- Μηνύματα
- 5,554
- Πόντοι
- 798
Yπάρχουν 2 τρόποι να προσεγγίσεις το σύγχρονο ήχο της ηλεκτρικής κιθάρας : είτε μέσω "περίεργων" εφέ είτε ψάχνοντας τονικά την ιδιαίτερη χροιά που αντιπροσωπεύει αυτό που περιμένεις να ακούσεις. Τουλάχιστον έτσι τα διαχωρίζω εγώ.
Έχοντας περάσει πολλά χρόνια παριστάνωντας τον sound innovator με διάφορους συνδυασμούς εφέ που επιδρούσαν συνθετικά στη μουσική που έπαιζα, κάποια στιγμή τα άφησα όλα και ασχολήθηκα κυρίως με την ακουστική κιθάρα. Εκεί τα πράγματα είναι σαφώς ορισμένα : πρέπει να παίζεις όντως αυτό που θα ακουστεί και να καθορίσεις τον ήχο που θα προέρχεται από τα χέρια σου.
Στο μεταξύ παρακολουθούσα τι γίνεται στην ηλεκτρική κιθάρα, αλλά δεν ήμουν ικανοποιημένος από τη δική μου χρήση. Όταν λέμε all around όργανο εννοούμε να ανταποκρίνεται σε διαφορετικά μουσικά είδη. Στην ακουστική κιθάρα θα επιλέξεις ενα jumbo σώμα ή μια dreadnought για ανοιχτά ακκόρντα και θα υστερεί σε μονοφωνικά παιξίματα μετά το 5ο τάστο ή μια auditorium/000-size για fingerpicking και ακουστικά σόλο. Έχοντας παίξει με αρκετά μεγέθη και διάφορες επιλογές σε είδη χορδών ή πενών κατεληξα στην αγορά μιας gypsy κιθάρας, η οποία ηχητικά μοιάζει με κλασική με συρμάτινες χορδές.
Λιώνοντας στο παίξιμο την Gitane μου, κατάλαβα οτι κάνει πολύ καλά αυτό που οφείλει να κάνει ένα πολυφωνικό όργανο : παίζει παντού το ίδιο καλά, είτε παίζεις ανοιχτά ακκόρντα είτε σόλο στα τελευταία τάστα. Το αρμονικό περιέχομενο δεν διαφοροποιείται και ακούει πραγματικά καλά τις δυναμικές και όλο το χειρισμό του παίχτη.
Γυρνώντας με βαριά καρδιά στην ηλεκτρική έβλεπα οτι δεν είχα ούτε το εύρος των δυναμικών που απαιτούσα ούτε παρόμοια χροιά σε όλο το εύρος της ταστιέρας. Δηλαδή για να πάω απο ακκόρντα σε lead θα έπρεπε να αλλάξω θέση μαγνήτη, πετάλια κλπ, ίσως και να σταματήσω να παίζω για να ρυθμίσω διαφορετικά τον ενισχυτή. Τότε αποφάσισα (;D) ότι θέλω μια κιθάρα που να παίζει ηλεκτρικά όπως παίζει η Gitane μου ακουστικά.
Σε διάφορες συζητήσεις με οργανοποιούς πιάναμε αμπελοφιλοσοφικά το θέμα και κάποιοι βρήκαν ενδιαφέρουσα την απαίτησή μου. Λέγαμε οτι η ηλεκτρική κιθάρα που ψάχνω πρέπει να έχει έναν μαγνήτη "καπου" τοποθετημενο ωστε να "ακουει" τις χορδές με τον ίδιο τρόπο που της πιάνει το ηχείο της ακουστικής κιθάρας κλπ. Ο Yann ανέφερε κάποια στιγμή οτι έτσι ήταν τα πρώτα σκάφη και τότε συνειδητοποίησα οτι έχω τέτοιου είδους σκάφος, την Hagstrom HL-550.
Στην Hagtrom μου έχω 12άρες flat χορδές γιατί την προόριζα (μέχρι χτες) μόνο για καθαρό τζαζ παίξιμο και μάλιστα την προτιμούσα συνδεδεμένη σε μεγάλους τρανζίστορ ενισχυτές (πχ στον Fender Ultra Chorus). Σε χαμηλές εντάσεις, λόγω των flat χορδών ο ήχος της ακούγεται "thin" και χωρίς sustain. Τότε θυμήθηκα οτι υπάρχει το "sweet spot" στους λαμπάτους και πρέπει να την δοκιμάσω έτσι. Το "sweet spot" είναι ο κυριος λόγος για να έχει κανείς λαμπάτο ενισχυτή, αλλά καταπίεζα αυτή την ανάγκη εξαιτίας της φοβίας μου πάνω στα θέματα υψηλών εντάσεων. Σε κάποιο προβάδικο θα μπορούσα να το χρησιμοποιώ, αλλά στα περισσότερα που επισκέπτομαι είτε οι λαμπάτοι είναι ενα βήμα πριν την απόσυρση είτε ήθελαν πολύ ψάξιμο για να συνεργαστούν με τα εφέ μου και τις κιθάρες μου.
Τελικά, καθισα και ρύθμισα τον Vox AC-4 (που εχει ενσωματωμέον attenuator) πολύ προσεκτικά μαζί με την Hagstrom, χωρίς ενδιάμεσα εφέ και κυρίως gain stages και βρήκα αυτό ακριβώς που έψαχνα. Σκληρός ιδιαίτερος ήχος, ισορροπημένος και "στρογγυλός" σε μία ρύθμιση ό,τι και να παίζω. Το sustain, η ένταση και η χροιά της κάθε νότας καθορίζεται αποκλειστικά απο την πένα ΚΑΙ το αριστερό μου χέρι, ενώ τα επιπλέον εφέ απλά κάθονται πάνω σε αυτό το βασικό ήχο δίνοντας του τον χαρακτήρα τους και όχι το γενικό χαρακτήρα του ήχου.
Όσα περιγράφω σε αυτό το ποστ ειναι για του περισσότερους (και εμπειρότερους) εντελώς αυτονόητα, παρόλαυτα ο ενθουσιασμός μου ακολουθείται από ένα είδος αυτοκριτικής :ο ήχος που έψαχνα βγαίνει από τα μηχανήματα που ήδη διέθετα, απλά δεν είχα κάτσει να προσδιορίσω τι ακριβώς είναι αυτό που θα με εξυπηρετήσει. Θα ήμουν διατεθιμένος να ξοδέψω μια περιουσία σε κάποια custom κιθάρα ή σε εναν ενισχυτή (ή πετάλι) που η διαφήμισή του ισχυρίζεται οτι κάνει αυτά που μπορούσα να κάνω με όσα ήδη είχα στην κατοχη μου.
Αυτά, συγγνώμη αν σας κούρασα
Έχοντας περάσει πολλά χρόνια παριστάνωντας τον sound innovator με διάφορους συνδυασμούς εφέ που επιδρούσαν συνθετικά στη μουσική που έπαιζα, κάποια στιγμή τα άφησα όλα και ασχολήθηκα κυρίως με την ακουστική κιθάρα. Εκεί τα πράγματα είναι σαφώς ορισμένα : πρέπει να παίζεις όντως αυτό που θα ακουστεί και να καθορίσεις τον ήχο που θα προέρχεται από τα χέρια σου.
Στο μεταξύ παρακολουθούσα τι γίνεται στην ηλεκτρική κιθάρα, αλλά δεν ήμουν ικανοποιημένος από τη δική μου χρήση. Όταν λέμε all around όργανο εννοούμε να ανταποκρίνεται σε διαφορετικά μουσικά είδη. Στην ακουστική κιθάρα θα επιλέξεις ενα jumbo σώμα ή μια dreadnought για ανοιχτά ακκόρντα και θα υστερεί σε μονοφωνικά παιξίματα μετά το 5ο τάστο ή μια auditorium/000-size για fingerpicking και ακουστικά σόλο. Έχοντας παίξει με αρκετά μεγέθη και διάφορες επιλογές σε είδη χορδών ή πενών κατεληξα στην αγορά μιας gypsy κιθάρας, η οποία ηχητικά μοιάζει με κλασική με συρμάτινες χορδές.
Λιώνοντας στο παίξιμο την Gitane μου, κατάλαβα οτι κάνει πολύ καλά αυτό που οφείλει να κάνει ένα πολυφωνικό όργανο : παίζει παντού το ίδιο καλά, είτε παίζεις ανοιχτά ακκόρντα είτε σόλο στα τελευταία τάστα. Το αρμονικό περιέχομενο δεν διαφοροποιείται και ακούει πραγματικά καλά τις δυναμικές και όλο το χειρισμό του παίχτη.
Γυρνώντας με βαριά καρδιά στην ηλεκτρική έβλεπα οτι δεν είχα ούτε το εύρος των δυναμικών που απαιτούσα ούτε παρόμοια χροιά σε όλο το εύρος της ταστιέρας. Δηλαδή για να πάω απο ακκόρντα σε lead θα έπρεπε να αλλάξω θέση μαγνήτη, πετάλια κλπ, ίσως και να σταματήσω να παίζω για να ρυθμίσω διαφορετικά τον ενισχυτή. Τότε αποφάσισα (;D) ότι θέλω μια κιθάρα που να παίζει ηλεκτρικά όπως παίζει η Gitane μου ακουστικά.
Σε διάφορες συζητήσεις με οργανοποιούς πιάναμε αμπελοφιλοσοφικά το θέμα και κάποιοι βρήκαν ενδιαφέρουσα την απαίτησή μου. Λέγαμε οτι η ηλεκτρική κιθάρα που ψάχνω πρέπει να έχει έναν μαγνήτη "καπου" τοποθετημενο ωστε να "ακουει" τις χορδές με τον ίδιο τρόπο που της πιάνει το ηχείο της ακουστικής κιθάρας κλπ. Ο Yann ανέφερε κάποια στιγμή οτι έτσι ήταν τα πρώτα σκάφη και τότε συνειδητοποίησα οτι έχω τέτοιου είδους σκάφος, την Hagstrom HL-550.
Στην Hagtrom μου έχω 12άρες flat χορδές γιατί την προόριζα (μέχρι χτες) μόνο για καθαρό τζαζ παίξιμο και μάλιστα την προτιμούσα συνδεδεμένη σε μεγάλους τρανζίστορ ενισχυτές (πχ στον Fender Ultra Chorus). Σε χαμηλές εντάσεις, λόγω των flat χορδών ο ήχος της ακούγεται "thin" και χωρίς sustain. Τότε θυμήθηκα οτι υπάρχει το "sweet spot" στους λαμπάτους και πρέπει να την δοκιμάσω έτσι. Το "sweet spot" είναι ο κυριος λόγος για να έχει κανείς λαμπάτο ενισχυτή, αλλά καταπίεζα αυτή την ανάγκη εξαιτίας της φοβίας μου πάνω στα θέματα υψηλών εντάσεων. Σε κάποιο προβάδικο θα μπορούσα να το χρησιμοποιώ, αλλά στα περισσότερα που επισκέπτομαι είτε οι λαμπάτοι είναι ενα βήμα πριν την απόσυρση είτε ήθελαν πολύ ψάξιμο για να συνεργαστούν με τα εφέ μου και τις κιθάρες μου.
Τελικά, καθισα και ρύθμισα τον Vox AC-4 (που εχει ενσωματωμέον attenuator) πολύ προσεκτικά μαζί με την Hagstrom, χωρίς ενδιάμεσα εφέ και κυρίως gain stages και βρήκα αυτό ακριβώς που έψαχνα. Σκληρός ιδιαίτερος ήχος, ισορροπημένος και "στρογγυλός" σε μία ρύθμιση ό,τι και να παίζω. Το sustain, η ένταση και η χροιά της κάθε νότας καθορίζεται αποκλειστικά απο την πένα ΚΑΙ το αριστερό μου χέρι, ενώ τα επιπλέον εφέ απλά κάθονται πάνω σε αυτό το βασικό ήχο δίνοντας του τον χαρακτήρα τους και όχι το γενικό χαρακτήρα του ήχου.
Όσα περιγράφω σε αυτό το ποστ ειναι για του περισσότερους (και εμπειρότερους) εντελώς αυτονόητα, παρόλαυτα ο ενθουσιασμός μου ακολουθείται από ένα είδος αυτοκριτικής :ο ήχος που έψαχνα βγαίνει από τα μηχανήματα που ήδη διέθετα, απλά δεν είχα κάτσει να προσδιορίσω τι ακριβώς είναι αυτό που θα με εξυπηρετήσει. Θα ήμουν διατεθιμένος να ξοδέψω μια περιουσία σε κάποια custom κιθάρα ή σε εναν ενισχυτή (ή πετάλι) που η διαφήμισή του ισχυρίζεται οτι κάνει αυτά που μπορούσα να κάνω με όσα ήδη είχα στην κατοχη μου.
Αυτά, συγγνώμη αν σας κούρασα
Τελευταία επεξεργασία από moderator: