Guru pipityri Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 OP Guru Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Προσωπικά, βρίσκω αυτή τη μουσική συναρπαστική. Και όπως με κάθε τι που έχω ακούσει μέχρι τώρα στη ζωή μου και μου έχει προκαλέσει αυτή την αντίδραση, η αμέσως επόμενη αντίδραση είναι....πώς γίνεται αυτό? Πως το κάνει? Πως παίζουν έτσι οι Pistols? Γιατί ακούγεται έτσι το Closer? Οι Mahavishnou? Ο Metheny? O Bartok, o Webern, ο Ξενάκης? Κάποια πράγματα με αγγίζουν σχεδόν αποκλειστικά συναισθηματικά, άλλα με εξιτάρουν και διανοητικά.Τα τελευταία επιδέχονται παραπέρα ανάλυση και αυτό για μένα σημαίνει ακόμα ένα επίπεδο απόλαυσης. Αναφέρθηκε ο jet72 στο βάθος της μουσικής του Ι.Ξ. Δεν ξέρω πως μπορούμε να το μετρήσουμε, αυτής ή όποιας άλλης μουσικής. Αν όμως έχει να κάνει με τις σχέσεις και αλληλεπιδράσεις των συστατικών της, τότε μια τυπική ξενακική δημιουργία έχει σίγουρα αρκετό βάθος. Σχετικά με το hype,αυτό υπάρχει παντού και πάντα και για όλα. Αν κάποιος έλκεται από αυτή τη μουσική αρκετά ΄ώστε να θέλει να μάθει τα πώς και τα γιατί, υπάρχει σχετική βιβλιογραφία. Και ο ίδιος ο Ξενάκης έχει δημοσιεύσει αναλύσεις κάποιων έργων του. Να επισημάνω εδώ πως για να κατανοήσει κανείς πληρέστερα αυτά τα πώς και γιατί, πρέπει να έχει μια συνολικότερη εικόνα μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου της σύγχρονης λόγιας( ή κλασικής ή όπως αλλιώς...) μουσικής. Τέλος, θα ήθελα να μιλήσω και για το προφανές....την επικών διαστάσεων βιρτουοζιτέ που απαιτείται από τους εκτελεστές τέτοιων έργων. Δείτε τον πιανίστα στο πιο πάνω βίντεο...νομίζω πως όποιος έχει ασχοληθεί έστω λίγο σοβαρά με κάποιο όργανο αντιλαμβάνεται πως μια τέτοια ερμηνεία ενός τέτοιου υλικού προυποθέτει ικανότητες πολύ υψηλού επιπέδου. Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
Guru Nikolas Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Guru Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Η αλήθεια είναι πως πήγα να ποστάρω ακριβώς αυτά που λέει ο pipityri αλλά... εεε... με πρόλαβε. Δεν (πολύ)ακούω Ξενάκη, καθώς ψάχνω άλλα πράγματα ως ακούσματα, αλλά καταλαβαίνω γιατί υπάρχει θόρυβος πίσω απ'το όνομά του... Home - Editions Musica Ferrum Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
George_gr Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Προσωπική μου άποψη είναι ότι οι μουσικές αυτής της λογικής έχουν περισσότερο ιστορική/εξελικτική παρά αισθητική αξία. Αυτό που εννοώ είναι ότι κάποια μουσικά κινήματα εδράζουν την ύπαρξή τους περισσότερο σε κάποιο εξελικτικό βήμα που ορίζεται από κάποιο καλλιτεχνικό μεν εξωμουσικό δε μανιφέστο, παρά στο ότι αποσκοπούν να έχουν κάποιο συγκινησιακό αποτέλεσμα στον ακροατή τους. Για παράδειγμα, το 4:33 του John Cage. Η ύπαρξη ενός τέτοιου μουσικού δημιουργήματος έχει νόημα μόνο αν το δούμε κατ αντιστοιχία του κινήματος στην τέχνη που γέννησε τον πίνακα "άσπρο τετράγωνο σε άπρο καμβά". Ως τέτοιο, και νόημα έχει, και σημαντικό έργο είναι. Αν όμως κάνουμε το άλμα και προσπαθήσουμε αισθητικά να εξηγήσουμε γιατί μας συγκινεί ένα τέτοιο μουσικό έργο τότε μάλλον θα αποτύχουμε αφού ποτέ δεν είχε τέτοια βάση η δημιουργία του. Πιστεύω ότι κάτι αντίστοιχο μπορούμε να πούμε για τον Ξενάκη αλλά και πολλούς άλλους συνθέτες που κινούνται στο πλαίσιο αυτής της λογικής. www.wastor.com Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
Jet72 Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Προσωπική μου άποψη είναι ότι οι μουσικές αυτής της λογικής έχουν περισσότερο ιστορική/εξελικτική παρά αισθητική αξία. Αυτό που εννοώ είναι ότι κάποια μουσικά κινήματα εδράζουν την ύπαρξή τους περισσότερο σε κάποιο εξελικτικό βήμα που ορίζεται από κάποιο καλλιτεχνικό μεν εξωμουσικό δε μανιφέστο, παρά στο ότι αποσκοπούν να έχουν κάποιο συγκινησιακό αποτέλεσμα στον ακροατή τους. Για παράδειγμα, το 4:33 του John Cage. Η ύπαρξη ενός τέτοιου μουσικού δημιουργήματος έχει νόημα μόνο αν το δούμε κατ αντιστοιχία του κινήματος στην τέχνη που γέννησε τον πίνακα "άσπρο τετράγωνο σε άπρο καμβά". Ως τέτοιο, και νόημα έχει, και σημαντικό έργο είναι. Αν όμως κάνουμε το άλμα και προσπαθήσουμε αισθητικά να εξηγήσουμε γιατί μας συγκινεί ένα τέτοιο μουσικό έργο τότε μάλλον θα αποτύχουμε αφού ποτέ δεν είχε τέτοια βάση η δημιουργία του. Πιστεύω ότι κάτι αντίστοιχο μπορούμε να πούμε για τον Ξενάκη αλλά και πολλούς άλλους συνθέτες που κινούνται στο πλαίσιο αυτής της λογικής. Η έννοια "πειραματικός" πιστεύετε ότι περιγράφει σε κάποιο βαθμό τον Ι.Ξ. ? Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
George_gr Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Η έννοια "πειραματικός" πιστεύετε ότι περιγράφει σε κάποιο βαθμό τον Ι.Ξ. ? Eιλικρινά δεν το γνωρίζω. Θέλω να πώ ότι ο όρος "πειραματικός" είναι λίγο ασαφής. Μπορεί να σημαίνει είτε ότι ο συνθέτης πειραματίζεται πάνω σε ένα ιδίωμα (άσχετα από το αν το ιδίωμα είναι "πειραματικό" το ίδιο). Για παράδειγμα, αν ένας ας πούμε μεταλάς μουσικός αποφασίζει να πειραματιστεί και να συνθέσει ένα ζεϊμπέκικο, μπορούμε να πούμε ότι πειραματίζεται πανω σε ένα ιδίωμα που δεν το κατέχει χωρίς φυσικά το ζειμπέκικο να είναι πειραματικό είδος μουσικής). Από την άλλη μπορεί ένας συνθέτης να παράγει μουσική με μια διαδικασία που ο ίδιος γνωρίζει καλά και άρα δεν πειραματίζεται, αλλά το είδος της μουσικής να θεωρείται "πειραματικό" (βλέπε π.χ. Stockhousen). Ειλικρινά δεν έχω άποψη για το αν ο Ι.Ξ είναι πειραματικός ή όχι. www.wastor.com Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
schreivox Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Νομίζω ότι πάει πακέτο με τον Stockhausen και τον Boulez οπότε τον λές και πειραματικό -αφού όλοι αυτοί ήταν μοντερνιστές έτσι κι αλλιώς κι ο μοντερνισμός ήταν ένα 'πείραμα'. @jazzjoker, φοβερό post. Πολλές φορές είναι αυτό που με κάνει να πω (όχι για τον Ξενάκη) τελικά το τάδε είναι 'πιο μουσική' από το δείνα κι ας θεωρείται το δείνα ''η μουσική'' (mainstream) Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
odis13 Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Οφειλω και εγω να ομολογησω οτι δεν τον "πιανω" ιδιαιτερα τον Ξενακη, αν και μου αρεσουν (και ακουω) αρκετα και αρκετους απο το χωρο της "μοντερνας λογιας" και "πειραματικης" μουσικης. Ισως το να δοκιμασω τις Πλειαδες ως πρωτη εισαγωγη στο εργο του να μην ηταν ιδιαιτερα καλη ιδεα. :P Προσωπικά τα τελευταία χρόνια, οι ήχοι με ενοχλούν. Δεν έχει να κάνει με την ένταση των. Αποφεύγω τα μέρη που υπάρχει εκπομπή ήχων και φυσικά ακούω πλέον (ως μουσική) πολύ συγκεκριμένα πράγματα, γιατί τα άλλα με ενοχλούν, κυριολεκτικά. Δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό, και δεν με ενδιαφέρει να το ψάξω (ακόμα). Μουσική σαν του Ξενάκη, ή σαν το LP που παρέθεσα, με ξεκουράζει αφάνταστα. Δεν την προσεγγίζω σαν ήχο, αλλά σαν αρχιτεκτονικό όγκο, που συμπληρώνει τον χώρο ακρόασης. Eγω βρισκομαι σε μια διαφορετικη κατασταση η οποια ομως εχει ομοιοτητες με τη δικη σου. Ακουω μουσικη παντως τυπου συνεχως, ειτε στο σπιτι ειτε εκτος, ειτε δουλευω ειτε ξεκουραζομαι. Και δε μπορω να πω οτι την εχω κουραστει, τουναντιον. Ειδικα αν δουλευω/διαβαζω χρειαζομαι μουσικη απο πισω να παιζει. Τελευταια ομως, με δυσκολευει η "τυπικη" μουσικη οταν εργαζομαι - μου αποσπα την προσοχη συνεχως η υπαρξη & επαναληψη ξεκαθαρων δομων και μοτιβων, οι στιχοι, το groove ισως. Πιο περιπλοκες μουσικες απο την αλλη, πιο "δυσκολα" ακουσματα με βοηθανε πολυ περισσοτερο ως ενα συνεχομενο background stimulant οσο δουλευω. Εχω καταληξει σε συγκεκριμενα ειδη ως working music και αυτα ειναι κατα κυριο λογο "μοντερνα κλασσικη" μουσικη (καλη ωρα), "σκληρη" free jazz και ενιοτε μοντερνα ambient, drone/noise ηλεκτρονικη μουσικη. Παραδοξως, οταν θελω να "σβησω" τελειως και να γινω ενα με την πολυθρονα παλι απο αυτες τις κατηγοριες θα αντλησω καποιο μουσικο background. Νομίζω ότι πάει πακέτο με τον Stockhausen και τον Boulez οπότε τον λές και πειραματικό -αφού όλοι αυτοί ήταν μοντερνιστές έτσι κι αλλιώς κι ο μοντερνισμός ήταν ένα 'πείραμα'. +1, νομιζω πολυ ευκολα μπορει να αποδοθει ο ορος "πειραματικος" στον Ξενακη απο τη στιγμη που σχεδον το συνολο του εργου του διεπεται απο μια "εξερευνητικη" διαθεση που ξεφευγει πολυ απο τα ορια της "μουσικης", ειδικα της εποχης του. Και ναι, θα συμφωνησω οτι και η death metal ζεμπεκια πειραμα ειναι, αλλα περισσοτερο πειραμα παιδικου science fair εν συγκριση με το ... CERN LHC του Ξενακη ;D ;D Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
fusiongtr Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Νομίζω ότι ένα thread γι' αυτόν έπρεπε να υπάρχει αν μη τι άλλο στο noiz. +1000 στα post των pipityri, Jazzjoker και LK. Έγραψαν ότι θα έγραφα. Να προσθέσω μόνο ότι η δημιουργία και ο χειρισμός της αρχιτεκτονικής των ήχων στο χώρο και το χρόνο, και η επίδραση του χειρισμού αυτού στο λογικό και στο ψυχικό κομμάτι του ακροατή, είναι αυτό που κάνει τα πραγματικά μεγάλα μουσικά έργα, να ξεχωρίζουν από τις μπαρούφες, οι οποίες στυλιστικά ή αισθητικά ανήκουν στον ίδιο χώρο, οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός. Freud-Σαντές Ποιητής-Ερωαναλυτής PhD-SG Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
samy paraga Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Δεν κατάφερα ποτέ να ανεχθώ στα αυτιά μου το Ξενάκη.......μη λαίμαι και ότι θέμε ;D, όμως τυχαίνει και ακούω άλλα περίεργα πράγματα που μέσα τους αντιλαμβάνομαι τη μουσικότητα και ασυνείδητα με τραβάνε. Δεν θα πω παραδείγματα, μουσικών, δεν υπάρχει λόγος, απλά σα συμπλήρωμα σε όσα είπε ο ΛΚ και επειδή κάποτες και για χρόνια είχα μαγαζιά σε πολυσύχναστη λεωφόρο, θυμάμαι γύρναγα σπίτι με το κεφάλι καζάνι, ήθελα να βγάζουν τη βούβα, όλα και όλοι. Απ την άλλη ακόμα και στη φύση μπορεί να συμβεί αυτό......ο αέρας, τα τζιτζίκια, ένα τυχαίο κουνούπι........δημιουργούν τεράστιο θόρυβο Όλα είναι μουσική, να σαν κι αυτό που έβαλα πριν μέρες και το αγνόησαν όλοι :D Όχι ότι συγκρίνω τον επιστήμονα Ξενάκη με τον ήχο ενός μοτέρ, έστω και επεξεργασμένου ηχητικά, προς θεού, μα κάποτε θυμάμαι, ένα μισοσπασμένο κλαρί δένδρου να παίζει 2 συγκεκριμένες νότες, επαναλαμβανόμενα, όσο η ένταση του αέρα ήταν η ίδια.........ο αρχιτεκτονικός όγκος του θορύβου Κάποτε, μπορεί να ακούσω Ξενάκη. No one wants an alien Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
Guru pipityri Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 OP Guru Share Δημοσιευμένο 29 Μαΐου 2014 Προσωπική μου άποψη είναι ότι οι μουσικές αυτής της λογικής έχουν περισσότερο ιστορική/εξελικτική παρά αισθητική αξία. Αυτό που εννοώ είναι ότι κάποια μουσικά κινήματα εδράζουν την ύπαρξή τους περισσότερο σε κάποιο εξελικτικό βήμα που ορίζεται από κάποιο καλλιτεχνικό μεν εξωμουσικό δε μανιφέστο, παρά στο ότι αποσκοπούν να έχουν κάποιο συγκινησιακό αποτέλεσμα στον ακροατή τους. Για παράδειγμα, το 4:33 του John Cage. Η ύπαρξη ενός τέτοιου μουσικού δημιουργήματος έχει νόημα μόνο αν το δούμε κατ αντιστοιχία του κινήματος στην τέχνη που γέννησε τον πίνακα "άσπρο τετράγωνο σε άπρο καμβά". Ως τέτοιο, και νόημα έχει, και σημαντικό έργο είναι. Αν όμως κάνουμε το άλμα και προσπαθήσουμε αισθητικά να εξηγήσουμε γιατί μας συγκινεί ένα τέτοιο μουσικό έργο τότε μάλλον θα αποτύχουμε αφού ποτέ δεν είχε τέτοια βάση η δημιουργία του. Πιστεύω ότι κάτι αντίστοιχο μπορούμε να πούμε για τον Ξενάκη αλλά και πολλούς άλλους συνθέτες που κινούνται στο πλαίσιο αυτής της λογικής. Αν και συμφωνώ με όσα λες για το 4.33, δεν πιστεύω πως μπορούμε να δούμε το έργο του Ξενάκη κάτω από το ίδιο πρίσμα. Ο Cage στοχάζεται πάνω στα όρια του ρόλου του συνθέτη, τη σχέση του ακροατή με το έργο, τη φύση του ίδιου του έργου, όλα αυτά σε μία χρονική περίοδο που αντίστοιχα ερωτήματα είχαν τεθεί και σε άλλα πεδία της δημιουργίας.Με το 4.33 μας καλεί να κάνουμε το ίδιο, είναι μία κίνηση, όπως σωστά λες, εννοιολογικής σημασίας. Δεν είμαι και ο πλέον αρμόδιος ή ειδικός, αλλά δεν νομίζω πως ο Ξενάκης κάνει εννοιολογική τέχνη. Ισως για πολλά έργα του να ισχύει αυτό που ισχύει και για ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης μουσικής, το ότι το κλειδί της πρόσληψης του έργου βρίσκεται εκτός του και στην κατανόηση του μηχανισμού που το παράγει, αλλά σε αντίθεση με τον Cage, αυτό που τελικά έχει σημασία είναι η μουσική η ίδια και όχι το μήνυμα. Επίσης, ο Ξενάκης έχει πολύ διαφορετική αντίληψη για την τυχαιότητα από τον Cage. Και, μια και αναφέρθηκε το όνομα του, είχε και εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη για τα πράγματα από τον Boulez. Νομίζω ότι ένα thread γι' αυτόν έπρεπε να υπάρχει αν μη τι άλλο στο noiz. +1000 στα post των pipityri, Jazzjoker και LK. Έγραψαν ότι θα έγραφα. Να προσθέσω μόνο ότι η δημιουργία και ο χειρισμός της αρχιτεκτονικής των ήχων στο χώρο και το χρόνο, και η επίδραση του χειρισμού αυτού στο λογικό και στο ψυχικό κομμάτι του ακροατή, είναι αυτό που κάνει τα πραγματικά μεγάλα μουσικά έργα, να ξεχωρίζουν από τις μπαρούφες, οι οποίες στυλιστικά ή αισθητικά ανήκουν στον ίδιο χώρο, οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός. Εγραψες. :) Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργήστε λογαριασμό
Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!
Δημιουργία λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Σύνδεση