Προς το περιεχόμενο
  • Πεταλιέρα ή ενισχυτής;


    Yannis Methenitis
    Ημ/νία: 23:06 - 12/07/12
    Εισαγωγή: Ιδού το δίλημμα! Θα μου πείτε γιατί είναι δίλημμα; Αφού τα δύο κάνουν διαφορετική δουλειά. Σχεδόν...

    Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός μέσου κιθαρίστα όπως εγώ π.χ. που κάνει τις εξής δουλειές:

    1. Σπίτι. Παίξιμο / μελέτη / ηχογράφηση.
    2. Πρόβα σε προβάδικο.
    3. Live σε χώρους που δεν έχουν εγκατάσταση για live. (cafe, bar, κ.α.)
    4. Live σε χώρους με εγκατάσταση για live.

    ΟΚ λοιπόν... ας τα αναλύσουμε ένα - ένα.

    1. Στο σπίτι στήνω την πεταλιέρα με ήχους δικούς μου όταν παίζω και ανάλογα με τα κομμάτια που μελετάω. Το γεγονός πως έχει εξελιχτεί τόσο το modelling βοηθάει πολύ. Εχω κάποια ακριβά πετάλια και κάνω A/B τεστ με τα αντίστοιχα της πεταλιέρας και οι διαφορές είναι ελάχιστες αν όχι ανύπαρκτες. Μια το ένα είναι καλύτερο και μια το άλλο ανάλογα με την διάθεση μου. Το ίδιο ισχύει και για την ηχογράφηση αφού μπορώ να ηχογραφήσω direct. Μπορώ να ακούσω με ακουστικά, στο ηχοσύστημα του υπολογιστή ή σε ένα μικρό ενισχυτή για χρήση σπιτιού. Στη δική μου περίπτωση τον Roland Cube 30.

    2. Στο προβάδικο υπάρχουν ενισχυτές και δεν χρειάζεται να κουβαλήσω δικό μου. Για να πάω στην πρόβα λοιπόν και να έχω τον ήχο μου (όσο πιό κοντά γίνεται) παίρνω την κιθάρα και την πεταλιέρα μου. Απλά, ελαφρά με το μετρό ή τη μοτοσυκλέτα. Δύο τσάντες στον ώμο κι έφυγα. Βοηθάει βέβαια το ότι έχω διαλέξει μια μικρή Boss ME-20 που είναι μόλις 2-3 κιλά με τα καλώδια. Δεν έχει την ηχητική ευελιξία μιας μεγαλύτερης, έχει μικρότερη επιλογή εφέ αλλά τα distortion, modulation, delay, reverb που είναι το ψωμοτύρι, με καλύπτουν. Τι να κάνεις; Δεν μπορείς να τα 'χεις όλα. You win some, you lose some. Με το ελαφρύ φορτίο κινούμαι ευκολότερα.

    3. Στα cafe-bar που δεν έχουν ηχητική εγκατάσταση πρέπει να φέρεις εσύ... Ωραία. Παίρνεις το μικρό Ρ.Α., βάζεις τα μικρόφωνα των τραγουδιάρηδων, συνδέεις τα πλήκτρα και το μπάσο με D.I. Tην κιθάρα; Μια λύση είναι να φέρεις τον ενισχυτή σου. Συνήθως οι χώροι αυτοί δεν θέλουν εντάσεις γιατί θα τους κυνηγήσουν οι γείτονες ένεκα έλλειψης ηχομόνωσης. Ο Cube με καλύπτει αλλά μπορώ να συνδέσω και το stereo out της πεταλιέρας στη μικροφωνική... Και είναι και στέρεο... Λες στα ντραμς να παίζουν χαμηλά με rods και είσαι σένιος.

    4. Στα Live bar που μπορείς να παίξεις σε μεγάλες εντάσεις (αν και εφ όσον το θες δηλαδή) συνήθως διαθέτουν ενισχυτές αλλά και κάποιον "ειδικό" που προτιμάει να έχει τους δικούς του όπως είναι με τα μικρόφωνα τους, γιατί τους... ξέρει. Λέει... Και δεν έχει κι άδικο στην τελική. Ξέρω κάποιον κιθαρίστα που διέθετε Mesa Boogie και δεν του επέτρεπε ο μαγαζάτορας να παίζει με αυτόν γιατί τους ξεκούφαινε... Ποιόν; Τον κουφό ηχολήπτη! ;D Προτιμούν λοιπόν τις δοκιμασμένες λύσεις, ιδιαίτερα όταν παίζει διαφορετική μπάντα κάθε νύχτα.

    http://www.noiz.gr/articles/3_12_07_12_9_14_26.jpeg

    Η αλήθεια όμως είναι πως γουστάρω το λαμπάτο overdrive ενός καλού και ακριβού ενισχυτή. Πάντα είχα έναν τέτοιο την εικοσαετία που έπαιζα σχεδόν καθημερινά. Βέβαια τότε δεν υπήρχαν πεταλιέρες. Και φυσικά δεν θα βάλω πεταλιέρα με πΣιφιακή ή τρανζιστοράτη (αναλογική για τους νεότερους) παραμόρφωση μπροστά στη λάμπα!
    Ναι, να πάρω τον Boogie ή τον vintage super-duper ενισχυτή. Ηχάρα! Ασε δε που όταν το λες στους κολλητούς σου ή σε ρωτούν με τι παίζεις, ανεβαίνουν οι μετοχές σου. Για την οικογένεια πάντως, δεν ξέρω αν έχουν την ίδια γνώμη...

    http://www.noiz.gr/articles/3_12_07_12_9_18_44.jpeg

    Αλλά τελικά πότε θα τον παίζω τον ενισχυτή; Πως θα τον αποσβέσω;

    1. Στο σπίτι θα παίζει στο 1.
    2. Στην πρόβα θα παίξω με άλλον.
    3. Στο μικρό live θα μας μαζέψει το αυτόφωρο.
    4. Στο live bar... ίσως αλλά βαριέμαι και την... μετακόμιση των 20+ κιλών.

    Οπότε... μήπως μου διαφεύγει κάτι;

    Μήπως... λέω μήπως η ευχρηστία της πεταλιέρας μας κάνει να σκεφτούμε διαφορετικά; Και δεν εννοώ τα πεταλάκια πάνω στo pedalboard με τις εγγενείς αδυναμίες τους που για να φτιάξεις αντίστοιχη πεταλιέρα θα κοστίσει σχεδόν όσο ένας λαμπάτος, με πιθανό προβληματικό matching και μικρή ευελιξία χωρίς μνήμες και simulators. Μήπως ο παλιός καλός λαμπάτος έχει θέση στα studio ηχογράφησης όπου δεν χρειάζεται να μετακινείται, δίνει ωραίο ήχο και ταυτόχρονα λειτουργεί σαν κράχτης; Επαγγελματική προσέγγιση.

    Για τους ημι-επαγγελματίες και χομπίστες μήπως κάνει για το σπίτι και δη στο σαλόνι για να τον καμαρώνουμε; Αλλά όμως είναι σαν είδος πολυτέλειας για τον εργαζόμενο στην Ελλάδα του 2012. Μου θυμίζει ένα φίλο που έχει μια μοτοσυκλέτα Yamaha XT600 για να κάνει τη δουλειά του και μια ευαίσθητη Triumph Bonneville του '80 για να πάει καμια βόλτα τις γιορτές. Βέβαια οι λαμπάτοι σήμερα δεν είναι σαν την Bonneville που θέλει μανιβέλα και προσευχή για να πάρει μπρος. Πεταλιέρα βρίσκεις απο 100 ευρώ με όλα τα καλούδια και με τσαντούλα για τον ώμο. Ασε δε που παραμένει η μέση σου στη θέση της. Και προπάντων πάντα έχεις τον ήχο σου όπου κι αν πας!

    Οπότε απο εκεί που έλεγα να πάρω μια μικρή αλλά ακριβή κεφαλή με το ανάλογο ηχείο, όταν τα βάζω κάτω, δεν βγαίνει η εξίσωση. Είδατε που τελικά υπάρχει το δίλημμα;



    Συζήτηση για το άρθρο στο: http://www.noiz.gr/index.php?topic=194405.0
    thumb_3_12_07_12_9_18_44.jpeg
    thumb_3_12_07_12_9_14_26.jpeg

    Feedback χρήστη

    Πρόταση

    Δεν υπάρχουν σχόλια.



    Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

    Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

    Δημιουργήστε λογαριασμό

    Γραφτείτε στην παρέα μας. Είναι εύκολο!

    Δημιουργία λογαριασμού

    Σύνδεση

    Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Σύνδεση

×
×
  • Δημοσιεύστε κάτι...

Τα cookies

Τοποθετήθηκαν cookies στην συσκευή σας για να είναι πιο εύκολη η περιήγηση στην σελίδα. Μπορείτε να τα ρυθμίσετε, διαφορετικά θεωρούμε πως είναι OK να συνεχίσετε. Πολιτική απορρήτου