Προς το περιεχόμενο

Ενισχυτες- τεχνικες ερωτησεις.


Προτεινόμενες αναρτήσεις

  Β. Ποιος ο ρολος του αριθμου των λαμπων της ενισχυσης και ποιος της προενισχυσης? Ποια η διαφορα δηλαδη στο να εχεις δυο 12ΑΧ7 αντι για μια, η 2 6L6 αντι για μια?

 

οσο περισσοτερες ΤΕΛΊΚΕΣ λυχνιες εχεις τοσο υψηλοτερο και το wattage του ενισχυτη σου,οσο περισσοτερα ρυθμιστικα και "μπλιμπλικια" (,βρωμικα καναλια ,reverb etc) εχεις στην προενισχυση τοσο περισσοτερες προενισχυτικες χρειαζεσαι...

 

Ω. Μια δικαναλη κεφαλη ηλεκτρικης κιθαρας μπορει να χρησιμοποιηθει σαν ενισχυτης για ακροαση μουσικης σε ενα κατα τα αλλα αναλογο συστημα?

 

οχι θα ειναι χαλια μαυρα.

 

  Α. Ποιες οι διαφορες μεταξυ διαφορετικων λυχνιων (π.χ. 12ΑΧ7 και 12ΑU7) ?

Κατα καιρους εχω συναντησει διαφορους τυπους, π.χ. προενιχυση 12AX7, 12AU7, ECC83, 12BH7, 12AX4 και ενισχυση EL-84, KT-88, 6L6, 6V6, EL-34, E184, 6550, 5881 κλπ. Υποθετω ενα λινκ θα βοηθουσε εδω...

 

στις προενισχυτικες λυχνιες τα νουμερα δειχνουν το gain που παραγουν (με χαμηλοτερη στο gain την 12AU7 & υψηλοτερη την 12ΑΧ7), 12ΑΧ7 & ΕCC83 ειναι ακριβως οι ιδιες λυχνιες σε αμερικανικη και ευρωπαϊκη ονοματολογια.

 

οι ηχητικες διαφορες των διαφορων ΤΕΛΙΚΩΝ λυχνιων ειναι πολυ μεγαλες.

 

ΠΟΛΥ γενικα 6L6 & 6V6 καθοριζουν τον "αμερικανικο" (τυπου Fender δηλ.) ηχο,και οι EL84 & EL 34 τον βρεττανικο (vox,Marshall,Orange)

 

κανε ενα google search για  "tube types" "valve types" ;)

www.soundcloud.com/superfunk12

https://superfunk12.wordpress.com/

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 124
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

απλα παιδια, να κανω την παρακληση να μην γεμισουμε το θεματακι με ποστς τυπου

''χα χα χα, καλο'' ή ''+απειρο''.

ας το αφησουμε να εξελιχθει στα τεχνικα ζητηματα γιατι εχει μεγαλο ενδαιφερον!

πανελιστας και ανταρτομαχητης....

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?

 

Παρακάτω φαίνονται αναλυτικά οι τρόποι λειτουργίας των κλάσσεων (με πλεονεκτήματα και μειωνεκτήματα):

 

CLASS A

Είναι η απλούστερη μορφή ενίσχυσης. Όλη η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από μία Λυχνία. Αυτή για να λειτουργεί μόνη της, έχει ρυθμιστεί ηλεκτρονικά ώστε να παράγει (ας πούμε) και την θετική και την αρνητική πλευρά του σήματος εξόδου.

 

 

Πλεονεκτήματα:

Η καθαρότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Έχει την λιγότερη παραμόρφωση και τον πιστότερο ήχο με πρωτοφανή αμεσότητα και  απαράμιλλη διαύγεια. Ακούστε/παίξτε με έναν BadCat τάξης Α (ή οποιονδήποτε άλλον) και θα το καταλάβετε.

Μειονεκτήματα:

Η Λυχνία δουλεύει συνεχώς σε (σχεδόν) πλήρη ισχύ, ανεξάρτητα αν δίνουμε σήμα στον ενισχυτή ή όχι και ανεξάρτητα από το αν έχουμε το Master Volume ψηλά ή χαμηλά. Αυτό καταπονεί τις Λυχνίες και γερνούν τόσο γρήγορα όσο αν παίζαμε συνεχώς στο maximum. Οι ενισχυτές αυτοί ζεσταίνονται πολύ και συνήθως απαιτούν ανεμιστήρες για την ψύξη τους. Επίσης καταναλώνουν πολύ ρεύμα.

 

CLASS Β

Είναι η πιο βολική μορφή ενίσχυσης. Η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία. Αυτές έχουν ρυθμιστεί ηλεκτρονικά ώστε να παράγουν η μία την θετική και η άλλη την αρνητική πλευρά του σήματος εξόδου. Για να το κάνουν αυτό, πρέπει να “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Αυτό γίνεται πολλές χιλιάδες φορές το δευτερόλεπτο.

 

 

 

Πλεονεκτήματα:

Η οικολογικότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης δεν καταναλώνει (σχεδόν) καθόλου ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες παράγουν την διπλάσια ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της.  Με το λιγότερο δυνατόν ρεύμα και κατανάλωση, παράγουμε το μέγιστο της ενίσχυσης. Οι Λυχνίες διαρκούν πολύ και δεν ζεσταίνονται παρά μόνο αν ανοίξουμε το Master Volume ψηλά.

Μειονεκτήματα:

Το “σκατζάρισμα” (switch) που γίνεται μεταξύ των δύο Λυχνιών δημιουργεί μία ειδική παραμόρφωση που λέγεται Crossover Distortion. Στην Τάξη B η παραμόρφωση αυτή είναι ιδιαίτερα φανερή και γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο ως μία δυσάρεστη αλλοίωση του ήχου.

 

 

CROSSOVER DISTORTION

Είναι η παραμόρφωση που δημιουργείται κατά το “σκατζάρισμα” (switch) που γίνεται μεταξύ των δύο Λυχνιών, όταν περνάει το σήμα από την θετική στην αρνητική πλευρά και ανάποδα. Η αλλαγή δεν μπορεί ηλεκτρολογικά να γίνει εντελώς ακαριαία για πολλούς λόγους και έτσι παρατηρείται αυτό το φαινόμενο.

 

 

 

Η παραμόρφωση που παράγεται ως αποτέλεσμα, δεν μοιάζει με την κλασσική γλυκιά παραμόρφωση που θέλουμε από τις Λυχνίες όταν αυτές οδηγούνται σε υψηλές εντάσεις (παραμόρφωση που παράγεται στις κορυφές του σήματος) αλλά με μία ιδιαίτερα δυσάρεστη “αγριάδα” (παραμόρφωση που προκαλείται στην βάση του σήματος κατά την αλλαγή από την μία Λυχνία στην άλλη).

 

CLASS ΑΒ

Είναι ένας αποτελεσματικός συνδυασμός μεταξύ Τάξης (Class) Α και Τάξης Β. Η ενίσχυση, δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία, εκ των οποίων όμως, η μία λειτουργεί λίγο περισσότερο από την άλλη. Πάλι πρέπει να  “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Όμως σε χαμηλές εντάσεις, μπορεί να λειτουργεί μόνο η μία Λυχνία από τις δύο, και τότε λειτουργεί σε Τάξη (Class) Α, με όλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τάξη αυτή.

 

 

Πλεονεκτήματα:

Είναι η βέλτιστη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης καταναλώνει λίγο ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες μπορούν να παράγουν σχεδόν 30% περισσότερη ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της.  Σε χαμηλές εντάσεις έχει πολύ καλή πιστότητα και διαύγεια.  Επίσης το Crossover Distortion σε μεγαλύτερες εντάσεις είναι λιγότερο αντιληπτό.

Μειονεκτήματα:

Οι Λυχνίες που δουλεύουν περισσότερο, μπορεί και μάλλον θα γεράσουν γρηγορότερα από τις άλλες. (Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συνήθως σας χαλάει μόνο μία από τις δύο ή δύο από τις τέσσερις Λυχνίες του τελικού σταδίου στον ενισχυτή σας σε Τάξη ΑΒ? Τώρα ξέρετε !)

 

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

A. Λυχνιες ενισχυτων κιθαρας

 

Β. Αναλογα απο το κυκλωμα εξαρταται και ο αριθμος των λυχνιων.

οσο περισσοτερες ΤΕΛΊΚΕΣ λυχνιες εχεις τοσο υψηλοτερο και το wattage του ενισχυτη σου,οσο περισσοτερα ρυθμιστικα και "μπλιμπλικια" (,βρωμικα καναλια ,reverb etc) εχεις στην προενισχυση τοσο περισσοτερες προενισχυτικες χρειαζεσαι...

 

Γ. Αν μελετησεις το link στην απαντηση Α, θα σου δωσει και αυτη την απαντηση...

 

Δ. Καλυτερη δεν ειναι καμια ταξη. Εξαρταται παντα αναλογα την χρηση.. ....ταξεις ενισχυτων

 

Ε. Την ιδια συντηρηση που χρειαζονται ολες οι ηλεκτρικες συσκευες!  ;D

Αντικατασταση πυκνωτων θα κανεις οταν χρειαστει... θα το καταλαβεις ποτε!

Δεν ανηκει στην συντηρηση αλλα στις βλαβες....

 

Τις λυχνιες, ναι μπορεις να τις αλλαξεις μονος σου. Στην αρχη μπορει να σου δειξει καποιος... ή και μεσα απο το φορουμ σιγουρα θα σου εξηγησουν πως. Μην σε αγχωνει το ζητημα...

 

Ζ. Αυτο συμβαινει γιατι οι λαμπατοι δεν παραμορφωνουν οπως οι τρανζιστορατοι. Παραμορφωνουν πιο "γλυκα"! Ή μαλλον η καλυτερη λεξη ειναι πιο "στρογγυλα"... με αποτελεσμα οι υψηλες εντασεις τους να μην ενοχλουν. Αρα ακουγονται και πιο δυνατα.... ... πιο ευχαριστα!

 

Η. Θεωρητικα ισχυει αυτο που λες....

Στην πραξη ομως μεταφραζεται ως "ογκος". Καλυπτει μεγαλυτερο φασμα συχνοτητων... και συνηθως εκει που "φαινεται" στους ενισχυτες κιθαρας ειναι στα μεσοχαμηλα. Τα νιωθεις στο στομαχι!  ;D

Ενας ενισχυτης ομως που εχει περισσοτερο headroom απο ενα αλλο θα υπερτερει και στις αλλες συχνοτητες...

 

Θ.

Εκτος απο την μικροτερη ανακλαση του ηχου στο εδαφος, με αποτελεσμα ουτως η αλλως διαφορετικο "γενικο" ηχο

Νομιζω απαντας μονος σου στην ερωτηση....

...εκτος απο αυτο εχεις και διαφορετικη "κατευθυνση" του ηχου, εφοσων το μεγαφωνο "κοιταει" αλλου.

 

Ι.Οντως,

λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0

Δεν υπαρχει θετικο ή αρνητικο. Αναλογα τι θες. Ειναι πχ οπως το reverb. Αν θες ο ενισχυτης να εχει reverb, ειναι θετικο. Αν δεν θες... ειναι αρνητικο.

 

Κ. Για να εχεις δυναμικες παιζουν ολα ρολο!

Παντως, και οι τρανζιστορατοι εχουν δυναμικες και οι λαμπατοι εχουν δυναμικες. Εξαρταται απο την κατασκευη...

 

Λ. Ο ενισχυτης θελει ενα ζεσταμα για να δωσει τον καλο του χαρακτηρα! Τιποτα αλλο...

Μπορεις ομως να παιζεις και μεχρι να ζεσταθει. Δεν θα παθει κατι.

 

Μ. Αρχιζει να κρυωνει αναλογα τις καιρικες συνθηκες!  ;D

Αν τον εχεις ανοιχτο δεν κρυωνει... μετα συνεχισε να παιζεις.

 

Ν. 50/50

 

Ξ. Οι λυχνιες ευτυχως φτηναινουν....

 

Ο. Μια χαρα παει η παραγωγη. Ισα-ισα βγαινουν συνεχεια καινουργια κομματια/μοντελα.

Ας ειναι καλα οι tubelovers! Και κιθαριστες/μπασιστες αλλα και οι χαιφιντελιστες.

 

Π. Και οι δυο! Ειπαμε, αναλογα την ποιοτητα κατασκευης...

 

Ρ. Καμια διαφορα. Επελεξε αυτο που χρειαζεσαι...

Δλδ αν ο ενισχυτης σου εχει εξοδους 4 και 8Ω, μην αγορασεις καμπινα/ηχειο στα 16Ω ή στα 2Ω.

 

Σ. Ο προενισχυτης παιζει το ρολο της ενισχυσης τασης και ο τελικος ενισχυτης της ενισχυσης ρευματος.

Ενας προενισχυτης κιθαρας δεν μπορει να χρησιμοποιηθει ως mic preamp. Εχει διαφορετικη αντισταση εισοδου...

 

Τ. Ειναι η εξοδος της προενισχυσης που υπαρχει εσωτερικα στον ενισχυτη σου.

Ολοι οι ενισχυτες κιθαρας/μπασου εχουν εναν προενισχυτη και εναν τελικο ενισχυτη.

Το send-return βρισκεται ακριβως στη μεση αυτων των δυο. Το send μπορει να θεωρηθει και ως Pre Out, και το return ως Amp In.

 

Y. σορυ αλλα κατι δεν παει καλα σε αυτη την ερωτηση ???

 

Φ. Οσο πιο μεγαλο ειναι το μεγαφωνο τοσο πιο πολυ ογκο αερα μπορουν να "σπρωξουν".

Τα μονιτορ παιζουν σε χαμηλες εντασεις... και βρισκεσαι και κοντα τους.

Βαλε ενα μονιτορ να σου αναπαραγει την ηχογραφημενη κιθαρα σου που την εγραψες στην καμπινα 4Χ12 με το volume του 100W ενισχυτη σου στο 7-8!

 

X. Ναι. Απλα μην τολμησεις και κατα λαθος παρεις την καμπινα που εχεις για να παιζεις σπιτι σε καποιο live!

 

Ψ. α)Οχι. β)αναλογα πως ειναι τα output του ενισχυτη. γ) το ιδιο αφοβα οπως στην 1η περιπτωση ...αν και δεν καταλαβα πια ειναι η 1η περιπτωση  :-\

 

Ω. Ναι αμε! Οπως ειπαν και καποιοι αλλοι ,ομως, ισως να μην σ'αρεσει...

 

Α#. Δυστυχως τους εχουν υποβαθμισει. Οπου, παραγωγη τα πραματα ειναι ασχημα! Το χειροποιητο σημερα σπανιζει και κοστιζει, καμια φορα υπερ-κοστιζει (χωρις λογο)! Ειμαστε στην εποχη της καταναλωσης. Το αγοραζω 150 ευρω κανω το κεφι μου για κανενα χρονο δυο, χαλαει το πεταω στα σκουπιδια. Περνω αλλο που μετα απο δυο χρονια με 150 ευρω θα αγοραζω και "καλυτερης" ποιοτητας! Και η ιστορια συνεχιζεται... Η βεσπα μου ομως ακομα τσουλαει!  ;D

 

Ελπιζω να σε βοηθησα, με τοσες ερωτησεις... και παλι καλα που καταφερα να φτασω και στο τελος... βεβαια στο ενδιαμεσο εχω παει για καφε... φαγητο... επαιξα και λιγο κιθαρα.. ηρθε ενας φιλος τα ειπαμε... πηγα για ποτακι...

Χωρις παρεξηγηση, μηπως βιαζεσαι να τα μαθεις ολα εδω και τωρα?  :D ...μια απο τα ιδια και ο υπογραφων!

Ξεκινα το ταξιδι και θα τα βρεις ολα στην πορεια... και οτι σου κανει εντυπωση εξερευνησε το! Πολλοι ηρθαν στη ζωη, λιγοι την εζησαν!

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τι είναι Class A και B? Πολλά λινκς εδώ: http://www.noiz.gr/index.php?topic=157018. Αναφέρεται και η πιο σημαντική ηχητική & χειροπιαστή διαφορά τους: η παρουσία τρίτης αρμονικής στους Class AB, που δεν είναι τόσο φιλική και "μελένια" - "βελούδινη" στο αυτί όσο η δεύτερη αρμονική στους Class A. To αντίτιμο όμως των Class A είναι το μικρό headroom.

 

CLASS A

Είναι η απλούστερη μορφή ενίσχυσης. Όλη η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από μία Λυχνία.

 

Πλεονεκτήματα:

Η καθαρότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Έχει την λιγότερη παραμόρφωση και τον πιστότερο ήχο με πρωτοφανή αμεσότητα και  απαράμιλλη διαύγεια. Ακούστε/παίξτε με έναν BadCat τάξης Α (ή οποιονδήποτε άλλον) και θα το καταλάβετε.

 

Οι ενισχυτές αυτοί ζεσταίνονται πολύ και συνήθως απαιτούν ανεμιστήρες για την ψύξη τους.

 

Η Class A δεν είναι απαραίτητο να είναι single ended, δηλαδή να παράγεται από μόνο μια λυχνία. Ο όρος "καθαρότερη" είναι κάπως φιλολογικός και δεν τον πολυκαταλαβαίνω... όσον αφορά στην παραμόρφωση, πάντα έχει μικρότερο headroom από τις υλοποιήσεις της class AB. Oι Bad Cat ανήκουν στην κατηγορία "μοιάζω με Class A", όπως επίσης και οι Vox και ο Koch Studiotone. H ζέστη τους είναι φυσιολογική και όμοια με κάθε λαμπάτο. Ανεμιστηράκι δεν έχω δει σε κανέναν Class A, εκτός από τον παλιό μου Epiphone Blues Custom 30 (που και πάλι δεν ήταν ακριβώς Class A αλλά απλά cathode biased Class AB όπως σχεδόν όλοι της κατηγορίας "μοιάζω").

 

Fear no more the heat o' the sun

Nor the furious winter's rages

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

CLASS ΑΒ

Είναι ένας αποτελεσματικός συνδυασμός μεταξύ Τάξης (Class) Α και Τάξης Β. Η ενίσχυση, δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία, εκ των οποίων όμως, η μία λειτουργεί λίγο περισσότερο από την άλλη. Πάλι πρέπει να  “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Όμως σε χαμηλές εντάσεις, μπορεί να λειτουργεί μόνο η μία Λυχνία από τις δύο, και τότε λειτουργεί σε Τάξη (Class) Α, με όλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τάξη αυτή.

 

 

Πλεονεκτήματα:

Είναι η βέλτιστη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης καταναλώνει λίγο ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες μπορούν να παράγουν σχεδόν 30% περισσότερη ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της.  Σε χαμηλές εντάσεις έχει πολύ καλή πιστότητα και διαύγεια.  Επίσης το Crossover Distortion σε μεγαλύτερες εντάσεις είναι λιγότερο αντιληπτό.

Μειονεκτήματα:

Οι Λυχνίες που δουλεύουν περισσότερο, μπορεί και μάλλον θα γεράσουν γρηγορότερα από τις άλλες. (Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συνήθως σας χαλάει μόνο μία από τις δύο ή δύο από τις τέσσερις Λυχνίες του τελικού σταδίου στον ενισχυτή σας σε Τάξη ΑΒ? Τώρα ξέρετε !)

 

 

Η επεξήγησή σου για τις τάξεις Α και Β ήταν σχεδόν υποδειγματική. Στην τάξη ΑΒ όμως σφάλλεις. Ουσιαστικά στην κλάση ΑΒ δεν αναλαμβάνει μια λυχνία μόνο τις θετικές ημιπεριόδους και η άλλη τις αρνητικές, όπως στην τάξη Β, αλλά ούτε όπως το περιγράφεις εσύ (ότι η μια αναλαμβάνει να δουλεύει και λίγο σε τάξη Α). Αν συνέβαινε αυτό, πάλι θα είχαμε crossover distortion στην άλλη που δουλεύει σε τάξη Β.

 

Η τάξη Α πολώνει τις λυχνίες στο μέσο περίπου του συνολικού εύρους τάσης που μπορούν να αποδώσουν. Έτσι σε κατάσταση ηρεμίας η έξοδος της λυχνίας είναι μια σταθερή DC τάση - προσοχή, όχι η έξοδος του μεγαφώνου, μιλάω για την έξοδο της λυχνίας. Αυτή η DC τάση είναι ουσιαστικά η τάση πόλωσης της λυχνίας πολλαπλασιασμένη με την απολαβή της. Στο μεγάφωνο δε φτάνει γιατί παρεμβάλλεται ο Μ/Σ εξόδου που αποκόπτει τις DC τάσεις (πράγμα που μπορεί να προσμετρηθεί ως μειονέκτημα στην τάξη Α, αφού αυτή η συνεχής DC τάση καταπονεί τον Μ/Σ εξόδου υπό τη μορφή παραμένοντος μαγνητικού φορτίου στον πυρήνα του με τα χρόνια - που ίσως τελικά να είναι και καλό, γιατί δίνει mojo στον Μ/Σ. Δεν είναι του παρόντος αλλά μπορώ να επεκταθώ επί του θέματος αν θέλετε).

 

Βάζοντας λοιπόν τη λυχνία με πόλωση στο μέσο του εύρους τάσεων που μπορεί να αποδώσει, εκμεταλλευόμαστε όλο το εύρος αυτό, αφού έχουμε ίσο πλάτος επάνω και κάτω απο την "κεντρική γραμμή πόλωσης" πριν η εκάστοτε ημιπερίοδος βγει εκτός εύρους και παραμορφωθεί.

 

Στην τάξη Β, βάζουμε τέτοια πόλωση ώστε η λυχνία να έχει χώρο να "επεκταθεί" μόνο επάνω ή κάτω από την "κεντρική γραμμή", ενισχύοντας έτσι μόνο τη θετική ή αρνητική ημιπερίοδο αντίστοιχα. (συγγνώμη για τους αδόκιμους όρους, αλλά έτσι ίσως είναι πιο κατανοητά). Φυσικά αφού χρειαζόμαστε και τις δύο ημιπεριόδους, χρειαζόμαστε λοιπόν δύο ενισχυτικές διατάξεις, η μια να ενισχύει τη θετική και η άλλη την αρνητική ημιπερίοδο και να παίρνουμε το συνολικό σήμα στην έξοδο. Αυτή η διάταξη λέγεται Push-Pull. Επειδή τα χαρακτηριστικά των λυχνιων δεν είναι γραμμικά στην περιοχή όπου γίνεται η εναλλαγή από τη μια στην άλλη λυχνία, η κυματομορφή παραμορφώνεται στα σημεία διέλευσης από την "κεντρική γραμμή" και αυτό είναι το crossover distortion.

 

H τάξη ΑΒ λοιπόν, έρχεται να διορθώσει αυτό το φαινόμενο κάνοντας το εξής απλό: αντί να ενισχύει μόνο τη θετική ή την αρνητική ημιπερίοδο κάθε λυχνία, της δίνουμε μια ελαφριά πόλωση ώστε να ενισχύει και ένα μικρό κομμάτι της αντίστροφης ημιπεριόδου. Αυτό το κομμάτι κανονίζουμε να έχει εύρος όσο περίπου η μη-γραμμικότητα της άλλης λυχνίας που υποτίθεται οτι θα έπρεπε να ενισχύει αυτήν την ημιπερίοδο. Έτσι, για εκείνο το μικρό χρονικό διάστημα, δουλεύουν ουσιαστικά και οι 2 λυχνίες εξομαλύνοντας κατά πολύ το crossover distortion (το οποίο όμως δεν εξαλείφεται τελείως, απλά μειώνεται θεαματικά)

 

Το γεγονός ότι δε χαλάνε όλες οι λυχνίες ταυτόχρονα έχει να κάνει καθαρά με τις διαφορετικές κατασκευαστικές μικροανοχές της κάθε μιας.

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Απλα φιλε μου και εγω και ενας (τουλαχιστον) ακομη παρομοια ασχετος συμφορουμιτης, με τον οποιο συζηταμε καθε μερα για ενισχυτες και για το τι διαβασαμε σχετικα στο Νοιζ (και σε λυμενα θεματα), εχουμε καταντησει... ασχετοι(!), δηλαδη δεν εχουμε καταλαβει και πολλα. Μπορει να ειναι και λαθος μας! Εγω παντως εφτιαξα αυτες τις ερωτησεις που λογικα θα αφορουν καθε ασχετο (συμπεριλαμβανομενου εμενα πρωτα και καλυτερα) οσο πιο τακτοποιημενα και αναλυτικα μπορουσα, ετσι ωστε και ο γνωστης να μπορει να απαντα συνηθως μονολεκτικα η τουλαχιστον με μικρες και περιεκτικες προτασεις, και αυτη η γνωση να εχει μια "σειρα", και να τα βλεπει ο αρχαριος απλα και μαζεμενα, χωρις να τρεχει απο εδω κι απο εκει με αναποφευκτη συνεπεια να μπερδευεται και να βαλτωνει (οπως εχει συμβει και με μας)!

 

Μα όχι, πάρα πολύ καλά έκανες, δεν είπα ότι δεν έπραξες σωστά!! Από ότι βλέπω είναι και πολλές οι απορίες αλλά σιγά σιγά θα απαντηθούν όλες, ορισμένες καλύτερα, ορισμένες χειρότερα... πχ. ο Babtua τα έγραψε πολύ καλύτερα από ότι θα τα έγραφα εγώ.  :)

 

 

Fear no more the heat o' the sun

Nor the furious winter's rages

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  Ζ. Εχω διαβασει οτι για αντικειμενικα ιδια watt, το ανθρωπινο αυτι αντιλαμβανεται δυνατοτερο τον ηχο ενος ενισχυτη λυχνιας απο εναν τρανζιστορατο. Αυτο συμβαινει λογω πλουσιοτερου ηχου, περισσοτερων αρμονικων κλπ του λαμπατου?

 

Περισσότερες και "καλύτερες" μουσικά αρμονικές (άρτιας τάξης, σε αντίθεση με τις περιττές αρμονικές που βγάζουν κυρίως οι τρανζιστοράτοι) και κυρίως το γεγονός ότι οι λυχνίες λόγω των χαρακτηριστικών τους δεν κλιπάρουν το σήμα όταν φτάνουν στα άκρα αλλά το ελαττώνουν σταδιακά. Αυτό ουσιαστικά είναι ένα "εγγενές" compression που έχουν οι λυχνίες και τους δίνει σε μεγάλο βαθμό το ζεστό τους ήχο. Το hard clipping παράγει πλήθος περιττών αρμονικών που είναι διάφωνες με τη νότα και η νότα παραμορφώνει και ακούγεται άσχημα (σαν square wave). Το soft clip που κάνει η λυχνία είναι ουσιαστικά κομπρεσάρισμα της νότας, "στρογγύλεμα" της ημιπεριόδου και αύξηση έτσι (εδώ θέλει πράξεις και μαθηματικά) του συνολικού RMS, δηλαδή του apparent volume. Ή αν θες να το δεις απλούστερα, το soft clipping παράγει κυρίως άρτιες αρμονικές και ειδικά οι αρμονικές χαμηλότερης τάξης (2η, 4η) συνεισφέρουν στον όγκο του σήματος αφού ενισχύουν την θεμελιώδη.

 

Ουσιαστικά δηλαδή οι λαμπάτοι βγάζουν την ίδια ένταση με τους τρανζιστοράτους, αν μιλάμε για τελείως καθαρό σήμα. Απλά οι λαμπάτοι ακούγονται ευχάριστα ακόμα και όταν παραμορφώνουν, δηλαδή σε μεγάλες εντάσεις, λόγω του κομπρεσσαρίσματος/άρτιων αρμονικών τους, ενώ αντίθετα τα τρανζίστορ αν παραμορφώσουν ακούγονται ιδιαίτερα άσχημα, γι αυτό δεν τα αφήνουμε να ξεφύγουν όπως τις λάμπες. Αυτή η "γλυκιά" παραμόρφωση είναι που δίνει και τη "γλύκα" στις λάμπες. Γι αυτό και στα specs των ενισχυτών (ειδικά των HiFi) είναι απόλυτα λογικό να δεις ενισχυτή λαμπάτο με THD (Total Harmonic Distortion) στα 1, 2 ή και 3% ενώ για τρανζίστορ η απόλυτα μίνιμουμ THD πρέπει να είναι κάτω από... 0,01% !

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  Ι. Ρυθμιστικο gain. Ποιος ο ρολος του? Ειναι κατα καποιον τροπο το volume της προενισχυσης? Στο "0" υπαρχει οντως μηδενικο gain, η λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0, "τσιμπωντας" ελαφρα τον ηχο? Ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης?

 

Πολλοί συγχέουν τον όρο GAIN με τον όρο DISTORTION/OVERDRIVE κλπ (και πολύ μου τη δίνει αυτό!)

 

GAIN oυσιαστικά είναι το volume μιας προενισχυτικής βαθμίδας, όπως το είπες (η απολαβή της σε τάση, gain=απολαβή, κέρδος). Αντίθετα όμως από ό,τι κατάλαβα ότι πιστεύεις, δεν έχει καμία σχέση (άμεσα τουλάχιστον) με παραμόρφωση. Απλά ρυθμίζει το εύρος της τάσης που θα πάει στην επόμενη βαθμίδα. Τώρα, αν εσύ το ανεβάσεις αρκετά και στείλεις μεγάλη τάση σήματος στην επόμενη βαθμίδα, ενδέχεται (και είναι καθαρά θέμα κατασκευής και τί θέλει ο σχεδιαστής, ακόμα και τί σήμα παίρνει από την κιθάρα) η επόμενη βαθμίδα να παραμορφώσει, αφού θα βγει εκτός εύρους λειτουργίας. Αυτό είναι το OVERDRIVE. Όταν έχεις ακραίο OVERDRIVE, έχεις πλέον DISTORTION (δηλαδή overdrive και distortion είναι το ίδιο πράγμα απλά σε διαφορετικό βαθμό - όπως το tremolo και το ring modulator).

 

To από ποιο σημείο και μετά θα "τσιμπάει" ο ενισχυτής ανεβάζοντας το gain, είναι καθαρά θέμα ενισχυτή και όγκου σήματος κιθάρας. Σε κάποιον ενισχυτή μπορεί να υπεροδηγείται από το τίποτα σχεδόν, σε άλλον μπορεί να το ανοίγεις τέρμα και ο ήχος να είναι ακόμα καθαρός. Το GAIN δηλαδή είναι το αίτιο, το αποτέλεσμα είναι θέμα κατασκευαστή...

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ευχαριστω για ολα προαιρετικα!...

 

Μάλλον προκαταβολικά και όχι προαιρετικά...

 

Για την ακρίβεια προκαταβολικά και υποχρεωτικά!! ;)

Αρβύλες...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου