Προς το περιεχόμενο

Εξωτερική μονάδα reverb. Πώς την ηχογραφώ? Αξίζει?


theonik

Προτεινόμενες αναρτήσεις

- Σε ότι αφορά την προσομείωση αναλογικών fx όπως analog reverb & delay, analog modulation, tape saturation, tape echo, spring reverb κλπ νομίζω πως η σύγκριση απλά δεν υφίσταται...την απόλυτα αυτή υποκειμενική άποψη την στηριζω στην δυνατότητα που, ευτυχώς, έχω να μπορώ να διαλέξω ανάμεσα στα 2.....και σχεδόν πάντα καταλήγω στο real thing ;D...αν θέλετε και μια πιο λογική αιτιολόγιση, θα έλεγα ότι στο shaping του ήχου σε μία αναλογική εφαρμογή επιδρούν πολλοί παράγωντες, πέραν του ίδιου του FX  μηχανισμού όπως τα διάφορα gain stages , ο τρόπος σχεδίασης του κυκλώματος, τα συστατικά, η κατάσταση στην οποία βρίσκεται, η λογική στις εισόδους και εξόδους (electronically ballanced transformer ballanced ή απλά unballanced!!!) κλπ κλπ..... κάτι, που προς το παρόν τουλάχιστον, δεν μπορεί να προσομειώσει το software.

 

Πέραν αυτών που σωστά αναφέρει εδώ ο Νικόδημος να προσθέσω ότι οτιδήποτε δεν περιγράφεται από κάποιου είδους γραμμική σχέση είναι πάρα πολύ δύσκολο (έως αδύνατο) να προσομοιωθεί μέσω software. Στον υπολογιστή μία σχέση είναι γραμμική όταν:

 

το άθροισμα το επεξεργασμένων καναλιών είναι ίδιο με το επεξεργασμένο άθροισμα των καναλιών.

 

Συγκεκριμένα:

 

1. έστω ότι έχουμε 2 κανάλια και παίρνουν ένα απλό EQ το καθένα ξεχωριστά και έπειτα τα μιξάρουμε

2. μιξάρουμε τα κανάλια και κατόπιν βάζουμε το EQ.

 

Όταν το 1 και το 2 (γενικά) παράγουν το ίδιο αποτέλεσμα η σχέση τους είναι γραμμική. Τα περισσότερα είδη EQ είναι γραμμικά. Π.χ. tube compressors όμως ΔΕΝ είναι. Όσονα αφορά στα reverb, και κυρίως στα convolution reverb (τα οποία είναι η τελευταία λέξη της μόδας) αυτά έλειπαν για αρκετό καιρό από το προσκήνιο λόγω της μεγάλης επεξεργαστικής που καταναλώνουν. Ειδικά σε δειγματοληψίες 96 KHz, καταναλώνουν μεγάλα ποσά επεξεργαστικής ισχύος και αυτό οφείλεται στον αλγόριθμο αυτόν καθ' αυτόν. Το αποτέλεσμα τους είναι συνήθως μία ρεαλιστική (με βάση πάντα την υλοποίηση του αλγόριθμου) τοποθέτηση στο χώρο αλλά μην ξεγελιέστε γιατί το ρεαλιστικό δεν είναι απαραίτητα και κολακευτικό. Το τι ακούγεται ρεαλιστικά και το τι θα μπορούσε να υφισταθεί μουσικά δεν είναι απαραίτητα το ένα και το αυτό.

 

Ένας τρόπος για να καταλάβετε την ποιότητα ενός reverb είναι να αυξήσετε κατά πάρα πολύ το reverb time και να ακούσετε πολύ προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο σβήνει το reverb. Σε κάποια reverbs από αυτά που κυκλοφορούν αδέσποτα θα διαπιστώσετε ότι υπάρχει modulation (κυρίως στις υψηλές συχνότητες), θα δείτε ότι δεν σβήνει ομαλά το reverb και ότι υπάρχουν κάποιες συχνότητες οι οποίες παλεύουν να κρατηθούν στην ζωή. Κοντολογοίς, η ουρά είναι κάπως έως αρκετά τραχειά και με modulation.

 

Όσον αφορά στην χρήση reverb θα πρότεινα φειδώ, εκτός κι αν για αισθητικούς λόγους θα μπορούσε να μπει κάτι διαφορετικό. Σε πολλές μοντέρνες ( ;D) παραγωγές θα διαπιστώσετε ότι το reverb είτε δεν υπάρχει καθόλου είτε είναι πολύ λίγο. Λιγότερο από αυτό που φαντάζεστε και απ' ότι έχω παρατηρήσει τις πιό πολλές φορές μπαίνει στα refrain - λόγω κλιμάκωσης ας πούμε... Εναλλακτικά, όσον αφορά στην χρήση φωνητικών θα πρότεινα ένα πολύ μικρό delay, το οποίο εχω παρατηρήσει ότι δίνει περισσότερη.. καθαρότητα ίσως.

 

Για τις send/returns και inserts μεθόδους: Δεν είναι απαραίτητα κακή η χρήση του reverb σε ένα insert. Γιατί; Γιατί πολλές φορές το εξωτερικό εφφέ έχει την δυνατότητα ρύθμισης της ισορροπίας wet/dry - αν και πολλές φορές αυτή η ρύθμιση δεν είναι ικανοποιητική. Το reverb έχει το χαρακτηριστικό να μετακινεί τον ήχο προς τα πίσω και πολλές φορές, οι ρυθμίσεις pre-delay δεν επαρκούν για να υπάρξει το dry και in-your-face σήμα, πριν αναλάβει το reverb την δουλειά του. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να υπάρχει αρκετό από το dry σήμα για να το αντισταθμίσει αυτή την ισορροπία, οπότε είτε ένα ξεχωριστό κανάλι με το dry σήμα, είτε όπως πρότεινε ο SF.

 

theonik στείλε εδώ ένα μικρό κλιπάκι dry, πες μου τι reverb έχεις κατά νου και θα προσπαθήσω να το ανεβάσω με κάποιο εξωτερικό μηχάνημα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντήσεις 29
  • Πρώτη
  • Τελευταία

Περισσότερες συμμετοχές

Περισσότερες συμμετοχές

Εναλλακτικά, όσον αφορά στην χρήση φωνητικών θα πρότεινα ένα πολύ μικρό delay, το οποίο εχω παρατηρήσει ότι δίνει περισσότερη.. καθαρότητα ίσως.

 

+1 ;)

 

προσωπικα το χρησιμοποιω συνεχεια σε φωνες (αλλα και σε ακουστικα οργανα)

www.soundcloud.com/superfunk12

https://superfunk12.wordpress.com/

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Για τις send/returns και inserts μεθόδους: Δεν είναι απαραίτητα κακή η χρήση του reverb σε ένα insert. Γιατί; Γιατί πολλές φορές το εξωτερικό εφφέ έχει την δυνατότητα ρύθμισης της ισορροπίας wet/dry - αν και πολλές φορές αυτή η ρύθμιση δεν είναι ικανοποιητική. Το reverb έχει το χαρακτηριστικό να μετακινεί τον ήχο προς τα πίσω και πολλές φορές, οι ρυθμίσεις pre-delay δεν επαρκούν για να υπάρξει το dry και in-your-face σήμα, πριν αναλάβει το reverb την δουλειά του. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να υπάρχει αρκετό από το dry σήμα για να το αντισταθμίσει αυτή την ισορροπία, οπότε είτε ένα ξεχωριστό κανάλι με το dry σήμα, είτε όπως πρότεινε ο SF.

 

Τίποτα δεν είναι κακό και τίποτα δεν απαγορεύεται, αρκεί να ξέρεις τι κάνεις.

Αν θες για κάποιο λόγο να προσθέσεις στο dry σήμα σου κάποιο ποσοστό βάθους και κάποιο ποσοστό dry σήματος, τότε κανένα πρόβλημα. Αλλά αν θες να στείλεις μόνο το σήμα σου σ' ένα εφφέ και βάλεις insert το βάθος σου τότε μάλλον θα έχεις τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα του φίλου theonik.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Guru

αν και οι αγαπητοί μου φίλοι παραπάνω έχουν αναλύσει επαρκώς το θέμα, παραθέτω και ένα παρόμοιο παλιότερο ώστε να αλληλοσυμπληρωθούν...

 

http://www.noiz.gr/index.php?topic=4944.0

δεν μιλάω αν δεν ξέρω... η σιωπή (μου) είναι χρυσός (στην τσέπη του άλλου)...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Theonik, έχω την εντύπωση πως στην περίπτωση του send σήματος, απλά ακούς περισσότερο dry σήμα, πράγμα που σε κάνει να νομίζεις ότι ακούς πιο καλά. Όντως ακούγεται καλύτερα, αλλά αυτό οφείλεται στο ότι ακούς περισσότερο dry σήμα σε σχέση με το κακό (ομολογουμένως) reverb. Έβαλες 100% wet το reverb όταν το έβαλες σε FX channel? Θα 'πρεπε!

 

Νομίζω ότι ακούς 2 φορές dry σήμα και λιγότερο reverb.

 

Aυτό που ειπώθηκε περί βελτίωσης της ποιότητας όταν χρησιμοποιούμε send ένα reverb αντί για insert, νομίζω ότι δεν ισχύει στο ψηφιακό domain όταν το plug-in λειτουργεί σωστά.

 

Στο αναλογικό domain  βεβαίως και ισχύει γιατί το dry σήμα παραμένει αναλογικό και δεν περνάει μέσα από κάποιο hardware εφέ το οποίο θα υποβάθμιζε το σήμα μέσω των ψηφιακών μετατροπέων του.

 

Φυσικά προτιμώ και εγώ την χρήση sends στα reverb για τη διασφάλιση του dry σήματος από τυχόν προβληματικά Plug-ins, αλλά η διαφορά δεν είναι τόσο χτυπητή όσο στο παράδειγμα του theonik ώστε να πούμε ότι φταίει αυτό.

 

Απλώς ο theonik στο παράδειγμά του ή άφησε κάποιο ποσοστό dry σήματος από το reverb όταν το έβαλε σε διάταξη send-return (πρέπει να 'ναι 100% wet) ή έδωσε λιγότερο send. Γενικώς το send σήμα ακούγεται πιο dry .

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Το reverb έχει το χαρακτηριστικό να μετακινεί τον ήχο προς τα πίσω και πολλές φορές, οι ρυθμίσεις pre-delay δεν επαρκούν για να υπάρξει το dry και in-your-face σήμα, πριν αναλάβει το reverb την δουλειά του. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να υπάρχει αρκετό από το dry σήμα για να το αντισταθμίσει αυτή την ισορροπία, οπότε είτε ένα ξεχωριστό κανάλι με το dry σήμα, είτε όπως πρότεινε ο SF.

 

ΟurDarkness ομολογώ ότι δεν το 'πιασα αυτό. Το εξηγείς λίγο? :-\

 

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Το reverb έχει το χαρακτηριστικό να μετακινεί τον ήχο προς τα πίσω και πολλές φορές, οι ρυθμίσεις pre-delay δεν επαρκούν για να υπάρξει το dry και in-your-face σήμα, πριν αναλάβει το reverb την δουλειά του. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να υπάρχει αρκετό από το dry σήμα για να το αντισταθμίσει αυτή την ισορροπία, οπότε είτε ένα ξεχωριστό κανάλι με το dry σήμα, είτε όπως πρότεινε ο SF.

 

ΟurDarkness ομολογώ ότι δεν το 'πιασα αυτό. Το εξηγείς λίγο? :-\

 

OK,

 

δεν ξέρω αν έχεις δει σε κάποια reverb την παράμετρο pre-delay? Δεν υπάρχει σε όλα τα reverb αλλά φαντάσου το εξής σενάριο: πες ότι έχει ένα reverb που αποτελείται από τα εξής τρία τμήματα:

 

1. predelay time

2. early reflections και

3. tail

 

Το predelay time είναι ο χρόνος που θα περιμένει ανενεργό το reverb μέχρι να εφαρμοστεί και προφανώς για εκείνο το χρονικό διάστημα ο ήχος είναι dry. Μετά εφαρμόζεται το reverb για χρόνο = early reflections + tail. Ο χρόνος και τα χαρακτηριστικά των πρώιμων αντανακλάσεων (early reflections) είναι αυτά που καθορίζουν τα χαρακτηριστικά του χώρου, ενώ η ουρά τις περισσότερες φορές μας δίνει το μέγεθος.

 

Συνήθως το predelay χρησιμοποιείται για να έχουμε απ'ευθείας λίγο από το καθαρό σήμα - μιλάμε για χρόνους σε ms, π.χ. για ενα snare θα είναι της τάξης των 50-100 ms (ίσως λίγο περισσότερο, εξαρτάται). Με άλλα λόγια παρέχεται μία ψευδο-αίσθηση wet/dry η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί άνετα για μικρούς σε διάρκεια ήχους, όπως επίσης μικρό και σε διάρκεια είναι και το predelay. Στο παράδειγμα που ανέφερα με το snare, είναι κλασσικό tip για τα drums στυλ δεκαετίας 80. Γιατί ακούγονται τεράστια; Γιατί υπάρχει predelay οπότε το τμήμα του snare με τα transients περνάει ανέπαφο, μετά έρχεται το reverb (ακόμη και με μεγάλο tail) οπότε αποκτά την αίσθηση του χώρου και πριν προλάβει να απλωθεί έρχεται ένα gate με προκαθορισμένο threshold και το κόβει.

 

Ελπίζω να το εξήγησα καλά. :)

 

Και μια που μιλάμε για reverbs, να ρωτήσω κάτι κι εγώ. Όταν υπάρχει αυξομείωση στην ένταση ενός track που έχει reverb, πως προτιμάτε να ρυθμίζετε το wet του reverb έτσι ώστε να υπάρχει μία καλή ισορροπία? Μέσω απλά της αυξομείωσης της έντασης του track, μέσω της αυξομείωσης του send, χρησιμοποιείτε automation, ή ducking? Ή κάτι άλλο;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

A, το ανέφερες γενικά,οκ. Νόμιζα ότι το έλεγες σαν πλεονέκτημα χρήσης του εφέ σε insert αντί για send/return, γιαυτό και δεν κατάλαβα. Sorry!

 

Για αυτό που ρώτησες, ορίζω το send σαν Post fader και έτσι όταν ανεβοκατεβαίνει το volume  του καναλιού αυτομάτως κατεβαίνει ισόποσα και το feed προς το reverb δηλ. είναι ακριβώς σαν να το είχα insert και η ισορροπία του dry/wet παραμένει αμετάβλητη σε οποιαδήποτε στάθμη του track.

 

Mερικές φορές το βάζω pre-fader και χαμηλώνοντας το volume η στάθμη του wet μένει σταθερή, έτσι φαίνεται σαν να χάνεται ο ήχος στο βάθος. Χρήσιμο σε fade outs. :)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πριν πας σε hardware, που η γνώμη μου είναι οτι για να πάρεις καλό hardware reverb πρέπει να τα σκάσεις, δες τα demos των παρακάτω software reverbs:

 

Για IR:

 

Altiverb:

http://www.audioease.com/Pages/Altiverb/AltiverbMain.html

 

Για Algorithmic:

 

Overloud BReverb

http://www.overloud.com/en/products/

 

IK CSR:

http://www.classikstudioreverb.com/Main.html?prod-CSR

 

 

Καλο Plate έχει η UA (αν θες να επενδύσεις στη πλατφόρμα):

http://www.uaudio.com/products/software/UAD/plate140/index.html

 

Κανένα δεν θα σου κοστίσει πάνω απο 400 ευρώ, και είναι ποιό πρακτικά απο hardware (multiple instances)

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Slew Rate featured και unfeatured this θέμα
  • πριν admin κλείδωσε το θέμα
  • πριν Slew Rate ξεκλείδωσε το θέμα

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε λογαριασμό

Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου