Προς το περιεχόμενο

Αλλαγές στο EQ του οργάνου on-stage!


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δε ξέρω πόσο σαφής μπορώ να γίνω ως προς τι εννοώ, αλλά θα κάνω μια προσπάθεια να εξηγήσω τι με προβληματίζει όσα χρόνια παίζω ζωντανά και συνεργάζομαι με ηχολήπτες.

 

Ως μπασσίστας, πολλές φορές ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε κομματιού ή κάποιου συγκεκριμένου στυλ παιξίματος, την ώρα του live πειράζω (ελαφρώς) το on-board EQ του μπάσσου έτσι ώστε να διαμορφώσω τον ήχο έτσι όπως πρέπει. Αντίστοιχα, κάποιες αλλαγές κάνω και στην κεφαλή, αλλά ούτως ή άλλως στέλνω pre-eq σήμα, άρα αυτό έχει επίδραση κυρίως στο τι ακούγεται πάνω στη σκηνή, ιδίως αν το μαγαζί είναι μεγάλο (για προφανείς λόγους).

 

Κατά το soundcheck βέβαια ο ήχος που βγαίνει από την κονσόλα βασίζεται στα αρχικά settings που ως επί το πλείστον χρησιμοποιώ. Μέσες άκρες, πέραν από το χαρακτήρα του μπάσσου και της κεφαλής, η αντίληψη περί ήχου του ηχολήπτη επιδρά στο τελικό αποτέλεσμα.

 

Το θέμα που προκύπτει για μένα λοιπόν είναι διττό:

 

i) Αυτό που εγώ θεωρώ σωστή διαμόρφωση του ήχου ανά κομμάτι ή τεχνική που χρησιμοποιώ (πειράζοντας το EQ) δε ξέρω πως "περνάει κάτω", γιατί οι περισσότεροι ηχολήπτες παύουν να ασχολούνται απο ένα σημείο και μετά! Έτσι, δεν υπάρχει τρόπος να ξέρω εάν οι όποιες αλλαγές είναι υπέρ το δέον διακριτικές ή υπερβολικές, ούτε πιο είναι το τελικό αποτέλεσμα. Π.χ. ωραίος ο bridge j μαγνήτης για πιο "τρομπονέ" ήχο, αλλά δύσκολο να μη χαθεί καμιά φορά στη μίξη...

 

Άρα, μήπως είναι ολίγον τι μάταιο;

 

ii) Γιατί είναι τόσο έντονη η επιθυμία των ηχοληπτών να παίρνουν pre-eq σήμα και όχι post-eq? Άλλωστε, είναι ελάχιστες οι αποκλίσεις από το flat ήχο της κεφαλής στην περίπτωση μου- μόνο το παραμετρικό μου χρησιμεύει στην ουσία για να βγάλω κάποιες πρίμες συχνότητες...

 

Δεν ισχυρίζομαι ότι ξέρω καλύτερα την δουλειά των ηχοληπτών από ότι αυτοί- το ερώτημα μου είναι απλά αν τελικά είναι καλύτερο να μείνω στα αρχικά settings με τις ελάχιστες δυνατές αλλαγές, ή αν τελικά αξίζει η συνεχής διαφοροποίηση του ήχου μου...

bass @ vertigo

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κατά τη γνώμη μου, καλά κάνεις και "πειράζεις" το eq σου, ανάλογα με το αποτέλεσμα που θέλεις να πετύχεις. Βέβαια (μιλώντας πάντα υποκειμενικά και ως μπασίστας) καλό είναι να μην το παρακάνεις με τις αλλαγές στο ηχόχρωμα του μπάσου, γιατί όταν αλλάζει η "στιβαρή κατασκευή" που ονομάζεται rhythm section, επηρεάζει το ύφος όλης της μπάντας και μπορεί καποιες φορές να την κάνει να ακούγεται σαν να μην είναι η ίδια που έπαιζε το προηγούμενο κομμάτι. Υπάρχουν βέβαια σημεία ή και ολόκληρα κομμάτια που απαιτούν αυτές τις αλλαγές στον ήχο, ακόμα και άλλο μπάσο (εγώ π.χ. παίζω πάντα με δυο όργανα). Σε αυτή την περίπτωση, καλό είναι να έχεις σταντάρει κάποιες βασικές θέσεις του eq σου και να τις δοκιμάζεις στο soundcheck, επισημαίνοντας στον ηχολήπτη τις διαφορές, έτσι ώστε να μπορεί και εκείνος να κάνει καλύτερα τη δουλειά του. Μπορεί π.χ. ένα boost στα μπάσα του eq, να σε φτιάχνει πάνω στη σκηνή, αλλά αν πιάσεις τον ηχολήπτη απροετοίμαστο, είναι πιθανό να "βρωμίσεις" το αποτέλεσμα και εκείνος να κάνει την κλασική αντανακλαστική κίνηση "χαμηλώστε το μπάσο", ενώ δεν θα φταίει η ένταση, αλλά η συχνότητα.

 

Δεν νομίζω πως οι περισσότεροι ηχολήπτες προτιμούν το pre eq. Πιστεύω πως κατά βάθος προτιμούν το post, με την προϋπόθεση πως το έχεις φτιάξει προσεκτικά και ο εξοπλισμός σου ακούγεται ωραία.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

σε ένα σημείο θα σταθώ μόνο

 

ο ηχολήπτης προτιμά το pre eq σήμα γιατί οι μουσικοί τείνουν

να πειράζουν το eq

 

εσύ στη σκηνή ακούς κάτι αρκετά διαφορετικό απ αυτό

που ακούει ο πελάτης γιατί πολύ απλά αυτός ακούει μια μίξη

από το PA του μαγαζιού ενώ εσύ ακούς περισσότερο το live

δηλαδή τον φυσικό ήχο των τυμπάνων, τον ενισχυτή του

κιθαρίστα κτλ

 

ο χώρος ο κόσμος που μαζεύει και το ηχητικό

σύστημα του εκάστοτε μαγαζιού παίζουν σημαντικό ρόλο στη

διαμόρφωση του ήχου

 

για όλα τα παραπάνω να ξέρεις ότι το πείραγμα που κάνεις μπορεί

καλυτερεύει τον ήχο επί σκηνής αλλά να τον χειροτερεύει στον

ήχο που βγαίνει έξω

 

από κει και πέρα φέξε μου και γλίστρησα  :D

για αυτό κάποια γκρουπ έχουν δικό τους ηχολήπτη

ξέρει τι να πειράξει και πότε και αφίνει τη μπάντα απλά

να παίζει 

ΕΙΜΑΙ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Χεχε... ναι, συμφωνώ, οι μουσικοί τείνουν να πειράζουν το eq, απλά χωρίζονται σε αυτούς που ξέρουν πόσο και πότε να το πειράζουν και σε αυτούς που δεν ξέρουν!

 

Σε κάθε περίπτωση πάντως, καλό είναι όταν πειράζεις eq, να το ξέρει ο ηχολήπτης.

 

Εγώ, πάντως, δίνω πάντα post eq, και πάντα με δικό μου di. Δεν έχει παραπονεθεί κανείς. Το κλειδί είναι η συνεργασία με τον ηχολήπτη (αυτό πολλές φορές συμπεριλαμβάνει το να κάνεις πίσω όταν ο ηχολήπτης σου λέει κάτι, δεδομένου βέβαια πως είναι κανονικός ηχολήπτης, όχι ο πρώτος τυχόντας που περναγε έξω από το μαγαζί). Γιατί αν αρχίσει ο μουσικός να δυναμώνει και να πειράζει χροιές στη ζούλα, δεν πάνε ποτέ καλά τα πράγματα, με μαθηματική ακρίβεια...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

:)

 

Συμφωνώ με όσα γράφτηκαν, και κάπως έτσι το σκέφτομαι κι εγώ... αυτό που με προβληματίζει (λέμε τώρα!) είναι η διατήρηση της ισορροπίας. Εν τέλει μάλλον θα καταλήξω στο ότι η βασικότερη παράμετρος είναι το κατά πόσο ο ηχολήπτης κάνει επισταμένα τη δουλειά του.

 

Σε μικρά venues, μάλλον λόγω συνθηκών (λίγα μηχανήματα, υπερβολική "διαρροή" ήχου από το stage, κακοπληρωμένοι ηχολήπτες) δεν είναι να πειράζεις πολύ τον ήχο σου. Αντίθετα, σε μεγάλα μαγαζιά (>1000 ατόμων) νομίζω πως υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες... π.χ. χθες βγήκα post eq και οι δυο ηχολήπτες έκαναν εξαιρετική δουλειά, απαντώντας τρόπο τινά στο ερώτημα του thread.

 

Εν τέλει, ίσως το ζήτημα με το Eq να εξαρτάται από το πόσο ασχολείται ο pa ηχολήπτης και το πόσο θέλει να δείξει εμπιστοσύνη στους μουσικούς (lol!).

 

Βέβαια, σκέφτομαι και το εξής: όταν ένα μαγαζί έχει πραγματικά καλό ήχο, δεν πολυχρειάζεται να παίζεις με το Eq, κάνεις τα πάντα με τα χέρια σου... στα δύσκολα αρχίζεις και ψάχνεσαι (με απροσδόκητες ενίοτε συνέπειες!).

 

Και εδώ που τα λέμε, το μπάσσο είναι συγκριτικά εύκολο όργανο να βγάλεις ήχο...

bass @ vertigo

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση
×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου