Προς το περιεχόμενο

Πόσο ξένη μας είναι η jazz μουσική;


schreivox

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  Με αφορμή την παγκόσμια μέρα jazz μουσικής που ήταν μόλις...χτες  (ανέκαθεν δεν με εκφράζουν τέτοιες ''μέρες'' βέβαια :P) άκουσα λίγο από live streaming κάποια ωραία παιξίματα και γενικότερα τον τελευταίο καιρό jazz δεν ακούω ούτε παίζω ιδιαίτερα..

Στον αντίποδα θεωρώ ότι είναι μια μουσική που μου γεννάει αισθήματα με κάποιο ιδιαίτερο τρόπο.

  Είναι δύσκολο λίγο να περιγράψω  τί εννοώ και παράλληλα να θέσω και το ερώτημά μου προς εσάς. Θα το έθετα ως εξής:

 

παίζοντας και ακούγοντας με τον καιρό άρχισε να με συγκινεί η 'γλώσσα' της με ένα τρόπο που δεν το κάνει καμία άλλη μουσική (κι εδώ εννοώ μουσικές που έχω ασχοληθεί πχ ροκ , κλασσική).

Εννοώ όλες το κάνουν αλλά η συγκεκριμένη έχει μια διαφορά ίσως ως αρμονικό υπόβαθρο (δεν ξέρω/ πάλι στην κλασσική θα πάμε), τέλοσπάντων με άλλες ποιότητες. Αυτό που ονομάζω 'γλωσσα'.

 

Ενώ, δηλαδή παλιότερα κάποια πράγματα περνούσαν στο ντούκου, με την έννοια ότι οκ ωραία είναι, σιγά-σιγά μου πέρασαν όλες οι αποχρώσεις της ως μουσική γλώσσα που έχει μια γκάμα συναισθηματική (θέλω  να εστιάσουμε λίγο εδώ) .

 

  Σ'αυτά βρήκα αντιστοιχίες με κάθε 'λαϊκή' μουσική που έχει αυτό που λέμε ''ψυχή''. Και στην προκειμένη περίπτωση ως τέτοια την αντιλαμβάνομαι στη βάση της αφροαμερικάνικης παράδοσης

 

πχ. στα 60s παιξίματα των Messengers  ακούω και αυτό που λέμε 'καημό' αλλά με μια αισθητική που μας είναι 'ξένη' και δεν μπορεί να κάνει άμεσα σύνδεση με το 'δικό μας νταλκά ως λαός'

 

Η ερώτηση μου όπως φανταστήκατε απευθύνεται σε ακροατές που ακούνε τζαζ . Την αντιλαμβάνονται αυτοί οι ακροατές ως μια μουσική με 'συναισθηματική' παλέτα; Και για να το προχωρήσω βάζω και τον στιχουργικό παράγοντα, όπου στιχουργικά κατ'εμέ είναι μια μουσική περιορισμένη σε θέματα ελαφρά όπως έρωτες χωρίς να γίνεται και ιδιαίτερη επιμέλεια επί του θέματος.

Μουσικά, όμως πώς σε σας περνάει κάποια πράγματα;

 

Θα χαρώ να μου γράψετε τις απόψεις σας. Θεωρώ ότι δεν είναι ένα θέμα που τελειώνει με ένα - 'Ναι ρε φίλε μια χαρά μουσική- ρωτάς τα αυτονόητα'. Υπάρχει χώρος για ανταλλαγή και για μουσικά παραδείγματα αν θέλετε.

 

(ξέρετε... αυτά που σας κάνουν αυτό το κλικ :D 8) )

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 31
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Δεν ξέρω σε τι αναφέρεσαι όταν λες "jazz".

Κάτω από αυτή την "ταμπέλα" χωράνε πραγματικά άπειρα πράγματα.

 

Θεωρώ ότι η jazz δεν είναι απλώς μουσική.

Είναι ένας τρόπος να ακούς, να αντιλαμβάνεσαι τους ήχους και το περιβάλλον γενικότερα.

 

Οποιοδήποτε κομμάτι μπορεί να "γίνει jazz" με τους κατάλληλους μουσικούς, και μάλιστα jazz οποιασδήποτε "απόχρωσης".

 

Και φυσικά υπάρχει μια τεράστια συναισθηματική παλέτα από κάτω, ανάλογα με το ύφος και την αισθητική άποψη.

 

Και ναι, έχει διαφορά και ως προς το αρμονικό και ως προς το μελωδικό, και ως προς το ρυθμικό περιβάλλον.

 

Η jazz είναι και λαΙκή και ακαδημαϊκή, ανάλογα με το τι θα επιλέξεις να ακούσεις.

 

Όμως αν ο δημιουργός/αυτοσχεδιαστής (γενικά μιλάω) έχει "ψυχή", θα έχει και η μουσική του. :)

 

Freud-Σαντές

Ποιητής-Ερωαναλυτής PhD-SG

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  Έχω γράψει κάποια θέματα στα οποία εστιάζω προσωπικά αλλά δεν θέλω να προχωρήσουμε σε ορισμούς κλπ. προτιμώ να γίνει κουβέντα και ο καθείς να γράψει πως το βλέπει όπως έπραξες κι εσύ. Ευχαριστώ για το input.

υγ:Αν θες, έπιασα πιο πολύ τη mainstream jazz και με λίγο ιστορική διάθεση αλλά και πάλι μου άρεσε το πως το έθεσες απ'τη σκοπιά σου.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Να θέσω επίσης ένα θεματάκι.

Έχει τεράστιο ενδιαφέρον, το πώς επεξεργάστηκαν τα standards (που ήταν περίπου κοινός τόπος) , οι μουσικοί της jazz σε διαφορετικές εποχές, με διαφορετικές απόψεις και αισθητική, και σε διαφορετικές "σχολές".

 

Εδώ νομίζω φαίνεται η διαφορά στην προσέγγιση του ίδιου αρχικά υλικού, που γίνεται με πραγματικά μοναδικό τρόπο, και προσωπικό χαρακτήρα, στο πέρασμα των χρόνων.

Freud-Σαντές

Ποιητής-Ερωαναλυτής PhD-SG

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

Στην Ελλάδα;

Πολύ.

Όπως και η όπερα.

 

Να μπει στα λυμένα  ;D ;D

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

It don't mean a thing

If it ain't got that swing (?)

 

Από τότε έχουν αλλάξει πολλά,η ερώτηση όμως παραμένει?

 

Η ερώτηση μπορεί να εκληφθεί και ως ρητορική.

Παρεμπιπτόντως ενδιαφέρον θέμα και ωραία τοποθέτηση.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

>Και για να το προχωρήσω βάζω και τον στιχουργικό παράγοντα, όπου στιχουργικά κατ'εμέ είναι μια μουσική περιορισμένη σε θέματα ελαφρά όπως έρωτες χωρίς να γίνεται και ιδιαίτερη επιμέλεια επί του θέματος.<

 

Για πες κανα ασθμα για να καταλαβω σε τι αναφερεσαι..

www.soundcloud.com/superfunk12

https://superfunk12.wordpress.com/

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η ερώτηση μου όπως φανταστήκατε απευθύνεται σε ακροατές που ακούνε τζαζ . Την αντιλαμβάνονται αυτοί οι ακροατές ως μια μουσική με 'συναισθηματική' παλέτα;

 

Έτσι όπως το θέτεις το ερώτημα είναι υπερβολικά αόριστο. Προσωπικά δεν καταλαβαίνω τι θα πει να αντιλαμβάνομαι ως ακροατής "συναισθηματική παλέτα" σε ένα είδος μουσικής. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι η μουσική στο σύνολό της απευθύνεται πρωτευόντως στο συναίσθημα. Ακόμα και τα πολύ πειραματικά πράγματα που ακροβατούν στα άκρα του ορισμού της μουσικής καταλήγουν, έστω έμμεσα, στη δημιουργία συναισθημάτων.

 

Και για να το προχωρήσω βάζω και τον στιχουργικό παράγοντα, όπου στιχουργικά κατ'εμέ είναι μια μουσική περιορισμένη σε θέματα ελαφρά όπως έρωτες χωρίς να γίνεται και ιδιαίτερη επιμέλεια επί του θέματος.

 

Εδώ προφανώς αναφέρεσαι στα jazz standards, δηλαδή σε τραγούδια που γράφτηκαν προς τις αρχές του 20ου αιώνα και κατόπιν διασκευάστηκαν και συνεχίζουν να διασκευάζονται κατά κόρον. Όσον αφορά αυτά λοιπόν, έχεις δίκιο. Στιχουργικά είναι στα όρια του αφελούς.

 

Βέβαια πρέπει να λάβει κανείς υπόψιν ότι κρίνουμε τραγούδια που γράφτηκαν 80 και 90 χρόνια πριν. Ζούμε σε άλλη χώρα και σε δραματικά άλλη εποχή. Αυτό που θα αγγίξει στιχουργικά έναν μέσο ακροατή σήμερα, πιθανότατα δε θα γινόταν καν αντιληπτό από έναν ακροατή του τότε. Δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες γιατί αυτό απαιτεί ιστορική αναδρομή σε μια κοινωνία και κουλτούρα που είναι πολύ μακριά από εμάς. Αλλά με λίγα λόγια μιλάμε ουσιαστικά για μια μπελ επόκ του αμερικάνικου τραγουδιού το οποίο, παρόλες τις επιρροές, γραφόταν από λευκούς και απευθυνόταν αποκλειστικά σε λευκούς. Και αναφέρω το χρώμα γιατί όλοι ξέρουμε τι συνέβη, μουσικά και στιχουργικά, στην αμερικάνικη μουσική όταν άρχισε να εισβάλλει στο μέινστριμ η "μαύρη" κουλτούρα.

 

Παρόλα αυτά, προσωπική μου άποψη είναι ότι οι στίχοι των jazz standards δε θα μπορούσαν να είναι πιο ταιριαστοί με τη μουσική και τον τρόπο ερμηνείας. Δηλαδή ακούγοντας κανείς "original" εκτελέσεις αντιλαμβάνεται ότι ακόμη και τα μελαγχολικά τραγούδια της εποχής διακατέχονταν από μια αισιοδοξία ή έστω "ελαφρύτητα" του στυλ "δε χάλασε κι ο κόσμος". Η διαφορά με το σήμερα είναι ότι στην πορεία χάλασε.

 

Πέραν αυτών και σαν γενικό σχόλιο, συμφωνώ απολύτως με τον Στράτο παραπάνω περί δυσκολίας ορισμού του τι είναι jazz. Και να προσθέσω:

 

Θεωρώ ότι η jazz δεν είναι απλώς μουσική.

Είναι ένας τρόπος να ακούς, να αντιλαμβάνεσαι τους ήχους και το περιβάλλον γενικότερα.

 

Είναι ένας τρόπος αντίληψης του περιβάλλοντος (μουσικού και μη) που ως βασικό του γνώρισμα έχει την αμφισβήτηση των επιβληθέντων ορίων και κανόνων. Είναι δηλαδή, με άλλα λόγια, μια επαναστατική αντιμετώπιση των πραγμάτων που τουλάχιστον κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα έφερε συνταρακτικές αλλαγές και επηρέασε δραστικά το σύνολο τουλάχιστον της popular μουσικής παγκοσμίως.

 

Υπό αυτό λοιπόν το πρίσμα, jazz είναι πάρα πολλά πράγματα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο όρος ξέφυγε από το χαρακτηρισμό του αυστηρώς μουσικού αντικειμένου και βρήκε θέση σε εκφράσεις της αγγλικής γλώσσας όπως μιλιέται στις ΗΠΑ.

 

Κλείνοντας να αναφέρω ότι επειδή αναγκαστικά τα παραπάνω είναι αρκετά αόριστα, προσωπικά κρατώ έναν ορισμό της jazz για μένα: Οπότε jazz είναι να έχεις απόλυτα ανοιχτό μυαλό. Τετριμμένο στην θεωρία, σχεδόν αδύνατο στην πράξη.

Ενωμοτάρχης

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

 

Στιχουργικά είναι στα όρια του αφελούς.

 

 

 

Διαφωνώ κάθετα και οριζόντια  ;D

 

1000 φορες με διασκεδάζουν/ψυχαγωγούν/ χαλαρώνουν.... όπως θες πες  το περισσότερο οι στίχοι π.χ του "Autumn in New York", παρά οιαδήποτε άλλη περισπούδαστη  στιχουργική μπούρδα ;D

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Διαφωνώ κάθετα και οριζόντια  ;D

 

Δεν διαφωνείς, συμφωνείς.

 

1000 φορες με διασκεδάζουν/ψυχαγωγούν/ χαλαρώνουν.... όπως θες πες  το περισσότερο οι στίχοι π.χ του "Autumn in New York", παρά οιαδήποτε άλλη περισπούδαστη  στιχουργική μπούρδα ;D

Ενωμοτάρχης

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου