Προς το περιεχόμενο

Fender Twin reverb overhaul stage4 (και τελευταιο ελπιζω)


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Σ'αυτο το παλιο θεμα, ειχα πει κατι για τους sozo blue molded caps:

 

Παντως πολυ θα ηθελα να τους δοκιμασω, αλλα σιγουρα θα κυκλοφορησουν reviews για να παρουμε μια ιδεα.

Βεβαια αν δεν τους βαλεις πανω στα δικα σου πραματα δεν βγαζεις ακρη.

Με προβληματιζει λιγο το 400V rating αλλα ειναι ΟΚ. Θα προτιμουσα 630 για "ασφαλεια"...

 

...ε, και το' κανα!

 

φυσικα δεν υπαρχει κανενα προβλημα με το voltage rating των sozo...

 

 

Ο ενισχυτης στην προηγουμενη κατασταση του ηταν πολυ καλος ηχητικα, αλλα ειχε ενα σημαντικοτατο θεμα:

Βουιζε σαν παλιο ψηγειο...  πολυ hum!

Για να το φτιαξω επρεπε να ανοιξω παλι το σασι.

Να η ευκαιρια ΚΑΙ για sozo caps!

 

Αυτη τη φορα οι αλλαγες που εγιναν απαιτουσαν καλυτερη και βαθυτερη γνωση του αντικειμενου. Για να φυγει το πολυ hum απο τους παλιους fender αυτης της γενιας και συναφων, θελει δουλεια.

Η CBS ως γνωστον, εκανε πολλα χαζα πανω σε original σχεδια-κομψοτεχνηματα.

Το γνωστο σε μυστες και μη κυκλωμα ΑΒ763 ηταν η αφετηρια. Πανω σ΄αυτο οι τεχνικοι της CBS εκαναν κατα καιρους διαφορες προσθηκες, με τα γνωστα σε ολους αποτελεσματα...

 

Ο στοχος λοιπον ηταν (εξ'αρχης βεβαια) η επιστροφη στο αρχετυπο οσο το δυνατον, με καποιες τροποποιησεις.

 

Συμμαχος και ...προπονητης και παλι ο φιλος Amp Tech jc maillet.

Aρκετα πραγματα που εγιναν στον ενισχυτη ειναι _ας πουμε_ δικα του mods.

 

 

Περα λοιπον απο την τοποθετηση των sozo εγιναν τα εξης:

 

Απαλλαγη απο βομβο

Μετατροπη του κυκλωματος του tremolo (το κατα fender, vibrato)

Μετατροπη του Normal καναλιου σε tweed (+reverb)

Voicing

...biasing  (transformer shunting)

 

 

Η απαλλαγη απο το βομβο θελει βαθυτερο ψαξιμο και "ωριμοτερη" γνωση.

 

Η μεγαλη πλακα ειναι οτι ψαχνοντας, ανακαλυψα μια πατατα του μαστορα της CBS που εφτιαξε τον ενισχυτη πριν σχεδον 30 χρονια. Ειχε αφησει ασυνδετο ενα καλωδιο που γειωνε εναν filtercap (20μF 500V) με αποτελεσμα ο ενισχυτης να δουλευει ολα αυτα τα χρονια με λιγοτερο filtering!... Το καλωδιο ηταν ανεπαφο και καλοαπογυμνωμενο, ξεχασμενο αναμεσα στα δυο fiberboards!...

Αλλα το σκυλι το μαυρο δεν επαθε τιποτα τοσα χρονια. Και μιλαμε για ενισχυτη road warrior. Λογικα εφαγε τις πιστες και τα πανηγυρια με το κουταλι πριν περιελθει στην ιδιοκτησια μου...

 

Μεγαλε Leo!...

 

 

Σχετικα με το Fender tremolo, στην ιστορια συναντησαμε τρια ειδη:

Α) το bias modulating, οπου ο ταλαντωτης επηρεαζει το bias μιας τριοδου (Single ended_classA οπως VibroChamp, Bronco) ή των τελικων λυχνιων (BF+SF 2channel amps) αναγκαζοντας τες να "αναβοσβηνουν" προκαλωντας amplitude modulation.

Β) το photocell loading, οπου ενα συστημα ταλαντωτη φωτοκυταρου/λαμπας φορτιζει και αποφορτιζει το σημα προκαλωντας το επιθυμητο, και

Γ) το phase cancellation, οπου ενα τμημα του σηματος "αναιρειται" απο καποιο "off phase" κλωνο του.

 

Στην πρωτη περιπτωση ο ηχος ειναι πολυ πιο μουσικος και το σημα πραμενει αναλοιωτο, αλλα θελει προσοχη στη ρυθμιση του bias γιατι αν ειναι πολυ ψηλα σεταρισμενο στον ανω κυκλο του modulation οι λυχνιες θα γινονται κοκκινες!...

 

Η δευτερη περιπτωση ειναι η πιο γνωστη σε ολους λογω της πιο συχνης εμφανισης της σε δημοφιλεις ενισχυτες (Twin, Super, Deluxe_reverbs), αλλα εχει το μειονεκτημα του signal loading ακομα και οταν το τρεμολο δεν χρησιμοποιειται. Αν ειχατε τη δυνατοτητα να αποσυνδεσετε το τρεμολο στον πχ BF-SF_twin reverb σας, θα βλεπατε μια ΑΜΕΣΗ ανοδο του gain και της "ζωντανιας" του ενισχυτη σας.

 

Στην τριτη περιπτωση ανηκουν ενισχυτες που εμφανιστηκαν στην εποχη μεταξυ tweed και Blackface. Το κυκλωμα ουσιαστικα ακυρωνε φασικα το ηψισυχνο και το χαμηλοσυχνο τμημα του σηματος για να κανει tremolo effect. Το συστημα ηταν αρκετα περιπλοκο και απαιτουσε τη χρηση πολλων τριοδων.

 

Εγω λοιπον εφαρμοσα το bias tremolo στον ενισχυτη μου, οπως, για παραδειγμα, ειχε ο 6G16 Brownface Vibroverb.

 

Εδω, μια συνημιτονοειδης καμπυλη εφαρμοζεται στην αρνητικη ταση πολωσης των τελικων με αποτελεσμα να δημιουργειται μια κυμαινομενη ταση που ουσιαστικα σβηνει σχεδον τελειως τις λαμπες στο μισο του κυκλου, ενω στο αλλο μισο τις "γκαζωνει".

 

Και να πως ειναι το κυκλωμα (εκει που ειναι οι πορτοκαλι πυκνωτες):

 

Board_Tremout.jpg

 

Oscillator.jpg

 

 

Ο ηχος ειναι οντως πολυ πιο μουσικος, πιο γλυκος και φυσικος. Οταν παιζει μαζι με το reverb, Moduλαρει τις "ουρες", το decay του reverb και το αποτελεσμα ειναι σαγηνευτικο...

 

Ειναι πολυ ενδιαφερον οταν ρυθμιζεται το bias. Δοκιμαζοντας, το πηγα και πολυ χαμηλα και αρκετα ψηλα (εντος οριων...). Με πολυ χαμηλο bias το τρεμολο ακουγεται σχεδον σαν photocell με τονισμενο το on/off, ενω ψηλα χανεται αρκετο απο το πλατος της ταλαντωσης. Πρεπει να βρεθει η "χρυση τομη" για να παιξει καλα.

 

Μια αλλη μετατροπη ηταν η προσαρμογη του tonestack του tweed bassman στο παλιο normal καναλι.

Η διαφορα στην αισθηση αλλα και στη γενικη συμπεριφορα ειναι αισθητη. Η tweed υλοποιηση ειναι σαφως πιο "middy" και με λιγοτερα μπασα απο την BF.

Ομως, με τα EQ στο 10 και το Volume κοντα στο 5 βγαζει καλη βρωμια! ποιος? ο twin reverb!...   :o

 

Φυσικα εχει και αυτο το καναλι reverb γιατι ειμαι ...εξαρτημενος απ' αυτο το εφε.

Και βεβαια λογω του οτι το tremolo επιδρα στις τελικες, το tweed καναλι εχει και tremolo...

 

Οσον αφορα στο reverb, το κυκλωμα ειναι ...stock ΑΒ763(το Dwell αφαιρεθηκε) και μαλιστα χρησιμοποιησα τον μανισιο κεραμικο 0,003μF πυκνωτη, o οποιος κερδισε κατα κρατος πολυ πιο high-tech, higher mojo πυκνωτες...

 

Reverb.jpg

 

Θα μου πειτε και πως καταλαβαινες τις διαφορες?

 

...ετσι:

 

Cap_testing.jpg

Cap_testing_.jpg

 

Τα κροκοδειλακια εκαναν και παλι τη δουλεια τους. Με τεραστια προσοχη γιατι κουβαλανε αρκετα βολτ ενιοτε... Παρακαλω, don't try this at home!...

 

Γενικως ετσι εκανα voicing σε πολλα και διαφορα σημεια και εξεπλαγην πολλακις απο τις διαφορες.

Ετσι εκει που βλεπεις εναν super-duper Audio Note pure tin foil με silver leads ...και δε συμμαζευεται, διπλα μπορει να εχει εναν ταπεινο και μπαρουτοκαπνισμενο κεραμικο. Οπως ειπαμε οι ταμπελες δεν φτιαχνουν ηχο. Μονο με σωστο ταιριασμα βγαινει καλο αποτελεσμα.

 

Τον τελευταιο καιρο ειχα ενα chat_ακι με τον Marillion και μου κινησε την περιεργεια σχετικα με το choke. Εδω, το απομειναρι της CBS ηταν μια αντισταση 2Κ7/10W, γεγονος που εριχνε σημαντικα την ταση στα screens. Tην αντικατεστησα με δυο 1Κ παραλληλα (~490Ω) ανεβαζοντας πολυ το wattage rating στα 32W. Τελικα choke δεν μπηκα στον κοπο να βαλω μιας και δεν συντρεχει λογος. Η διαφορα αν υπαρχει, ειναι μηδαμινη.

 

Rectifierchoke.jpg

 

 

Οι λαμπες που χρησιμοποιησα ειναι:

 

TAD 7025 HIGHGRADE, TAD 7025/E83CC HIGHGRADE, NOS MULLARD CV4024, NOS SIEMENS CV492, EH 12AX7 και μια JJ ECC83S.

 

Tubes_preamp.jpg

 

Οι τελικες ειναι TAD 6L6GC-STR.

 

Tubes_output.jpg

 

Εδω θελω να σταθω στο θεμα της μεθοδου ρυθμισης του Bias.

Μεχρι προτινος χρησιμοποιουσα τη μεθοδο με τις αντιστασεις στις καθοδους (cathode resistor method). Ευκολη, σχετικα ακινδυνη, αλλα πολυ ανακριβης.

 

Η μεθοδος transformer shunting ειναι αρκετα επικυνδυνη, αλλα μακραν πιο ακριβης ολων και φυσικα ακριβεστερη των διαφορων bias masters του εμποριου.

 

Για παραδειγμα, εχοντας μετρησει και ρυθμισει το bias με τη μεθοδο των αντιστασεων το ειχα σεταρισμενο στα 38+mA και η αλλη μεθοδος εδειξε μολις 30κατι...

 

Παντως αυτες οι δουλειες πρεπει να γινονται απο ατομα που ξερουν, οπως ειναι οι απανταχου amp techs. Καλυτερα να μην επιχειρησετε ποτε κατι τετοιο αν δεν εχετε εξοικειωση με το αντικειμενο!

 

Τελος, (επιτελους) αλλαξα και τα κουμπια και εβαλα cream.

 

Και να πως εγινε:

 

Rig.jpg

 

κλιπακια απο αυριο. Τωρα ειναι αργα.

 

PS. και μια και το αρχισαμε για τους sozo, να πω οτι ειναι καταπληκτικοι πυκνωτες.

Τους κοντραρισα με διαφορες "φιρμες" και μετα απο βασανιστικα τεστ κερδισαν κατα κρατος. Τους θεωρω καλυτερους απο τους (καλους) Jupiter vintage, και απο αλλους ειτε πλαστικους, ειτε Paper in oil, τουλαχιστον σε Fender κυκλωματα. recommended

wood matters

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 56
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Αν δεν εισαι τεχνικος ενισχυτων, τι να πω μαλλον διαλεξες λαθος επαγγελμα  :P

Σοβαρα τωρα,πρεπει να ξοδεψες αρκετη ωριτσα.

Αφοσιωση  πραγματικα  :D

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

δεν ειμαι επαγγελματιας...

 

Χρονο ξοδεψα πολυ. Αλλα δεν δουλευα συνεχως.

Χρησιμοποιοντας τον περιορισμενο ελευθερο χρονο μου, πηρε καιρο να ολοκληρωθει.

wood matters

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Συγχαρητήρια.... για το όλον εγχείρημα. Ο δικός μου έχει το τρέμολο της φωτοδιόδου και μιας που δεν το δούλεψα ποτέ με βάζεις σε σκέψεις....

 

Τα Watt, είναι σαν τα λεφτά... να έχεις

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μπραβο φιλε alderbody!!! Βλεπω πολυ προσεγμενη δουλεια κ μελετημενη!!! Το δικο μου ταξιδι μολις τωρα αρχιζει ( ακομα περιμενω το πρωτο δεματακι με τα υλικα!!!) Πρωτο βημα το κυκλωμα της τροφοδοσιας ( filter caps , αντιστασεις , choke , διοδους ) κ φυσικα καταργηση της UL συνδεσμολογιας!!  Τους blue caps μαλλον θα τους παραγγειλω κ εγω μιας κ λες πως το voltage rating ειναι οκ! Το 763 θα ειναι οδηγος οπως ειπαμε αλλα χωρις να αποκλεισω καποια αλλαγη προς το βελτιστον -κατα τα δικα μου ακουστικα κριτηρια βεβαια-.

Πως κ αφησες καποιυς orange caps αληθεια?

 

το chataki θα το συνεχισουμε που κ που αρχηγε μου ετσι? :)

Lets ...Rock!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 Aαα κ κατι αλλο οσον αφορα την μεθοδο του biasing. Ειναι λογικο με την αντισταση στην καθοδο να βλεπεις μεγαλυτερο ρευμα γιατι μετραμε κ το ρευμα των screen αλλα συνηθως αυτη η μεθοδος σου δινει μια ασφαλεια παραπανω παρολο το σφαλμα που βγαζει. Με την απευθειας μετρηση του ρευματος στο πρωτευων του output transformer εχουμε κ εδω σφαλμα μιας κ η αντισταση του πολυμετρου δεν ειναι μηδενικη οπως επισης κ  η αντισταση του εξοδου. Νομιζω πιο ασφαλης κ κοντα στο επιθυμητο αποτελεσμα ειναι η μεθοδος της αντιστασης καθοδου βαζοντας κ 2-3mA παραπανω απο το θεωρητικο bias current που θελουμε να εχουμε.

 

 

Lets ...Rock!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Sorry.... αλλά όσον αφορά το Biasing νομίζω ότι ψειρίζετε την μαϊμού....

 

Κάθε μέρα να μετράς το δύκτιο της ΔΕΗ συνέχεια διαφορετίκο ρεύμα θα βλέπεις.

Δεν ήταν αυτός ο σκοπός του LEO όταν έφτιαχνε αυτούς τους ενισχυτές, σχεδίασε κάτι αθάνατο με διάρκεια και σχετικά καλή ποιότητα. Τα σημερινά υλικά έχουν σαφώς καλύτερη ποιότητα από τότε και εγώ τα χρησιμοποιώ κατα κόρον, υπάρχουν όμως σημεία που χριζουν προσοχής, όπως οι πυκνωτές οδήγησης και αυτοί στα κυκλώματα ήχου, εκεί να ασχοληθώ, να αλλάξω και 15 - 20 να βρω ποιός μου αρέσει περισσότερο στα αυτιά μου, επίσης να αλλάξω και μερικές τιμές εκεί μπας και παίξει καλύτερα.

Όλα μου τα χρόνια (και είναι πολλλάαααα) ρύθμιζα τα bias με το μάτι και το αυτί αφού εκεί στην τελική κρίνεται το αποτέλεσμα, ε τώρα δεν θα το αλλάξω.

Τα Watt, είναι σαν τα λεφτά... να έχεις

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ευχαριστω ολους για τα καλα σας λογια!

 

Πως κ αφησες καποιυς orange caps αληθεια?

 

το chataki θα το συνεχισουμε που κ που αρχηγε μου ετσι? :)

 

οι Orange drops πλεον δεν ειναι στο signal chain. Δουλευουν στο κυκλωμα του ταλαντωτη. Κρατησα αρκετα original parts, οσο οι συνθηκες επιτρεπουν.

 

για chat, anytime!  ;)

wood matters

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου