Προς το περιεχόμενο

Yamaha NS-10 Colorless. Μια "αχρωμάτιστη" μετατροπή


Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Administrator

Εχω ένα φιλαράκι που αγαπάει τον ήχο και την μουσική. Μάλλον λίγο παραπάνω απο όσο ο μέσος θιασώτης.

Πρώτα γιατί παίζει κιθάρα απο παιδί και ακολούθησε το επάγγελμα του ηχολήπτη.

Δεύτερο γιατί παράλληλα έστησε ένα στουντιο διεθνών προδιαγραφών. Οχι απο αυτά που θαμπώνεσαι απο την χλίδα και τους δερμάτινους καναπέδες αλλά απο αυτά που απολαμβάνεις σαν εραστής του ήχου. Το Matrix Studio.

Τρίτο γιατί το αγάπησε τόσο πολύ, που πήρε ένα πτυχίο φυσικής απο το Ανοιχτό πανεπιστήμιο στα σαραντατόσα του με δουλειά-ες, γυναίκα και παιδιά.

 

Μια μερα που πίναμε ένα... σουβλάκι (μετα μπύρας) στο υπόγειο στούντιο του, πιάσαμε την κουβέντα για το φετιχ των στούντιο ηχογράφησης. Τα Yamaha NS-10.

Προσωπικά πέρασα κάμποσο καιρό στα 80'ς προσπαθώντας να καταλάβω τη φασαρία για το ηχείο αυτό. Το αγόρασα, το αντιπαράθεσα σε Harbeth, Rogers, Peavey, Genelec, Magnepan και ότι άλλο ηχείο βρέθηκε στα χέρια μου. Το πούλησα. Έλειπαν πολλά μπάσα και είχε μια έντονη καμπούρα στα πριμομεσαία που ενω εμένα μου έβγαζε λάθος μείξεις σε πολλούς άλλους ήταν αυτό που χρειάζονταν. Για μενα λοιπόν το ηχείο ανήκει στην ιστορία.

 

Βεβαια οι περισσότεροι το χρησιμοποιούσαν στο tracking. Η καμπούρα αυτη που ανέφερα παραπάνω πέταγε μπροστά κάθε ατέλεια, κατι που ίσως σε ένα πιο ισορροπημένο ηχείο να μην ήταν τόσο εμφανές. Και αυτό τους βοήθαγε να διορθώσουν. Οτι εξυπηρετεί τον καθένα. Απόψεις είναι αυτές...

 

Το φιλαράκι αυτό που έχει κι όνομα, ο Γιάννης Πετρογιάννης, μου είπε το σχέδιο του για ένα διαφορετικό NS-10. Θα είναι τρίδρομο με την προσθήκη ενός μεγαφώνου μεσαίων της γνωστής VIFA με τα ανάλογα crossover φυσικά που θα το κάνουν τσάμπιον της μεσαίας περιοχής και αχρωμάτιστο. Εξ ου και το Colorless.

Στην αρχή δεν κατάλαβα τον λόγο αλλά μετά μου είπε πως υπάρχουν εκατομμύρια σετ ανα την υφήλιο απο φανατικούς, ενω η Yamaha εχει σταματήσει την παραγωγή τους. Σκοπός η βελτίωση εν ήδει customisation των υπαρχόντων σετ.

 

index.php?action=dlattach;topic=210443.0;attach=55115;image

 

Μιας και μετά απο εκείνη την κουβέντα το πρότζεκτ προχώρησε και ο Γιάννης με ενημέρωνε σε κάθε του βήμα στέλνοντας φωτογραφίες και διαγράμματα, θεώρησα καλύτερα να αφήσω το Q&A που δημιούργησε ο ίδιος να το εξηγήσει καλύτερα για ενημέρωση μας.

 

Q: Γιατι χρειάζομαι ένα NS 10?

A: Γιατί υπάρχει στα περισσότερα στούντιο και εξασφαλίζει μιά κοινή αναφορά.

Γιατί έχει ένα μαγικό τρόπο να αναδεικνύει προβλήματα στην μίξη με πολύ ξεκάθαρο τρόπο.

Επίσης έχει πολύ γρήγορο και σφιχτό μπάσσο λόγω της κλειστής καμπίνας που δεν δίνει λανθασμένες πληροφορίες. Επειδή δεν κατεβαίνει χαμηλά είναι κατάλληλο για δωμάτια που δεν εχουν acoustic treatment.

 

Q: Γιατί δεν μπορώ να δουλέψω μόνο με το NS 10?

A: Γιατί δεν έχει τα μοντέρνα χαρακτηριστικά για να αξιολογήσεις χροιές.

Γιατί όπως και πολλά ηχεια δυο δρόμων έχουν αναγκαστικά το crosspoint του crossover επάνω στις κρίσιμες συχνότητες των μεσαίων. Έτσι οι συχνότητες πηγαινοέρχονται από το γούφερ στο τουιτερ και χάνεται ο εστιασμός.

Γιατί έχει προβεβλημένα μεσαια που δίνουν λάθος πληροφορίες

 

Q: Γιατί ένα ήδη μεσαίο ηχείο χρειάζεται ακόμα ένα midrange?

Α: Μεσαία αλλά ποιά μεσαία? Τα ισορροπημένα μεσαία από το VIFA που αναλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του ακουστικού φάσματος περιορίζοντας τον ρόλο τον δυο άλλων μεγαφώνων στο κομμάτι που μπορούν να αποδώσουν ξεκούραστα. Κρατά επίσης εστιασμένη την μεσαία περιοχή σε ένα μεγάφωνο.

 

Q: Tί γίνεται με τα μπάσσα?

A: Τα μπάσσα είναι περιορισμένα αλλά αυτό τα κάνει κατάλληλα και για λιγότερο ειδικά δωμάτια. Ωστόσο αν κάποιος έχει το κατάλληλο δωμάτιο μπορεί να προσθέσει ένα sub και να έχει άποψη και για το χαμηλό μέρος του φάσματος.

 

Q: Τι γίνεται με το παλιό NS 10 μετά την μετατροπή?

A: Το παλιό crossover παραμένει μέσα στο ηχείο και με έναν διακόπτη στο μπροστινό μέρος του ηχείου ενεργοποιείται ακυρώνοντας παράλληλα το midrange. Έτσι έχουμε δυο ηχεία σε ένα γλιτώνοντας παράλληλα χώρο. Μοντέρνες κατασκευές όπως τα Barefoot έχουν επίσης συμπεριλάβει NS 10 emulation αλλά ο καλύτερος τρόπος είναι χρησιμοποιώντας το ίδιο το ηχειο.

 

Q: Τι αγοράζω με το upgrade KIT?

A: Ένα διπλό faceplate, ένα midrange και ένα crossover. H μετατροπή μπορεί να γίνει αρκετά εύκολα από κάποιον που έχει στοιχειώδεις γνώσεις ηλεκτρονικών ακολουθώντας τις οδηγίες από το φυλλάδιο και το youtube.

 

Το προτζεκτ σε λίγο θα είναι έτοιμο και αν δεν είναι σε λίγο θα είναι σε λίγο περισσότερο. Χρειάζονται ακόμα να διασταυρωθούν οι μετρήσεις του Γιάννη που μέχρι στιγμής ανταγωνίζονται κορυφαίων ηχείων και τότε θα ανακοινώσω ότι νεότερο.

 

Εγω να πω συγχαρητήρια στην ιδέα αλλά και την προσπάθεια που κάνει. Είναι και κάποιοι Ελληνες...

ns10b.jpg.e686cdbc14504f1053dc8e1d0223ed0b.jpg

ns10c.jpg.3c4c35fe76905f4269727fc6e2783f00.jpg

Live and let Live.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

Ενδιαφέρον!

 

Η αλήθεια είναι ότι πάντα (καί τώρα) ήθελα ένα ζευγάρι NS-10 και ναι το παραδέχομαι , αν μη τι άλλο, για λόγους φετίχ.

 

Αν βρώ (σε λογική τιμή / κατάσταση) θα τα πάρω....σίγουρα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

αρχές των 90ς τα είχα "ηχοβολήσει" με το αξιολογότατο για την εποχή του Marantz EQ 515, "γιατρεύοντας" επαρκώς τον "κουασιμόδο" και πραγματικά είχε "μεταμορφωθεί" επιτρέποντας μου να κάνω εύκολα και άψογα mix ειδικά σε ολιγομελή σχήματα...

 

δυστυχώς το sweet spot περιορίστηκε τόσο, που δεν μπορούσα καν να γυρίσω μια μοίρα το κεφάλι μου στην θέση ακρόασης, συν ότι τη στάθμη έπρεπε κάθε φορά να την μετράω σε σχέση με την αναφοράς με ντεσιμπελόμετρο πριν ξεκινήσω, γιατί αλλιώς η ισορροπία πήγαινε άμεσα περίπατο... αποτέλεσμα να μιξάρω μεν καλά αλλά σαν ρομπότ κι επίπονα οπότε κι αυτά γύρισαν πολύ γρήγορα σε καθήκοντα tracking...

 

εδώ βέβαια τα πράγματα αλλάζουν άρδην και ένα μεγάλο μπράβο στον Γιάννη για την έμπνευση και την προσπάθεια (ανεξαρτήτως αποτελέσματος) η οποία του εύχομαι να ευοδωθεί στο ακέραιο ως στόχος με την πρώτη...

 

αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον να ακούσω...

 

Αν βρώ (σε λογική τιμή / κατάσταση) θα τα πάρω....σίγουρα.

 

καλή τύχη Λάκη, γιατί οι τιμές που ζητάνε κατά καιρούς διάφοροι παπάρες για τα original είναι παροιμιωδώς σκανδαλώδεις σε σχέση με την πραγματική τους αξία...

δεν μιλάω αν δεν ξέρω... η σιωπή (μου) είναι χρυσός (στην τσέπη του άλλου)...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Moderator

 

 

καλή τύχη Λάκη, γιατί οι τιμές που ζητάνε κατά καιρούς διάφοροι παπάρες για τα original είναι παροιμιωδώς σκανδαλώδεις σε σχέση με την πραγματική τους αξία...

 

Το ξέρω Νικ.

Είμαι κατά καιρούς stand by, και ψάχνω (όχι δαιμονισμένα  ;D) , αλλά ψάχνω.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου