yann Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 ...Y saludos gitarreros! :) Mεγαλο θεμα τα ταστα, αλλα οχι τοσο μπερδεμενο οσο νομιζουν οι περισσοτεροι! Τα πραγματα ειναι απλα οσον αφορα τη θεωρια,αλλα αρκετα δυσκολα οταν προκειται για πραξη... Θεωριτικα το ταστο πρεπει να εχει απολυτη επαφη με την ταστιερα σε ολο το μηκος του, και να ειναι "σφηνομενο" στη σχισμη που εχει δημιουργηθει για αυτο,οχι ομως πολυ, γιατι συμπιεζει το ξυλο και αυτο με τη σειρα του εκτονωνεται προς τα πανω, αν οχι αμεσως καποια στιγμη αργοτερα με την πρωτη διαστολη λογω υγρασιας-θερμοκρασιας. (Αυτο δημιουργει ανομοιογενεια στην φυσικη καμπυλη που πρεπει να εχει μια ταστιερα λογω της ελλιπτικης κινησης της χορδης,που ξεκιναει απο καθε ταστο που παταμε μετατρεποντας το σε "Nut", μεταφεροντας την δονηση της χορδης στο ξυλο.) Ετσι,προκαλουνται τριξιματα εως απωλεια νοτας,και απαιτειται νεο levelling,που ομως ουτε αυτο μπορει να "λειτουργησει" αναμενομενα,αφου η ταση στο συμπιεσμενο ξυλο ειναι ακομη εκει... και φουσκωνει-ξεφουσκωνει... Αν το ταστο ειναι πολυ χαλαρο,φυσικο ειναι να κουνιεται καθε φορα που το παταμε και να "βυθιζεται" κατω απο το υψος του επομενου οπου και "βρισκει" η χορδη θορυβωντας... Επισης,αν τα ταστα ειναι "χαλαρα",οσους μαγνητες κι'αν αλλαξεις "σκασιμο" δεν θα ακουσεις! (Δεν δινει ο μαγνητης την "ατακα",οφειλει ομως να την "συλλαβει",...οσο υπαρχει απ'αυτην! Οι μαγνητες που λεμε οτι εχουν "καλο σκασιμο",κανουν αυτο ακριβως καλυτερα απο τους αλλους: "Συλλαμβανουν" τα δρωμενα...και η αποδειξη ειναι καποια οργανα με γενικως αποδεκτα "σκαστους" μαγνητες,που ενω καποιες νοτες "σκοτωνουν" αλλες ειναι τελειως "ψοφιες"...) Στην πραξη τωρα,η "χρυση τομη" αναμεσα στο σφηνωμενο και στο χαλαρο ταστο, ειναι οτι δυσκολοτερο στην κατασκευη η επισκευη ενος οργανου,αφου εξαρταται απο πολλους παραγοντες με κυριο αυτον την καταλληλοτητας του ξυλου της ταστιερας για αυτη τη χρηση. Αν πχ,το ξυλο ειναι πολυ μαλακο και τα ταστα τοποθετηθουν με "πρεσσα" (μαζικη παραγωγη), σε καποια ταστα θα εχει συμπιεσει το ξυλο καθετα περισσοτερο απο αλλα,με τα γνωστα αποτελεσματα αργοτερα...(οσο levelling κι'αν γινει,η μεθοδος της πρεσσας βασιζεται στα "δοντακια" που εχουν τα ταστα, που σημαινει οτι οι σχισμες κοβονται ακριβως στο παχος του "tang" του ταστου που θα φιλοξενισει, παρουσιαζοντας ετσι μια ασταθεια,αναλογως ατμοσφαιρικων συνθηκων (μια τριζει-μια δεν τριζει!) Ετσι,πρωτα πρεπει να γινεται παντα αξιολογηση του ξυλου της ταστιερας,και τεστ σε καποιο καμματι που περισσεψε,και μετα το κοψιμο της,εξω απο καθε θεωριτικο "κλισε"... Μια σχισμη πολυ στενη,η αλλη σωστη,το ταστο καλοκαρφωμενο. "Ηammer on method" σε Macasar Ebony. Kακοκαρφωμενα ταστα σε στενες σχισμες,το στελεχος δεν "πατησε" ποτε... Hammer on method σε μαλακο (!) "Indian rosewood"..(μαλλον παλλισανδροειδες της Ινδοκινας λεω εγω..) Πολυ φαρδια σχισμη,hammer on,τα ταστα (οσα) κραταγαν απο τους στοκους στα πλαγια... Αρκετα σκληρο ξυλο,αντεξε τις σφυριες που ειχε "φαει",και δεν συμπιεστηκε καθετα. Υπαρχουν επισης ιχνη κολλας που κρατουσε τα ταστα μεχρι την ημ/νια ληξης της.... Και σε τομη... Εδω βλεπουμε οτι ταστο με δοντι δαγκωνει σιγουρα,εκτος αν το ξυλο ειναι πολυ μαλακο,οποτε υποχωρει κατα την εξαγωγη του ταστου και δεν σπαει κομματι,η αν η σχισμη δεν ειναι στενη και το "δοντι" δεν εχει δαγκωσει γερα... ;D Ομως,ενα καλο μπρατσο δεν φτανει να εχει καλοτοποθετημενα ταστα και σωστο levelling και crowning, αλλα και σωστα τοποθετημενο trussrod,οπως και σωστα "νερα" στα ξυλα του! Ειναι ολα αλληλενδετα! :) Επανερχομαι με περισσοτερα..(καποια στιγμη! ;D) ΔΕΝ αναλαμβανω εργασιες!Ευχαριστω! Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
RayDTutto Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Ωραίο υλικό! Αλλά ρε μάστορα, τώρα που το φερε η κουβέντα στα τάστα πες μου γιατί οι περισσότεροι από τους τεχνίτες που έχω πάει όταν τους ζητάω χαμηλό action μου βρίσκουν ένα σωρό δικαιολογίες για να μην κάνουν τη δουλειά; Τόσο δύσκολο είναι να φέρεις όλα τα τάστα και την ταστιέρα στην κατάλληλη γραμμή; When you will get good you will know. There is no guitar. There never was. Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
bihlas87 Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Περιγραφικο και κατανοητο, ευχαριστουμε ;) Οταν βλεπω τετοιες φωτο σφιγγεται το στομαχι μου :-\ Μια ερωτησουλα: Καποια στιγμη θα αγορασω ενα φτηνο μπρατσο για το φτηνο μπασο μου διοτι η βιδα του truss rod συντομα θα παραδοσει πνευμα. Σκεφτομαι να δοκιμασω αλλαγη ταστων στο παλιο και αν αποτυχω τελειως να το αφησω αταστο. Μετα απο 20 προσπαθειες θα εχω μαθει τιποτα? Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
astraxan19 Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Πολυ καλο το αρθρο σου ρε μαστορα! Να σε αρωτησω κατι ομως γιατι το χω καημο. Στην δικια μου, τα ταστα δεν εφαπτονται σε ολο το πλατος της ταστιερας στα περισσοτερα υπαρχει ενα μικρο κενο, κ δεν ειναι κ κανενα φτηνο οργανο (music man με τα ολα της), ειναι νορμαλ αυτο ή τον μαστορη τον κερατωνε η γυναικα του κ το χε ριξει στα ιουσκια?? >:( Μπάτε να γιομίσω.. Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
yann Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 OP Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Ωραίο υλικό! Αλλά ρε μάστορα, τώρα που το φερε η κουβέντα στα τάστα πες μου γιατί οι περισσότεροι από τους τεχνίτες που έχω πάει όταν τους ζητάω χαμηλό action μου βρίσκουν ένα σωρό δικαιολογίες για να μην κάνουν τη δουλειά; Τόσο δύσκολο είναι να φέρεις όλα τα τάστα και την ταστιέρα στην κατάλληλη γραμμή; Θεν-κιου! :)Εχει κι'αλλο,αλλα "θολωσα" σημερα... Κανει κι'αυτα τα τρελλα πανω κατω το παραθυρο που γραφεις...το πισι μου φταιει η το νοιζ? >:( ;D Υπαρχουν πραγματα που ο μαστορας δεν μπορει να επεμβει,παρα μονο κατα την κατασκευη! Levelling στα ταστα μπορει να κανει ο καθενας,και ας μην ειναι μαστορας...ευκολο ειναι! Το δυσκολο ειναι να ερθει το μπρατσο στην καμπυλη που απαιτει η κινηση της χορδης,και εξαρταται απο πραγματα που προανεφερα,οπως η βεργα και τα ιδια τα ξυλα. Επισης το action εξαρταται παντα και απο το στυλ του παικτη,και απο την σκληροτητα των ταστων, οπως και απο το μεγεθος τους: Οσο μεγαλυτερη η μαζα τοσο μεγαλυτερη ηχητικη ενταση,και οσο πιο σκληρα τοσο πιο "πριμα",οποτε θορυβοι οπως το "τζιζαρισμα" στην ατακα (που δεν ειναι τριξιμο) βγαινουν μπροστα και αναγκαζουν το μαστορα να ανεβασει λιγο ακομη,ωστε τουλαχιστον να μην ειναι ενοχλητικο... Περιγραφικο και κατανοητο, ευχαριστουμε ;) Οταν βλεπω τετοιες φωτο σφιγγεται το στομαχι μου :-\ Μια ερωτησουλα: Καποια στιγμη θα αγορασω ενα φτηνο μπρατσο για το φτηνο μπασο μου διοτι η βιδα του truss rod συντομα θα παραδοσει πνευμα. Σκεφτομαι να δοκιμασω αλλαγη ταστων στο παλιο και αν αποτυχω τελειως να το αφησω αταστο. Μετα απο 20 προσπαθειες θα εχω μαθει τιποτα? Αν το παλιο μπρατσο δεν εχει αλλη ζημια απο τη βιδα,προτεινω να την αλλαξεις και το πειραμα να το κανεις στο...καινουριο! Το πιθανοτερο ειναι (ως φτηνο) να'χει τα προβληματακια του στα ταστα... ;D Η μετατροπη σε αταστο ειναι μαλλον ουτοπια αφου τα φτηνα οργανα εχουν συνηθως πολυ μαλακα ξυλα,και δεν θα αντεξει ουτε στο σκευρωμα,(αφου το κοψιμο των ταστων παραμενει,και με οτι και αν το γεμισεις εκτος μεταλλου,θα ειναι πιο αδυναμο απο το ξυλο "σοκορο" που λειπει σε καθε σχισμη),αλλα ουτε και την πιεση των χορδων, η ταστιερα θα "φαγωθει" γρηγορα.. Οι προσπαθειες εξαρτωνται απο το ποσο ταλεντος εισαι!! ;D Πολυ καλο το αρθρο σου ρε μαστορα! Να σε αρωτησω κατι ομως γιατι το χω καημο. Στην δικια μου, τα ταστα δεν εφαπτονται σε ολο το πλατος της ταστιερας στα περισσοτερα υπαρχει ενα μικρο κενο, κ δεν ειναι κ κανενα φτηνο οργανο (music man με τα ολα της), ειναι νορμαλ αυτο ή τον μαστορη τον κερατωνε η γυναικα του κ το χε ριξει στα ιουσκια?? >:( Δηλαδη κατι σαν τη φωτο παραπανω?Υπαρχει περιπτωση τα ταστα να δειχνουν ετσι,αλλα να ειναι ακινητα... Αν δεν εχεις πιο "κουφιες" νοτες απο αλλες,ολα καλα...τα "τρως",και φροντιζεις τα επομενα να ειναι και οπτικα ενταξει! ΔΕΝ αναλαμβανω εργασιες!Ευχαριστω! Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
bihlas87 Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Αν το παλιο μπρατσο δεν εχει αλλη ζημια απο τη βιδα,προτεινω να την αλλαξεις και το πειραμα να το κανεις στο...καινουριο! Το πιθανοτερο ειναι (ως φτηνο) να'χει τα προβληματακια του στα ταστα... ;D Η μετατροπη σε αταστο ειναι μαλλον ουτοπια αφου τα φτηνα οργανα εχουν συνηθως πολυ μαλακα ξυλα,και δεν θα αντεξει ουτε στο σκευρωμα,(αφου το κοψιμο των ταστων παραμενει,και με οτι και αν το γεμισεις εκτος μεταλλου,θα ειναι πιο αδυναμο απο το ξυλο "σοκορο" που λειπει σε καθε σχισμη),αλλα ουτε και την πιεση των χορδων, η ταστιερα θα "φαγωθει" γρηγορα.. Οι προσπαθειες εξαρτωνται απο το ποσο ταλεντος εισαι!! ;D Θελω να βαλω μπρατσο με maple ταστιερα, δεν το κανω μονο λογω της φαγωμενης βιδας. Squier affinity ειναι, δυσκολα θα ειναι χειροτερο ενα καινουριο μπρατσο... ή τουλαχιστον ετσι θελω να ελπιζω 8) Αν αφησω αταστο το δευτερο και το ποτισω με ρητινη δεν θα γινει δουλεια? Αν το ξεκινησω παντως θα ανοιξω θεμα για να γελασουμε ;D Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
yann Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 OP Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Χμ,epoxy ε? Παιζει αυτο,αν ομως το κανεις δωσε μια μικρη κλιση πισω στο μπρατσο,γεμισε καλα τις σχισμες, και τριψε το ακολουθωντας την καμπυλη... 8) ΔΕΝ αναλαμβανω εργασιες!Ευχαριστω! Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
astraxan19 Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Share Δημοσιευμένο 12 Μαΐου 2009 Οκ, θα το χω στα υποψιν.. Ευχαριστω! Μπάτε να γιομίσω.. Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
yann Δημοσιευμένο 13 Μαΐου 2009 OP Share Δημοσιευμένο 13 Μαΐου 2009 ...Και συνεχιζοντας το πρωτο ποστ, να εξηγησω αυτο που "καιει" πολλους κατοχους ομορφης ταστιερας: Το γιατι σπανε κομματακια κατα την εξαγωγη των ταστων. Εξηγησα ηδη τον ενα λογο (τα "δοντια" και τη σχισμη),ο αλλος ειναι η κατευθυνση των "νερων" του ξυλου, που δεν ειναι μια,αλλα τρεις,οσες και οι διαστασεις του κομματιου του ξυλου. Εδω φαινεται η διαγωνια κατευθυνση,(τα σπασμενα κομματια) ενω πιο δεξια το ξυλο σηκωθηκε και ξαναγυρισε πισω, (βλ.επισης φωτο σε "τομη" στο 1ο ποστ) χωρις ομως να σπασει...αυτο γιατι εκει τα νερα ειναι ισια και ελαστικα! Πως ομως εδω ειναι ετσι και δυο εκατοστα πιο διπλα αλλιως? Και στα πιο ισια "νερα",και αναλογως ειδους ξυλου,υπαρχουν "διακυμανσεις".Αυτο διαχωριζει και την ανωτατη απο την ανωτερη ποιοτητα ως κριτηριο διαλογης και αξιολογησης ενος κομματιου ξυλου, ταστιερας στην περιπτωση μας: Αν αυτη η διακυμανση δεν υπηρχε σ'αυτη την ταστιερα θα ειχε τριπλη τιμη... Ετσι,οσο και αν ζεστανουμε τα ταστα για να συσταλουν (υπερβολικο "γιατροσοφι" κατα τη γνωμη μου,και αχρηστο στις περισσοτερες των περιπτωσεων) παντα κατι θα σπασει κατα την εξαγωγη... Εμεις πρεπει να το ξανακολλησουμε στη θεση του,οπως και την καθε ρωγμη που εχει παρουσιαστει χωρις να σπασει κομματι!Παντα ομως υπαρχει ο κινδυνος να πεταχτει καποιο κομματακι,και αντε βρες το μετα...εκει υπαρχουν αλλα γιατροσοφια!Ετσι,οι συχνες αλλαγες ταστων καθιστουν μια ταστιερα αναλωσιμη... Προσωπικα δεν παω σε αλλαγη,αν δεν εξαντλησω τα περιθωρια "dressing",μεχρι δηλαδη να ειναι αισθητα χαμηλα για το γουστο του παικτη. Ακομη και στην περιπτωση χαλαρων ταστων,και ταστιερες που τριζουν απο πανω εως κατω,δεν χρειαζεται αλλαγη με πιο χοντρο "tang" oπως συνηθιζεται,αυτο μπορει να γινει αργοτερα,οταν τα ταστα εχουν "φαγωθει" αρκετα... Εως τοτε,μπορουν να συγκολληθουν ωστε να ειναι σταθερα,και να ισοσταθμιστουν κτλ... Ετσι,εχουμε πολυ μεγαλυτερη διαρκεια ζωης της ταστιερας!(αν της αξιζει,αν οχι...) Εδω φαινεται πως η κολλα γεμιζει το κενο αναμεσα σε ξυλο και μεταλλο... Επανερχομαι με το 3ο μερος... ΔΕΝ αναλαμβανω εργασιες!Ευχαριστω! Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
yann Δημοσιευμένο 14 Μαΐου 2009 OP Share Δημοσιευμένο 14 Μαΐου 2009 Mερος 3ον,λοιπον! Η συγκολληση των ταστων ειναι προσωρινη,και παντα μπορει να ξεκολλησει καποιο με ενα χτυπημα. Καποιοι κατασκευαστες-επισκευαστες χρησιμοποιουν την τεχνικη μονο σε σημεια που το ταστο "δεν επιασε", και υπαρχει ορατη ασταθεια (γι'αυτο και καποια "λερωματα" στις ταστιερες). Φυσικα και στα οργανα μαζικης παραγωγης,εκτος μερικων εξαιρεσεων,δεν συγκολλουνται τα ταστα, γι'αυτο και τα οποια "παρατραγουδα". Εδω ενα καλοκαρφωμενο ταστο(εκτος τη δεξια ακρη του),σε ισιο testpiece,πανω στη μεγγενη... Ο "κυματισμος" ειναι οφθαλμαπατη,απο την ανακλαση των χρωματων του ξυλου στο ταστο! Φαινεται ακομη λιγο κενο μεταξυ ταστου και ταστιερας...και ομως "παταει" οσο γινεται και οσο πρεπει! Αυτο γιατι τα περισσοτερα ταστα δεν ειναι απολυτα επιπεδα στο κατω μερος τους που εφαπτεται με την ταστιερα, και αν τα δουμε σε τομη...: ..ειναι ετσι!Και οι ακρες τους ειναι λιγο στρογγυλεμενες,και απο το πλαι δινουν την εντυπωση οτι δεν "πατανε". Ο εν λογω τυπος ταστου (με ελαφρα καμπυλη στο κατω μερος) συμπιεζει το ξυλο απο την ακρη της σχισμης προς τα εσω,και ετσι η πιεση εκτονωνεται προς την αδυναμη πλευρα (το κενο της σχισμης) σταθεροποιωντας το περισσοτερο!(Αν η σχισμη ειναι σωστα κομμενη). Παω να γραψω και αλλο ποστ,το "παραθυρο" τρελλαθηκε παλι... :P ΔΕΝ αναλαμβανω εργασιες!Ευχαριστω! Συνδέστε για να σχολιάσετε Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες More sharing options...
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργήστε λογαριασμό
Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!
Δημιουργία λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Σύνδεση