Προς το περιεχόμενο

Οι κατηγορίες πληκτροφόρων, οδηγός για αρχάριους.


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Ως οδηγός για αρχάριους, πραγματικά είναι πάρα πολύ καλός! Όντως για κάποιον που ξεκινάει από το μηδέν χρειάζεται κάποιος χρόνος για να εξοικειωθεί με τους τύπους των synthesizers, και θεωρώ ότι η εν λόγω δημοσίευση κινείται πολύ θετικά προς την επιμορφωτική κατεύθυνση.

Genius begins great works; labor alone finishes them... -- J. Joubert

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 118
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Αντε να σας πω τις διαφορες να τελειωνουμε με αυτο το θεμα.

 

Workstation: Πολλά κουμπιά, λίγα knobs.

 

Arranger: Κουμπια Fill A, Fill B.

 

Synthesizer: Πολλά knobs, λίγα κουμπια.

 

Midi keyboard: Χαλασε, δε βγαζει ηχο.

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αντε να σας πω τις διαφορες να τελειωνουμε με αυτο το θεμα.

 

Workstation: Πολλά κουμπιά, λίγα knobs.

 

Arranger: Κουμπια Fill A, Fill B.

 

Synthesizer: Πολλά knobs, λίγα κουμπια.

 

Midi keyboard: Χαλασε, δε βγαζει ηχο.

 

 

 

Keytar: Ειμαι ποζεράς και τρελαίνω τα κορίτσια...............

Πιανίστας, Διδάκτωρ Γιουροβιζιονολογίας

με εξειδίκευση στα ΣΥΝΘΕΣΑ'ΙΖΕΡ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

Ε ενταξει λοιπουν μονο 4 ειδη ..

Και για να ειμαι ειλικρινης δεν ξερει τι λεει σχετικα με τα συνθς.. ;D Στα αλλα μια χαρα ειναι ο οδηγος.

 

οκ.

τυποι Synthesizers:

 

Analog Subtractive (MOOG/ROLAND/Sequential)

Analog Hybrid (Wavetables/digital waveforms etc+analog filters)

Digital (FM)

Digital (Sampler-based)

Digital (Additive)

Virtual Analog (Access Virus/Nord lead)

 

και αυτα στου κομπιουτερ (VST).. NI Massive etc.

 

 

 

ολα (εκτος απο MOOG  ;D) μπορει να τα βρει καποιος σε σχετικα καλη τιμη.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Don't panic!" - Douglas Adams

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Digital (Additive)

 

Χα σε τσακωσα γιατρε μου... εχει βγει και additive αναλογικο  8) , δεν θυμαμαι μαρκα ομως  :P νομιζω fairlight

 

Edit: το οποιο analog δεν βρισκω και αυτη τη στιγμη πρεπει να φυγω, ελπιζω να μη λεω μπαρουφες (παντως fairlight δεν ειναι) ;D

Θα το ποσταρω οταν επανελθω, σας χαιρετω  :)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Και για να ειμαι ειλικρινης δεν ξερει τι λεει σχετικα με τα συνθς.. ;D

O Αχταρμας δεν ξερει τι λεει σχετικα με τα synths, ενω εσυ με τα..."Analog Hybrid Wavetables synths" μας κατατοπισες μια χαρα. happy_tomato_3.gif

 

Καποια Wavetable synths ειχαν οντως αναλογικα φιλτρα και περιβαλλουσες, οπως και αρκετα αλλα synths και samplers. Το γεγονος αυτο μπορει να τα καταταξει μεν στα υβριδικα synths, αλλα ποτε στην κατηγορια των αναλογικων. Η sound engine/πηγη του ηχου τους ηταν και ειναι ψηφιακη, κι αυτο τα κατατασσει στα ψηφιακα synths.

 

Τεσπα, τo θρεντ παει αλλου και μακρια. Απο τα workstations και τα arrangers πηγαμε στα ειδη των synths. Aς τα παρουμε απ'την αρχη λοιπον μια και μπηκαμε στο χορο. dance4.gif

 

Τα synths χωριζονται σε δυο μεγαλες κατηγοριες, τα Αναλογικα και τα Ψηφιακα.

Τα Αναλογικα synths χωριζονται κι αυτα με τη σειρα τους σε δυο κατηγοριες, τα Μονοφωνικα και τα Πολυφωνικα. Ολα χρησιμοποιουν την κλασσικη sound engine αφαιρετικης συνθεσης, δηλαδη_χοντρικα_μια κυματομορφη που περναει απο καποιο φιλτρο αφαιρωντας καποια μερη της και αλλαζοντας/διαμορφωνοντας τη χροια της.

 

Στα Ψηφιακα synths εχουμε αρκετες κατηγοριες. Η βασικη αρχη της αφαιρετικης συνθεσης βρισκεται και εκει, αφου τα περισσοτερα εξ αυτων χρησιμοποιουν καποιο(α) ειδος(η) φιλτρου(ων). Απο κει και περα, υπαρχουν διαφορες κατηγοριες ψηφιακων synths που κατατασσονται συμφωνα με την sound engine που χρησιμοποιουν, δηλαδη τη μεθοδο συνθεσης του ηχου τους.

 

Οι πλεον κλασσικες ψηφιακες κατηγοριες synth:

 

FM synths:

Παραγουν ηχο με την FM  (FM = Frequency Modulation) μεθοδο συνθεσης, μια μεθοδο που αναπτυχθηκε και χρησιμοποιειται απο τη Yamaha. Εδω εχουμε ενα αριθμο απο_κυριως_sine waves (συνηθως 2 ως 6) οι οποιες ονομαζονται Operators, χωριζονται σε Carriers και Modulators και φτιαχνουν συνδυασμους οι οποιοι λεγονται Algorithms. Οι Carrier Operators διαμορφωνονται απο τους Modulator Operators. Εμεις ακουμε παντα τους Carrier Operators, οι Modulator Operators δεν μπορουν να ακουστουν, η δουλεια τους ειναι μονο να διαμορφωνουν τους Carriers. Το ποιοι Operators παιζουν τον ρολο των Carriers και των Modulators δεν ειναι standard και εξαρταται απο τον αλγοριθμο στον οποιο βρισκονται καθε φορα.

 

Tα παραπανω ειναι αρκετα γενικα και βασικα, δεν εχει νοημα να αναλυσουμε εδω πιο πολυ την FM, η οποια βεβαια ειναι αρκετα δυσκολη στη χρηση, ή πιο σωστα, ειναι καπως δυσκολη στην εκμαθηση, αλλα εχει καταπληκτικα ηχητικα αποτελεσματα.

 

Algorithm_11c.png

Algorithm 11 απο τα Yamaha DX1/DX5/DX7.

Oι δυο Operators στη βαση (1,4) ειναι Carriers (οι Operators στη βαση καθε αλγοριθμου ειναι παντα Carriers) και οι αλλοι 4 Operators ειναι Modulators.

Στον συγκεκριμενο αλγοριθμο, ο Modulator 5 διαμορφωνει τον Carrier 4, o Modulator 6 διαμορφωνει επισης τον Carrier 4 αλλα και τον εαυτο του (feedback loop), ενω ο Modulator 3 διαμορφωνει τον Modulator 2 ο οποιος διαμορφωνει τον Carrier 1.

Στα FM synths του παραδειγματος μας, υπαρχουν 32 διαφορετικοι αλγοριθμοι αποτελουμενοι ο καθενας απο 6 Operators σε διαφορετικες θεσεις και ρολους.

Δραμαμινη κανεις? 8)

 

DX5.png

Yamaha DX5, 1985

 

Rompler synths:

Τα synths αυτα ειναι τα πλεον διαδεδομενα στις μερες μας. Αφαιρετικου τυπου synths, η βασικη διαφορα που εχουν με ενα αναλογικο αφαιρετικο synth, περαν του οτι ειναι ψηφιακα, ειναι ο τροπος παραγωγης των κυματομορφων τους, οι οποιες ειναι samples φυσικων ή/και ηλεκτρικων/ηλεκτρονικων οργανων, αναλογικων κυματομορφων απο διαφορες πηγες, πολλες φορες απο γνωστα παλιοτερα synths (αλλα οχι παντα), αλλων τυχαιων μη μουσικων ηχων, ηχητικων εφφε κλπ κλπ.

 

Οι δυνατοτητες παραγωγης νεων ηχων μεσα απο μια "συλλογη" μερικων/πολλων χιλιαδων κυματομορφων (ιδιαιτερα αν τα Rompler εχουν την δυνατοτητα να φορτωνουν και νεες κυματομορφες περαν αυτων που ειναι ηδη εγκατεστημενες στη ROM τους) ειναι φυσικα τεραστιες σε συγκριση με τα αντιστοιχα αναλογικα αφαιρετικου τυπου synths, τα οποια δεν διεθεταν/τουν πανω απο 3-4 βασικες κυματομορφες.

Τα Rompler synths ακολουθουν συνηθως τον αφαιρετικο τροπο συνθεσης, τουλαχιστον στα βασικα, δηλαδη μια Χ κυματομορφη (Sample) περασμενη απο διαφορες περιβαλλουσες και φιλτρα μπλα μπλα...

 

folder.png

Yamaha Motif XF, το πιο διαδεδομενο Rompler/Sampler στις μερες μας

 

Additive synths:

Δεν υπαρχουν πολλα. H προσθετικη συνθεση ηχου ειναι δυσκολη. Σε αντιθεση με την αφαιρετικη μεθοδο, ενα additive synth εχει σαν βαση μια sine wave στην οποια μπορουν να προστεθουν μεχρι και 127 αρμονικες οι οποιες θα παραξουν τον τελικο ηχο. 

Κλασσικα additive synths ηταν το Kawai K5 στα 80s και το Kawai K5000 στα 90s.

 

Kawai_K5000_S.png

Kawai K5000S, 1996

 

VA (1) (Virtual Analog) synths:

Digital synths που προσπαθουν (και το καταφερνουν μια χαρα πλεον) να προσομοιασουν τον ηχο των παλιων αναλογικων synths μεσω digital sound modeling. Φυσικα τα σημερινα VA μπορουν να κανουν πολλα περισσοτερα απ'το να προσπαθουν να ακουστουν σαν αναλογικα. Κλασσικο VA παραδειγμα το παρακατω.

 

novation_supernova_ii.png

Novation SuperNova II, 1998

 

VA (2) (Virtual Acoustic) synths:

Υπερσπανια synths κατασκευασμενα απο τη Yamaha, η οποια κυκλοφορησε μονο 3 μοντελα στις αρχες/μεσα των 90s. Το VL1 για παραδειγμα, που ηταν και το πρωτο της σειρας, ηταν πολυ μπροστα απο την εποχη του. Διεθετε μια πολυ "προχώ" Physical Modelling sound engine με την οποια μπορουσε καποιος να φτιαξει και να παιξει ακουστικους ηχους με απιστευτη φυσικοτητα και ρεαλισμο, καθως και εντελως νεους και "παρανοϊκους" ηχους που δεν ειχαν ακουστει ποτε μεχρι τοτε (αλλα και σημερα). Απ'τα λιγα που θυμαμαι οταν ειχα διαβασει τοτε ενα πρωτο review σε ενα περιοδικο, το VL1 ειδικευοταν κυριως στην παραγωγη virtual μοντελων εγχορδων και πνευστων οργανων, γνωστων αλλα και εντελως φανταστικων.

 

Ενα οργανο πχ που θα ηταν ξυλινο εγχορδο, μηκους 7 μετρων, με 85 χορδες και που θα παιζοταν οχι με τα χερια ή με καποιο δοξαρι αλλα με το...φυσημα του μουσικου, οπως παιζεται ενα σαξοφωνο για παραδειγμα ή αλλο πνευστο. Ή το αντιθετο. Οργανα που στην πραγματικοτητα δεν θα μπορουσαν να φτιαχτουν, στο VL1 μπορουσες μεσω διαφορων πολυπλοκων virtual μοντελων να τα φτιαξεις, και το κυριοτερο, να παιξεις μ'αυτα μεσω διαφορων controller και του πληκτρολογιου και να δεις πως θα ακουγονταν αν υπηρχε ποτε η δυνατοτητα να κατασκευαστουν.

 

Δυστυχως η εποχη που κυκλοφορησαν αυτα τα synths δεν ηταν η σωστη, η Ιαπωνια δεν ηταν και στα καλυτερα της οικονομικα, το ιδιο και η Yamaha. H οικονομικη υφεση απ'τη μια και η προοδος της sampling τεχνολογιας απ'την αλλη που γινοταν καθημερινα πλεον ολο και πιο φτηνη, δεν αφηνε περιθωρια για μαζικη παραγωγη τοσο προχωρημενων hi-tech οργανων σε ανταγωνιστικες τιμες. 

 

H VL/VP σειρα ηταν limited edition. Το_μονοφωνικο_VL1 στοιχιζε £4000/€5600 το 1994, ενω η ναυαρχιδα της σειρας, το πολυφωνικο VP1 επαιζε περιπου στα £10,000/€14,000. Το VP1 πουλησε...3 κομματια μονο. :P

Περσι τον Απριλιο καποιος Γιαπωνεζος πουλαγε ενα VP1 στα €25,000.

 

Yamaha_VL1.png

Yamaha VL1

 

VP1_1.png

Yamaha VP1

 

Wavetable synths:

Τα synths αυτα εχουν τις ριζες τους στη Γερμανικη εταιρεια PPG, και συγκεκριμενα στην Wave σειρα της (Wave 2 / Wave 2.2 / Wave 2.3) στα 80s. Η συνθεση ηχου που χρησιμοποιουν λεγεται Wavetable Synthesis. Wavetable ειναι μια "ταμπλετα"/λιστα με κυματομορφες (waves), αναμεσα στις οποιες μπορει να κινηθει καποιος με διαφορους τροπους. Ο αριθμος και ο τυπος των κυματομορφων που περιεχει η καθε wavetable διαφερει απο synth σε synth, το Waldorf Blofeld για παραδειγμα εχει 68 wavetables, οπου η καθε μια εξ αυτων περιεχει 64 διαφορετικες κυματομορφες, ενω αρκετες απο τις wavetables ειναι "δανεισμενες" απο το PPG Wave, μια και η Waldorf ειναι η "μετενσαρκωση" της PPG.

 

Οι κυματομορφες της καθε wavetable μπορουν να παιχτουν ολες ή ορισμενες μονο, σε σειρα ή με τυχαιο start point, διαφορετικες κυματομορφες μπορουν να παιχτουν επισης αναλογα το velocity της νοτας ή την ιδια την νοτα, μπορει να γινει real time αλλαγη/περασμα των κυματομορφων μεσα σε καποια wavetable με χρηση του LFO ή καποιου controller οπως το Mod Wheel κλπ. Η Wavetable ειναι πολυ ισχυρη σαν μεθοδος συνθεσης και μπορει να παραξει ιδιαιτερα και μοναδικα "κινουμενα" ηχητικα τοπια.

 

Waldorf_Wave.png

Waldorf Wave, 1993

 

Samplers:

Τα Samplers ειναι synths? Φυσικα και ειναι, αφου μπορουν και διαμορφωνουν τον ηχο οπως τα περισσοτερα synths, δηλ. και σ'αυτα θα βρει κανεις φιλτρα, περιβαλλουσες, LFO κλπ. Tα τελευταια χρονια τα περισσοτερα hardware samplers ηταν/ειναι ενσωματωμενα σε flagship workstations, οπως τα Korg Kronos, Roland Fantom, Yamaha Motif κλπ, αλλα και σε πληθος αλλων digital συσκευων.

 

Καποτε τα samplers ηταν υποθεση πολυ λιγων μουσικων/συνθετων. Ποσοι μπορουσαν στα 80s να αποκτησουν ενα Synclavier ή ενα Fairlight CMI? Καποιοι πολυ φραγκατοι και μετρημενοι στα δαχτυλα, καθως και μερικα μεγαλα στουντιο. Η πλειοψηφια των μουσικων εβλεπε τα sampler με τα κιαλια. Απο τα μεσα των 80s και μετα αρχισε καπως να φτιαχνει το πραγμα με την κυκλοφορια καποιων "φτηνοτερων" (σε σχεση παντα με τα δυο "τερατα" παραπανω) samplers απο τις εταιρειες E-mu Systems (Emulator/Emax series), Kurzweil (K250), Akai (S900/S1000/S3000 κλπ), Roland (S series), Korg (DSS1), Yamaha (TX16W) κλπ.

 

Στις μερες μας, μονο οι γατες δεν εχουν καποιο sampler, σε hardware ή software μορφη.

 

animals_two.png

Fairlight CMI III

 

εχει βγει και additive αναλογικο  8) , δεν θυμαμαι μαρκα ομως  :P νομιζω fairlight

 

Edit: το οποιο analog δεν βρισκω και αυτη τη στιγμη πρεπει να φυγω, ελπιζω να μη λεω μπαρουφες (παντως fairlight δεν ειναι)

Δεν θυμαμαι να εχω ακουσει για καποιο αναλογικο additive synth. Χλωμο εως ακατορθωτο το βλεπω λογω των περιορισμων της αναλογικης τεχνολογιας. Καποιοι βαζουν στην κατηγορια additive synths και τα Hammond organs, κακως βεβαια. Ουτε additive ειναι (με τη μορφη που συνανταμε στα synths) αλλα ουτε και synth.
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αν δεν είχε τις εικόνες των synths, θα μπορούσα να ορκιστώ ότι βρίσκομαι σε κιθαριστικό θρεντ  ;D

Μη με ξυπνάς απ΄τις έξι...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ρε συ Waterfall, ολο αυτο το μακρυναρι που εγραψες ειναι ιδανικο για καποιον αρχαριο?  ::)

Εσυ τι λες? Για ποιον ειναι ιδανικο, γι αυτους που τα ξερουν? Για αρχαριους ειναι βεβαια. Γι αυτο και δεν επεκταθηκα παρα μονο στα απολυτως βασικα. ;D Για την FM μονο μπορουσα να γραψω 5 σελιδες. 8)
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου