυξάνει τη διάρκεια της νότας μας κατά το μισό της πραγματικής της αξίας.

Π.χ ένα παρεστιγμένο ήμισυ έχει διάρκεια πλέον 3 χρόνους. Κ.ο.κ

 

Δις παρεστιγμένες νότες

Η νότα που έχει δεξιά της δύο τελείες (στιγμές) λέγεται δις παρεστιγμένη.

Οι δύο αυτές τελείες αναφέρονται ως διπλή στιγμή διαρκείας.

Η 1η στιγμή αυξάνει την αξία της νότας κατά το μισό της αξίας της, ενώ η δεύτερη κατά το μισό του μισού.

Πχ. Ένα δις παρεστιγμένο ήμιση έχει διάρκεια τρεισήμισυ χρόνους.

 

Τι δουλειά έχουν οι συζεύξεις και τα παρεστιγμένα με.. τους drummers?

Κάθε drummer απο την στιγμή που ξεκινάει τα τύμπανα, μαθαίνει τις αξίες με τελείως διαφορετική υπόσταση απο ότι οι μελωδικοί.

Π.χ το ολόκληρο για τον drummer είναι ένα χτύπημα στην αρχή του μέτρου και 3 παύσεις-και όχι μια νότα που ξεκινάει στο 1 και έχει διάρκεια μέχρι το τέλος του 4. Μια στιγμή {τελεία} δίπλα απο μια νότα, για μας έχει ύπαρξη μόνο για να γλιτώσουμε παύσεις αλλά και στις συζεύξεις, ότι η νότα που καταλήγει η καμπύλη - για τον drummer είναι παύση και όχι αύξηση της διάρκειας της νότας απο όπου ξεκινάει η καμπύλη

 

Με το που μπαίνει στο 1ο του μάθημα, ενώ διδάσκεται όλο το δέντρο των αξιών απο το ολόκληρο μέχρι το 64ο, μαθαίνει οτι τα τύμπανα δεν έχουν διάρκειες.  Ακόμα και τα όργανα μέσα στο σέτ που μπορούν να δώσουν μια κάποια διάρκεια {πχ crash}, κάθε drummer τα διδάσκεται σαν στείρα κομμάτια του σετ που δεν μπορούν να αποδώσουν διάρκειες και πρέπει να αντιμετωπίζονται καθαρά ρυθμικά.

Αυτό κατά την γνώμη μου κάνει κάθε drummer που ξεκινάει να διαβάζει παρτιτούρα.. «μονοδιάστατο».

Κάθε τυμπανιστής συνήθως έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με αυτό το πρόβλημα απο την στιγμή που θα ξεκινήσει είτε να παίζει Jazz.{που η παρτιτούρα είναι κοινή για όλους – πιθανότατα απο το real book},είτε άν κάποιος του δώσει μια καθαρά μελωδική παρτιτούρα να διαβάσει, σαν πλοηγό στο κομμάτι.

 

Ένας drummer με μια μελωδική παρτιτούρα στο χέρι, θα πρέπει να καταλάβει που βρίσκεται μέσα σε αυτήν, διαβάζοντας αξίες {με διάρκειες και συζεύξεις} που έχουν εντελώς διαφορετική υπόσταση απο αυτή που έχει συνηθίσει, και συνήθως το αυτί του δεν μπορεί να «κλειδώσει» με το μάτι όπως έχει συνηθίσει να κάνει τόσα χρόνια.

Ενώ κάθε drummer θεωρώ οτι γνωρίζει πλέον τι σημαίνει σύζευξη κ παρεστιγμένο, δεν είμαστε όλοι απόλυτα εξοικειωμένοι στο πως πραγματικά ηχεί αυτό που βλέπουμε.

 

Έτσι κάθε drummer στην αρχή μπερδεύεται και σε συνέχεια αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν 2 συστήματα αξιών. Το καθαυτό ρυθμικό και το σύστημα με διάρκειες που χρησιμοποιούν οι μελωδικοί {για συντομία θα το ονομάσω μελωδικό}, ενώ στην ουσία το σύστημα αξιών στη μουσική είναι ένα. Το μελωδικό.

Είναι ένα πρόβλημα που δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει drummer εκεί έξω που δεν έχει αντιμετωπίσει

 

Το μοναδικό βιβλίο που εφαρμόζει σωστά τις διάρκειες είναι το Syncopation του Ted Reed. Έχω φέρει επίσης ένα ρυθμικό σολφέζ βιβλίο απο Αμερική που διδάσκει τις αξίες και με τον μελωδικό αλλά και με το τελείως ρυθμικό τρόπο {Παύσεις} ειδικά για drummers - το Teaching Rhythm του Joel Rothman.

 

Tι θα με ωφελήσει να μάθω να διαβάζω με το μελωδικό τρόπο γραφής.

Για μένα τρείς είναι οι βασικοί λόγοι που πρέπει κάθε drummer να μπορεί να διαβάζει μελωδικά και όχι μονάχα ρυθμικά.

Ο 1ος είναι γιατί πάρα πολύ συχνά θα έρθει αντιμέτωπος με μελωδικές πάρτες και άρα έχει να κάνει με ευκολία στο sight reading.

Ο δεύτερος ότι, απο την στιγμή που μπορούμε να αντιληφθούμε την πραγματική αξία κάθε νότας και συμβόλου μέσα σε μια παρτιτούρα, αυτό μας βοηθάει να ενορχηστρώσουμε καλύτερα το παίξιμο μας πάνω στο σέτ.

Πχ. Αν μια μελωδία 8ων στην πάρτι μας, καταλήγει σε ένα ήμισυ στο 2 του επόμενο μέτρου ..αυτό σημαίνει ότι η νότα αυτή έχει μεγάλη διάρκεια. Πώς θα την τονίσουμε? Με ένα κοφτό hihat?  -- Oχι... με ένα crash!

Το ίδιο ισχύει σε κάθε παρεστιγμένη νότα αλλά και σε κάθε σύζευξη. Η νότα που φέρει την στιγμή ή την καμπύλη..είναι μια νότα {μεγαλύτερης} διάρκειας στην μελωδία, άρα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά στην επιλογή του οργάνου του σετ μας , αν χρειαστει να τονιστεί.

 

Ο 3ο λόγος είναι ότι η κατανόηση του μελωδικού τρόπου γραφής θα μας βοηθήσει να ακούσουμε και να κλειδώσουμε «καλύτερα» στην μουσική. Σίγουρα πιο διαφορετικά.

Πως μπορώ να αναπτύξω τον μελωδικό τρόπο γραφής σαν sight reading.

Καταρχήν αυτό που προτείνω σε κάθε drummer εκεί έξω που μας διαβάζει και αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα είναι, να ξεκινήσει παράλληλα με τα drums και κάποιο μελωδικό όργανο.. κατά προτίμηση πιάνο.

Μέσα σε λίγους μήνες θα δείτε τρομερή βελτίωση στην γενικότερη κατανόηση σας απέναντι στην μουσική. ΄

 

Μεγάλη βοήθεια ήταν για μένα επίσης το real book που είτε προσπαθώ να παίξω τις μελωδίες στη κιθάρα μου, είτε βάζω το κομμάτι στο youtube και προσπαθώ να διαβάσω/τραγουδήσω την μελωδία που βλέπω στο χαρτί, την ώρα που συμβαίνει.

 

Μια άλλη άσκηση είναι να βρείτε κάποιο ρυθμικό σοφλέζ βιβλίο και να αρχίσετε το τραγούδισμα των αξιών {απο την αρχή- το ολόκληρο} με την πραγματική τους υπόσταση {με διάρκειες}.

 

Κάτι που πολλές φορές επίσης μου ήταν χρήσιμο {και που επίσης προτείνω σε κάθε drummer να εξασκήσει}..είναι που μπορώ να διαβάσω κιθαριστικά ακόρντα.

Πολλές φορές έχει χρειαστεί να παίξω πάνω σε κιθαριστικές παρτιτούρες που δεν έβλεπα νότες, αλλά αγγλικά γράμματα πάνω σε μέτρα.

Όταν ξεκίνησα κιθάρα έμαθα οτι το :

C είναι η Ντο

D είναι η Ρε

E  είναι η Μι

F είναι η Φα

G είναι η Σολ

A είναι η Λα

B είναι η Σι.

Αυτό με βοήθησε να μπορώ να καταλάβω όταν ο κιθαρίστας λέει «πάμε απο την Ντο Ματζόρε 7ης», απο που εννοεί στήν παρτιτούρα.

Επτά νότες είναι παιδιά..μάθετε τις.

Δεν έχει σημασία αν δίπλα σε κάθε γράμμα βλέπετε κι άλλα σύμβολα όπως # b, Μ, sus ή νούμερα κλπ. Ο βασικός χαρακτήρας {το γράμμα κάθε ακόρντου} θα σας βοηθήσει να πλοηγηθείτε σωστά στην παρτιτούρα που είναι στα χέρια σας.

Πάλι το real book θα σας βοηθήσει πολύ σε αυτό, μιας και πάνω απο την μελωδική γραμμή κάθε κομματιού στο βιβλίο υπάρχουν και τα ακόρντα.

 

Ελπίζω να βοήθησα και φυσικά είμαι διαθέσιμος σε τυχόν ερωτήσεις σας.

Βαγγέλης Μουλακάκης.

 

 

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επειδή έχω βαρεθεί να χαρακτηρίζω "εξαιρετικά" τα άρθρα σου, λάβε υπόψη ότι αν για τα επόμενα δεν δεις να γράφω κάτι σχετικό, θα τα θεωρώ εξαιρετικά by default.

Βέβαια στην, μάλλον απίθανη, περίπτωση που κάποιο τύχει να μην μου αρέσει, θα ξεκινήσω την απάντησή μου με εκφράσεις όπως "για τα μπάζα", "άσε μας ρε φιλαράκι" κι άλλα τέτοια αντιδραστικά!  ;D

 

Μιλώντας λοιπόν για συζεύξεις... Σε συμπλήρωμα αυτών που πολύ σωστά γράφεις, είχα παλιά μια συζήτηση με το Γιώργο Μεταλληνό ο οποίος μου είχε πει ότι προτιμά να διαβάζει και να γράφει δεμένες νότες παρά παύσεις, γιατί του δίνει καλύτερη αίσθηση ροής στην ντραμοπαρτιτούρα, που βγαίνει και στο παίξιμο.

Μου φάνηκε περίεργο, αφού κι εγώ είμαι συνηθισμένος στις παύσεις, αλλά το δοκίμασα για λίγο και διαπίστωσα ότι είχε δίκιο. Βέβαια είναι δύσκολο να "ξεριζώσεις"  τον τρόπο που έχεις μάθει κάτι, οπότε συνεχίζω να προτιμώ τις παύσεις, αλλά συμφωνώ ότι αξίζει τον κόπο να μπούμε και στη "μελωδική" λογική. 

Something Wicked This Way Comes

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επειδή έχω βαρεθεί να χαρακτηρίζω "εξαιρετικά" τα άρθρα σου, λάβε υπόψη ότι αν για τα επόμενα δεν δεις να γράφω κάτι σχετικό, θα τα θεωρώ εξαιρετικά by default.

Βέβαια στην, μάλλον απίθανη, περίπτωση που κάποιο τύχει να μην μου αρέσει, θα ξεκινήσω την απάντησή μου με εκφράσεις όπως "για τα μπάζα", "άσε μας ρε φιλαράκι" κι άλλα τέτοια αντιδραστικά!  ;D

 

Μιλώντας λοιπόν για συζεύξεις... Σε συμπλήρωμα αυτών που πολύ σωστά γράφεις, είχα παλιά μια συζήτηση με το Γιώργο Μεταλληνό ο οποίος μου είχε πει ότι προτιμά να διαβάζει και να γράφει δεμένες νότες παρά παύσεις, γιατί του δίνει καλύτερη αίσθηση ροής στην ντραμοπαρτιτούρα, που βγαίνει και στο παίξιμο.

Μου φάνηκε περίεργο, αφού κι εγώ είμαι συνηθισμένος στις παύσεις, αλλά το δοκίμασα για λίγο και διαπίστωσα ότι είχε δίκιο. Βέβαια είναι δύσκολο να "ξεριζώσεις"  τον τρόπο που έχεις μάθει κάτι, οπότε συνεχίζω να προτιμώ τις παύσεις, αλλά συμφωνώ ότι αξίζει τον κόπο να μπούμε και στη "μελωδική" λογική.

Kαταρχην να σου πω οτι και εγω πιστευω οτι το "μελωδικο" συστημα ειναι πιο σωστο απο το τελειως ρυθμικο. Πιστευω οτι αν και απλουστευει πολυ τα πραγματα για τους κρουστους - μακροπροθεσμα τους κανει κακο στο sightreading τους..{για τους λογους που προανεφερα}.

Πολλες φορες εχω σκεφτει οτι είναι λαθος που εφευρεθηκε.

Ειναι σαν να διδασκεις καποιον κολυμβηση σε πισινα και να μην του δειξεις την ...Θαλασσα. Νερο το ενα νερο και το αλλο..αλλα η θαλασσα δεν εχει καμια σχεση με την πισινα. Και το λεω αυτο γιατι 9 στις 10 παρτιτουρες που θα πεσουν στα χερια ενος drummer Θα ειναι γραμμενες μελωδικα.

Προσωπικα ενω εχω διδαχτει και τους 2 τροπους η prima vista μου στο ρυθμικο τροπο ειναι στο 9 ενω στο μελωδικο στο 4.

Και φυσικα το τρελο ξεβρακωμα το επαθα απο την στιγμη που αρχισα να ασχολουμαι με την Jazz και ειδικα την Big Band..που ειναι ολα γραμμενα μελωδικα. 

Ακομα παλευω .. με μερικα kicks.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

Σε συνέχεια του θέματος για την ανάγκη κάθε drummer να μπορεί να διαβάσει και να ερμηνεύσει ένα μελωδικό γράψιμο μιας παρτιτούρας,  σας ετοίμασα αυτο...

Μαζί με το κομμάτι παραθέτω και ένα μέρος  τηs original παρτιτούρας  {απο το σολο του φλάουτου κ μετά} για όσους απο εσάς, δεν έχει πέσει στα χέρια σας ποτέ μια drum πάρτι  με μελωδικά θέματα που πρέπει να "πιάσουμε".

H γραμμή πάνω απο το πεντάγραμμο εκφράζει τα Kicks.

Song_for_my_son_page_2..pdf

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου